BasBQ
Beef en Steak

kamado te heet

olle griese

Tondelzoeker
Berichten
18
Vorige week bij de Makro een leuke aanbieding gekocht.
Al meerdere keren gebruikt en erg enthousiast over maar gisteren heb ik een longrun gedaan en heb redelijk veel houtskool gebruikt.
De eerste paar uur kon ik hem goed op 125 graden houden maar na een uur of 3 steef hij naar 160 graden en kreeg hem niet lager.
Onderste schuif zelfs helemaal dicht gehad.
Waar kan dit aan liggen, of moet ik denken aan lekkage.

20180512_143231 by P Ploeg, on Flickr
 
Hoe ver stond de margrietschijf open? Voor low&slow zou alleen de schijf op een kiertje voldoende moeten zijn, onder 3-4mm
 
Wat dat betreft kan ik lezen en schrijven met mijn ei... klein kiertje onderin (3, 4, 5 mm) en margrietschijf kleine halve maantjes. 110?C steady.

Als de T niet zakt met de onderste schuif helemaal dicht dan moet er sprake zijn van lekkage. Waarschijnlijk langs de onderste luchtschuif. Is die netjes rondom gekit?

Nu ik dit zo schrijf vraag ik me nog af of je de deflector plate / platesetter / conveggtor er wel in hebt gelegd? Ik moet echt gekke toeren uit halen om dan zomaar na 3 uur pas T verhoging te krijgen... zowel onder als boven moet die flink veel verder open om van 110-120 naar 160 te laten stijgen.

Je hebt vast ook al ervaren dat als je een tijdje 110-120 hebt gedraaid en je alles helemaal dicht zet je ook niet zomaar weer afgekoeld bent. Dus als je 160?C hebt gehaald dan is 'ie ook niet zomaar terug bij 110, dat snap ik. Maar nog een vraag (onderzoekend bedoeld in de hoop je te kunnen helpen bij dit probleem) hoe werk je met je kamado? Ik bedoel, je ziet 3 uur lang 120?C constant en dan ineens klimt 'ie naar 160?C. Dan heb je toch meteen geknepen toen de T naar 130 kroop?

Ik ben het eerste kwartiertje druk met opstarten en zodra ik dan de 150 graden heb gehaald en de opstart rook is weg dan plaats ik rookhout, conveggtor, druipschaal, rooster en vlees / groente / vis. Ik knijp de luchtgaten en volg dan het eerste half uurtje de run. Die stabiliseert vrijwel altijd rond 110?C en die volg ik dan 1) vanuit de kamer of in en om het huis met mijn Maverick op de voet of 2) door elk half uurtje ofzo even langs het ei te lopen en te zien dat alles goed gaat.

In die situaties zal een overshoot naar 160?C (na 3 uur stabiel draaien) mij echt niet overkomen!

Ik hoop dat je dit weet te verklaren straks want het is niet fijn. Een kamado heb je juist vanwege die mooie constantheid en het gemak waarmee je die stabiel houdt!

Succes
 
De margiet stond iets meer dan de helft dicht en de onderste schuif ongeveer 1? cm  open.
Dit ging bijna 3 uur goed op 125 graden.
Toen het vlees er uit, bewerkt (burnt ends) en weer terug.
Maar voordat ik het terug heb gezet heb ik het houtskool goed door elkaar staan roeren.
Vanaf dat moment ging het dus fout.
Ook telkens het deksel los gedaan om de temperatuur te laten zakken (wat natuurlijk weer averechts werkte omdat er volop lucht bij kwam?)
Maar de onderste schuif zit niet strak in de groef, dus 100% afsluiten gat hem sowieso niet worden.
Zal daar de (constructie) fout zitten?
Hebben de duurdere vilt in de schuif?

Oja een deflector plaat heb ik uiteraard er in zitten.
 
Idd deksel open is zuurstof dus temp stijgen.
 
olle griese zei:
De margiet stond iets meer dan de helft dicht en de onderste schuif ongeveer 1? cm  open.
Dit ging bijna 3 uur goed op 125 graden.
Toen het vlees er uit, bewerkt (burnt ends) en weer terug.
Maar voordat ik het terug heb gezet heb ik het houtskool goed door elkaar staan roeren.
Vanaf dat moment ging het dus fout.
Ook telkens het deksel los gedaan om de temperatuur te laten zakken (wat natuurlijk weer averechts werkte omdat er volop lucht bij kwam?)
Maar de onderste schuif zit niet strak in de groef, dus 100% afsluiten gat hem sowieso niet worden.
Zal daar de (constructie) fout zitten?
Hebben de duurdere vilt in de schuif?
Oja een deflector plaat heb ik uiteraard er in zitten.

Deksel open, onderste schuif open en dan zonder deflector je houtskool doorroeren geeft een te grote warmtepiek.
Dat lijkt me voldoende verklaring, ik zou dan verder niet twijfelen aan het materiaal maar je handelingen aanpassen.
Als ik vlees insmeer of op het rooster omdraai ofzo dan schuif ik vaak het onderste luchtschuifje even dicht om te grote trek (van lucht) te voorkomen.
Eigenlijk probeer ik de deksel steeds gesloten te houden, dan draait alles het beste continue.
Met saus insmeren of iets inpakken kan ook (vlot) buiten de barbecue als je het rooster er even uit tilt en tussendoor de BBQ sluit.
Succes, komt vast goed nu!
 
Sander72 zei:
Als ik vlees insmeer of op het rooster omdraai ofzo dan schuif ik vaak het onderste luchtschuifje even dicht om te grote trek (van lucht) te voorkomen.
Eigenlijk probeer ik de deksel steeds gesloten te houden, dan draait alles het beste continue.

+1, ik weet niet hoe een groen ei dit doet, maar als m'n primo een paar uurtjes 120 is geweest, en het keramiek daarom ook al lekker doorgewarmd is, dan moet ik het deksel al niet te lang open laten (zelfs met de luchtschuif onder dicht) om toch een aanzienlijk inferno te kunnen bewerkstelligen.
Effe sauzen gaat wel, maar ik had laatst een bakje waarvan ik dacht die kan ik wel even naar binnen brengen met het deksel open.
Slecht idee, behoorlijke overshoot daarna.
 
olle griese zei:
De margiet stond iets meer dan de helft dicht en de onderste schuif ongeveer 1? cm  open.
Dit ging bijna 3 uur goed op 125 graden.
Toen het vlees er uit, bewerkt (burnt ends) en weer terug.
Maar voordat ik het terug heb gezet heb ik het houtskool goed door elkaar staan roeren.
Vanaf dat moment ging het dus fout.
Ook telkens het deksel los gedaan om de temperatuur te laten zakken (wat natuurlijk weer averechts werkte omdat er volop lucht bij kwam?)
Maar de onderste schuif zit niet strak in de groef, dus 100% afsluiten gat hem sowieso niet worden.
Zal daar de (constructie) fout zitten?
Hebben de duurdere vilt in de schuif?

Oja een deflector plaat heb ik uiteraard er in zitten.

Je geeft het zelf ook al aan, deksel open volop zuurstof dus stijging van temperatuur.
In hoeverre de speling in je onderste schuif van invloed kan zijn ligt er aan hoeveel ruimte ie heeft is dus moeilijk te zeggen zo.
Misschien kan je de rails iets aandrukken waar je wat minder speling krijgt?
En ja als een flinke brok keramiek eenmaal te heet is zal het ook wat langer duren eer het weer afgekoeld is.
't is even wat proberen voordat je hem wat regelen aangaat helemaal onder de knie hebt.
Maar dan heb je ook een mooie qua temperatuur stabiel blijvende kamado
Dus rustig opstarten zoals Sander ook al aangeeft en zeker in het begin niet te heet laten worden want terug regelen is altijd lastiger.
 
Hans zei:
olle griese zei:
De margiet stond iets meer dan de helft dicht en de onderste schuif ongeveer 1? cm  open.
Dit ging bijna 3 uur goed op 125 graden.
Toen het vlees er uit, bewerkt (burnt ends) en weer terug.
Maar voordat ik het terug heb gezet heb ik het houtskool goed door elkaar staan roeren.
Vanaf dat moment ging het dus fout.
Ook telkens het deksel los gedaan om de temperatuur te laten zakken (wat natuurlijk weer averechts werkte omdat er volop lucht bij kwam?)
Maar de onderste schuif zit niet strak in de groef, dus 100% afsluiten gat hem sowieso niet worden.
Zal daar de (constructie) fout zitten?
Hebben de duurdere vilt in de schuif?

Oja een deflector plaat heb ik uiteraard er in zitten.

Je geeft het zelf ook al aan, deksel open volop zuurstof dus stijging van temperatuur.
In hoeverre de speling in je onderste schuif van invloed kan zijn ligt er aan hoeveel ruimte ie heeft is dus moeilijk te zeggen zo.
Misschien kan je de rails iets aandrukken waar je wat minder speling krijgt?
En ja als een flinke brok keramiek eenmaal te heet is zal het ook wat langer duren eer het weer afgekoeld is.
't is even wat proberen voordat je hem wat regelen aangaat helemaal onder de knie hebt.
Maar dan heb je ook een mooie qua temperatuur stabiel blijvende kamado
Dus rustig opstarten zoals Sander ook al aangeeft en zeker in het begin niet te heet laten worden want terug regelen is altijd lastiger.

+1

Heb me daar in het begin ook een aantal keer in vergist. Waar ik bij de Weber een flink aantal brandende kolen wilde, is dat bij een kamado echt niet nodig. Dan heb je na een tijdje een 'probleem'.. Dan zit de warmte er goed in en krijg je de temperatuur nauwelijks nog naar beneden.
 
Hoi Bas.
Stookte jij de Weber altijd flink op :-/
Hangt er een beetje vanaf wat ik van ben plan om te gaan grillen maar bij de meeste gerechten onder of rond de 150 gr.C begin ik met het opstoken volgens de manier van dhr. Minion.
Ik begin altijd met een klein vuurtje (briketten of houtskool) maakt me niet zoveel uit.
Het duurt wellicht iets langer dan wanneer ik er een hele starter hete briketten in eens er in gooi maar ik heb dan een prima controle over de gewenst temperatuur.
Maakt niet zo veel uit natuurlijk,'t is maar net wat je prettig vind. ;)

Grts,    Hans.
 
Hans zei:
Hoi Bas.
Stookte jij de Weber altijd flink op :-/
Hangt er een beetje vanaf wat ik van ben plan om te gaan grillen maar bij de meeste gerechten onder of rond de 150 gr.C begin ik met het opstoken volgens de manier van dhr. Minion.
Ik begin altijd met een klein vuurtje (briketten of houtskool) maakt me niet zoveel uit.
Het duurt wellicht iets langer dan wanneer ik er een hele starter hete briketten in eens er in gooi maar ik heb dan een prima controle over de gewenst temperatuur.
Maakt niet zo veel uit natuurlijk,'t is maar net wat je prettig vind. ;)

Grts,    Hans.

Hahaha ik zie nu pas hoe krom ik het omschreven heb. Zal nog een poging wagen ;)..

Toen ik mijn weber nog gebruikte, stak ik altijd behoorlijk wat kolen aan. Nu ik sinds een tijdje een BGE gebruik, merk ik dat dat niet nodig is. Je ontwikkelt heel snel heel veel warmte en zodra de warmte in het keramiek zit, krijg je de temperatuur niet zo makkelijk meer omlaag.

Zo lijkt het er meer op volgens mij :D
 
Je hebt zelf al het antwoord gegeven. Kolen doorroeren is echt niet nodig tijdens je run en probeer het deksel zo veel mogelijk dicht te houden en dan komt dit alles wel in orde.
 
Dank voor jullie antwoorden.
Ik kan hier mijn lering uit trekken.
Dit weekend een staartstuk, dus we gaan het meemaken.
 
Lekker, en laat je weten of het beter gaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan