BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen 2e kerstdag

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
370
Deze kerst heb ik voor het eerst kalkoen klaargemaakt (en dan ook nog op de BBQ!).

Het recept van Noskos geleend en vervolgens begonnen om de brine te maken.
De kalkoen kwam van de AH en was +- 2.5kg

Donderdagavond 22 december de brine gemaakt...
2011-12-23_19-01-04_HDR.jpg


Nachtje laten staan en toen de kalkoen erin.
2011-12-23_19-02-03_HDR.jpg

2011-12-23_19-03-15_HDR.jpg


Tijd technisch gezien konden we de kalkoen pas na 36u eruit halen ipv de 24u die in het recept staat, maar ik denk dat langer zeker niet erg is... zo ja, graag reactie!
2011-12-25_14-23-31_HDR.jpg


Tweede kerstdag om 16u de kalkoen op de BBQ gelegd
2011-12-26_16-25-13_HDR.jpg


Had rondom briketten gestrooid (onaangestoken) en hier en daar wat houtsnippers er tussen. Vervolgens een kleine kolenstarter met aangestoken briketten erop verspreid. Bleek dat vooral aan de achterkant de briketten goed vlam vatten en dat zie je dus ook terug in het eindresultaat.
Niet alle briketten gingen aan en sommige aangestoken briketten gingen ook weer uit...toch maar wat vaker mee oefenen.
Maar nu dus het eindresultaat na 1u45min:

2011-12-26_18-08-25_HDR.jpg


De kant waar het minste vlees zit is dus een beetje erg gekaramelliseerd  :-[ maar verders was de kalkoen totaal NIET droog en juist lekker sappig! Voor herhaling vatbaar en dan wat minder briketten gebruiken en een betere spreiding van aangestoken kooltjes.

Al doende leert men, is het niet?
 
dit was wel een lekkere kalkoen van de AH  ;)
 
Bedankt voor de leuke reacties! ;)

Wat mij wel opvalt is dat de kalkoen bij veel andere topics toch een algeheel bruiner velletje heeft!
Zal wel aan het feit liggen dat ik 'm op een ordinaire 47 ketel heb gedaan ipv een smoker, klopt dat?
 
Zou kunnen... Denk dat het mogelijk met de verdeling van de briketten heeft te maken en meest waarschijnlijk met de hoeveelheid rookhout... Hoe meer rook hoe donkerder het wordt... En hoe langer het vlees erop ligt kan ook meespelen...
 
mooi vogeltje geworden hoor  ;D
 
Door hem langer in de brine te houden loop je het risico dat je kalkoen wat zouter wordt, maar dat is het enige nadeel.

Ik zou niet rondom kolen hebben gedaan, het is gewoon indirect barbecueën op 175°C, dus kooltjes aan 2 kanten of aan één en dan op de helft van de tijd je kalkoen even draaien had denk ik beter geweest. Eventueel, als je vel te donker wordt, afdekken met folie.
 
Zal wel aan het feit liggen dat ik 'm op een ordinaire 47 ketel heb gedaan ipv een smoker, klopt dat?

Maak niet uit, waar je haar op legt hoor !, ik heb die van mij op een OTG57 bereid, en die heeft een mooi donker kleurtje gekregen  :)

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=769.msg8540#msg8540

Ik denk dat ook het soort, en hoeveelheid rookhout uitmaakt wat de kleur wordt (en natuurlijk hoe lang ze op de Q ligt).

Ik leg zelf de kooltjes maar aan 1 kant (hierdoor heb ik er mijnsinziens meer controle over), en de opening van de deksen aan de andere kant, zodat de rook zoveel mogelijk door de ketel gaat.

Moet ik natuurlijk wel op tijd bijvullen hé  :-[ (dat dan weer wel)

Zo heb je weer stof om te oefenen (wat vervelend hé  ;))
 
Terug
Bovenaan Onderaan