BasBQ
Beef en Steak

Ineens veel as uit de kamado

 

Arnold_055

Sprokkelaar
Berichten
26
Beste mede BBQ'ers,

Sinds mei hebben we een kamado en tot nu toe ging het goed qua grillen. Ongeveer een week geleden hadden we erge last van witte as uit de schoorsteen bij het opstoken. Ik heb gedacht om de kolen er helemaal uit te halen en de vuurring en stenen ook. Alles goed schoongemaakt in de hoop geen as meer te krijgen. Helaas heeft dit niet geholpen. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan voorkomen? Gisteren hebben we een wok geplaatst maar dit was niet te doen met al die as. Zie de foto's.

Bedankt voor het meedenken!


20210711_190745.jpg
20210711_190758.jpg
 
Ik gebruik Gamhar Afrikaans hardhout houtskool van Smoking flavours.

Dit zou een goede houtskool moeten zijn. Was ook een nieuwe zak. Wat is aan te raden? Houtskool wegdoen en vervangen door nieuwe uit de zak?

SmartSelect_20210712-234937_Chrome.jpg
 
Ik zou inderdaad eens proberen met een andere zak houtskool. Lijkt me niet dat dit door je kamado komt.
 
Ik gebruik deze houtskool ook. Hierbij ervaar is soms ook het vele vliegend ass. Echter enkel als ik de temperatuur vol aan het opschroeven ben. Als de temp stabiel is en/of bij lage temperaturen heb ik er geen last van. Opzich naar mijn mening prima houtskool maar ik denk niet voor de toepassing met de wok.
 
Houtskool blijft een natuurproduct, daar kunnen altijd onzuiverheden in voorkomen, zoals teerresten of zoals hierboven knetter houtskool.
Dat geknetter komt minder voor bij heel hard houtskool, in mijn ervaringen.
Meestal verdwijnt het geknetter na een tijdje, je kunt de betreffende boosdoener ook verwijderen uit de BBQ met een tang en deponeert deze dan in een emmertje/bak water
 
De houder van de wok werkt ook nog eens als venturi waardoor je extra trek krijgt van onderaf
 
Bedankt voor de vele reacties. Door mijn werk lukt het me niet om direct te antwoorden. Ik ga inderdaad eens proberen met een andere zak of minder aansteekwokkels. De wok versterkt het inderdaad meer lijkt me door het ene grote kanaal. Maar ook zonder de wok had ik veel as.
 
Terug
Bovenaan Onderaan