M.Z.N. zei:Marieken zei:M.Z.N. zei:Hellllllllp aub.
Heb een stuk buikspek klaar liggen en heb zout van de slager gekregen en hij zegt niet meer dan 15 gram de kilo gebruiken. Maar het recept geeft aan om 33 gram te gebruiken voor een stuk van 990 gram. Wat moet ik nu aanhouden?
Het recept geeft ook aan om 14 gram suiker te gebruiken, dus de verhoudingen gaan dan niet kloppen.
als je colorozozout van je slager hebt gekregen met 0.6% nitriet, kun je echt zonder zorgen het standaard recept volgen en 33 gram zout gebruiken.
ik zou bijna zeggen, wat je slager ook zegt, maar ik wil niemand voor het hoofd stoten
in theorie zou je een ander soort zout met een ander percentage kunnen hebben gekregen, maar dat zou wel heel gek zijn?
heb je de slager verteld waar je het voor ging gebruiken toen hij zijn advies gaf?
Ja ik heb hem verteld dat ik graag een eigen buikspek wou gaan roken.
En juist die nitriet waarde weet ik niet. Dat houd mij nu tegen.
tsja... wij kunnen de nitriet waarde ook niet zien.
voor de veiligheid zou ik het recept maken (dus volgens het recept, met 33 gram zout) en daarna dubbelchecken morgen of volgende week bij de slager of het klopt dat je 0.6% zout gekregen hebt van hem. desnoods de verpakking te voorschijn laten halen.