BasBQ
Beef en Steak

Kamado of pelletgrill

Janneman70

Tondelzoeker
Berichten
16
Ik had al een ander topic misbruikt om mijn overdenking te delen (sorry daarvoor) maar nu maar even mijn eigen vraagje. Ik had bedacht dat ik na jaren ‘normaal bbq-en’ over wilde stappen naar een kamado, maar ik ben toch weer gaan twijfelen of ik niet liever een pelletgrill wil. Wie vertelt mij de voor- en nadelen, de ervaringen, goede en slechte gerechten, wat Kunnen beide wel en niet..... en wie trekt mij over de streep.
 
Als ik heel gemeen ben zou ik zeggen dat een pellet grill gewoon een houtgestookte oven is. De pellets verbranden precies op de temperatuur die jij instelt. Als je van lekker makkelijk houdt en geen gas wil is dit ideaal. Let wel pellets zijn iets duurder dan kokosbriketten in verbruik.
Een kamado is toch wat meer spelen met vuur. Meer mogelijkheden aangezien hij warmer kan worden dan een pellet grill, wat fijn is als je pizza's wil maken. Ook is een kamado zuiniger dan een pelletgrill wat weer fijn is voor de portomonee. Als laatste hij werkt ook als er geen stroom in de uurt is ;).
 
Als ik heel gemeen ben zou ik zeggen dat een pellet grill gewoon een houtgestookte oven is. De pellets verbranden precies op de temperatuur die jij instelt. Als je van lekker makkelijk houdt en geen gas wil is dit ideaal. Let wel pellets zijn iets duurder dan kokosbriketten in verbruik.
Een kamado is toch wat meer spelen met vuur. Meer mogelijkheden aangezien hij warmer kan worden dan een pellet grill, wat fijn is als je pizza's wil maken. Ook is een kamado zuiniger dan een pelletgrill wat weer fijn is voor de portomonee. Als laatste hij werkt ook als er geen stroom in de uurt is ;).
Wat Frits zegt +1

Ik heb zelf een pelletgril, wil hem niet meer kwijt, begin wel het direct grillen te missen (niet super noodzakelijk, het meeste krijg je er zeker goed op klaar)
Lasagne schalen etc alles kan er op. Vanmiga ik flammkuchen proberen met pizza toppings, smokey joe met pizza steen als backup.

Wil je veel gemak? Pelletgrill!

Wil je toch meer spielerei? Dan een kamado en Weber ben ik nu wel achter.

Kamado gaat er ook komen, maar wanneer? Geen haast.

Oja, voor hoeveel mensen wil je hem gebruiken? meestal zit er bij ons bijna elk weekend wel een man of 8 a 12 (incl kinderen) dan is een pelletgril superhandig om veel in een keer klaar te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Zit in hetzelfde schuitje.. neig naar een Kamado ook mbt de levensduur.. een ei lijkt me meer een aankoop voor het leven en een pallet grill meer een max 10jaar en issie op gevoel..

Lees mee..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Ik heb vorige week mijn BGE en Napoleon gas BBQ aangevuld met een Traeger, vooral omdat het eitje (medium) wat klein was voor grote rib-feesten.
Zonet de 1e x 8 ribben achter de kiezen, voortreffelijk! Een steak zal echter altijd op het ei komen, gemarineerde troep( soms gebeurt dat ) is voor de gaskachel.
Veel ben je hier wellicht niet mee. Ik denk als ik er maar 1 mag overhouden zou ik (na de nodige huilbuien) gaan voor het BGE! Maar de Traeger is veelbelovend!
65e0916f39610eccc1a6260f766f757c.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Knoop doorgehakt.. De Kamado is besteld..
Wat duurt wachten toch lang ;-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
BGE XL.. komende 20 jaar mag ik niks meer kopen zei de baasin..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Wow..... super leuk hoor. Dus jij mag de komende 2 maanden voor het avondeten zorgen 😜. Ik neig ook naar de BGE maar dan de large. Waar heb je hem gekocht? Was er nog een soort ‘package deal’?
 
BBQ experience center.. moet je vandaag bestellen want dan doet BGE er nog een 200+€ pakket bij (convegggtor enzo)

Gewoon op de site bestellen en dan komt het goed.. prijzen zijn wat het is zo'n beetje..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Nou, portemonnee is weer leeg. Ik heb ook de BGE besteld. En nu de (ham)vraag, wat wordt, buiten het normale bbq-en, mijn eerste uitdaging qua gerecht?
 
Laatst bewerkt:
Waar heb jij de bestelling geplaatst? Ik wacht als sinds Zondag op een verzend mail van BBQ Experience Center (snif snif)

Ik ga zeker plannen voor een brisket en pulled pork maar zal vast eerst beginnen met een stukkie beef (heb nog tomahawk liggen) en wat kippies..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Ik heb hem ook besteld bij Bbq experience. Ik heb wel een mail gehad dat ze er mee bezig zijn, maar verder nog niet. Stond op de site voor 16 uur besteld, volgende dag in behandeling, maar daar kan je alle kanten mee op 😂. Ik verwacht hem dus niet heel snel, jammer maar nog even geduld. Er zullen ongetwijfeld stookinstucties zijn, moet je zo’n apparaat nog ‘instoken’ of ‘inbranden’?
 
Heb die van mij nooit 'ingebrand' ofzo, dat ding is net afgebakken in de fabriek op (weet ik veel) 1200 graden, dus och.
Maargoed, mocht er iets in de handleiding staan, is het aan te raden die raad op te volgen uiteraard ;)
 
Zelfde schuitje dus.. nja hopen dat we nog wat gaan horen deze week..

Ivm inbranden heb ik gelezen dat de meeste wel 2-3 runs van tot 200c doen maar pizza enzo pas daarna.. maar ik ga het ze voor de zekerheid maar vragen bij aflevering...

Persoonlijk is dit mijn low en slow BBQ en heb nog een Genesis2 en Joy stove voor hoge temps als het nodig is..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan