BasBQ
Beef en Steak

International bacon day experiment: pork belly 'burnt ends' met/aan het zwoerd

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
117
Voor de/het international bacon day/weekend heb ik vandaag een experimentje gedaan. Pork belly burnt ends zijn héérlijk, crackling pork skin is dat óók. Dat laatste had ik zelf nog nooit gemaakt. Dan is het 1+1=3, maar hoe ga ik dat doen? Zwoerd knapperig krijgen lijkt best een flinke uitdaging. Ik heb van alles voorbij zien komen: drogen, met zout en/of baking soda behandelen, of een combinatie daarvan. Ik had echter een lui weekend dus ik heb gewoon een beetje vals gespeeld, maar daarover zo meer...

Om te beginnen het buikspek in blokjes gesneden, maar dan niet helemaal door. Geprobeerd om enkele mm's over te laten, maar dat viel nog niet mee. Toch een beetje bang om er helemaal doorheen te gaan. Lekker in de rub (het zwoerd droog/schoon gelaten) en even laten staan, geeft dit resultaat:

IMG_5354.JPEG


Vervolgens de BBQ voorbereid op indirect +/- 110-120 graden. Om de stukjes een beetje uit elkaar te laten staan heb ik twee 'vorken' (?) van mijn rotisserie neergelegd en het buikspek eroverheen gelegd:

IMG_5356.JPEG
IMG_5357.JPEG
IMG_5359.JPEG


Even tweeëneenhalf uur zo laten liggen, toen zag het er al lekker uit!


IMG_5362.JPEG


Bij pork belly burnt ends zou ik nu normaal gesproken geheel met boter en suiker/stroop/siroop ofzo bedekken, maar ik wilde het zwoerd schoon en droog laten. In dit geval dus maar eens een zogenaamde foil boat gemaakt met boter, basterdsuiker en agavesiroop erin, en het buikspek met het zwoerd naar boven erin gestopt. Toen lekker formule 1 gaan kijken en na opnieuw twee tot tweeëneenhalf uur zag dat er zo uit:

IMG_5366.JPEG


Het zwoerd was (zoals verwacht) totaal nog niet knapperig. Hier het stuk maar ik heb valsgespeeld. Even de koekenpan op het inductie-'vuur' en het buikspek met het zwoerd naar beneden even gebakken, met als resultaat dat het er knapperig uitzag en aanvoelde:

IMG_5367.JPEG
IMG_5368.JPEG


Toen nog even de vleeskant ingesmeerd met BBQ saus en weer een half uurtje de BBQ op, waarna het er zo uit zag:

IMG_5370.JPEG


Even in stukken gesneden en opgegeten met de BBQ Baked Beans volgens recept van @Ewald: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/bonen-bbq-baked-beans.28982/
Alleen dan even in de oven, aangezien de BBQ nog op ~120 graden stond en ik dit op 180 wilde bereiden.

IMG_5371.JPEG



Helaas viel het resultaat wat tegen. In tegenstelling tot eerdere, normale pork belly burnt ends was het vlees dicht op het zwoerd nog wat minder mals dan dat aan de buitenkant. De smaak was prima, maar de structuur wat minder. En daar waar er vooral vet tegen het zwoerd aanzet was dat niet overal helemaal 'gesmolten', beetje blubberig nog ofzo. Ook het zwoerd was niet je van het. De buitenkant was weliswaar knapperig, maar het zwoerd is dikker dan ik dacht en was aan de binnenkant nog wel taai. Jammer, maar een lesje geleerd en de volgende keer probeer ik het anders. Toch maar even van tevoren goed drogen en wellicht is de combi van burnt ends en knapperig zwoerd wel geen goede.

De bonen waren trouwens een hit. Het was de eerste keer dat ik die zo gemaakt heb, maar dat is een blijvertje. Goed combi met varkensvlees!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit
Door je creatieve oplossing zou wachten dat het goed zou moeten komen bij het zwoerd, maar helaas
Gelukkig was de smaak goed
 
Leuk experiment! Altijd leuk om iets creatiefs te proberen.
 
Uiteindelijk toch wel een lekkere maaltijd met alles bij elkaar, dat er her en der een kleine tegenvaller tussen zit is alleen maar een goed excuus om het nog een keer (anders?) te proberen.

Het ziet er zeker lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan