Beef en Steak

Indonesische spareribs............totally out of control.

Peter64

Gerijpt
Ik had indonesische spareribs op het menu staan. Gezien de weersvoorspelling was het fraglich of het op de Q kon.
Deze vrijdag avond, na het ontvliezen, in een rub gezet van knoflook-, gember-, djintan-, en citroengraspoeder aangevuld met vers gemalen peper. Stevig ingewikkeld en in de koelkast gezet. Zat weinig vet en losse delen aan de ribs.
Gistermorgen een marinade gemaakt met als basis ketjap manis, zwarte soja saus, knoflook, ui, gember, sesamolie, scherpe chilisaus en kruiden en hier de ribbels zwemles in gegeven.
Er staan diverse recepten op internet. Ik heb inspiratie gevonden in het recept van Noskos.

En toen......
Het was gisteren niet het beste weer. 🌬️🌨️☂️. Gelijke outfit aan de Q aan moeten trekken als in januari :unsure:
Q zo opgesteld dat wind en regen enigszins te handelen was. Stevige snake gemaakt en aangestoken. Ivm de diverse smaken geen rookhout gebruikt.
Wind speelde evengoed parten. Q te vroeg geknepen waardoor deze bijna uit is gegaan. Weer op moeten poken. Regenparasol weggewaaid. Q wordt weer eens nat.
Eigenlijk een uur liggen emmeren om de temperatuur stabiel te krijgen. Op gegeven moment maar een probe in het margriet wiel gehangen voor enige controle.
Op gegeven moment is dit gelukt en hebben de ribbels 2,5 h op een dome temp. van 120 C. uit kunnen rusten.
Ieder half uur de ribbels ingesmeerd met de marinade. Na 2,5 h zit er een mooi kleurtje op.

IMG_4610.JPG
IMG_4611.jpg

IMG_4612.JPG

Na 2,5 h de ribs in de folie gewikkeldmet roomboter en gembersiroop. Kerntemp. was net 46 C. Q in temp verhoogd tot een dome temp van 160 C. De ribbels zo 2h laten garen tot een kerntemperatuur van 91 C.

IMG_4613.JPG

Spareribs eruit gehaald en bij een temp onder de 150C laten na garen. Nog een keer ingesmeerd met de marinade. Temp. laag gehouden om verbranden van de sojasaus te voorkomen.
Blijkt 🤬 een probe weer kuren te vertonen. Why ???Geeft als kerntemp 168 C. aan ...

IMG_4615.JPG

Maar goed, op het einde komt alles goed.
Nasi kunjit en sajoer boontjes erbij..... en dan happy happy doen.
Ribbels komen heel goed van de botjes af. Lekker, maar wel iets te droog. Kan aan het vlees gelegen hebben. Zat erg weinig "vet op de ribben".

IMG_4619.jpg

IMG_4620.JPG

En dan uiteraard...opruimen en afwassen.

IMG_4622.jpg

:unsure:

Aan de botjes te zien is het mooi opgegaan. Een beetje droog vind ik niet erg, de uiteinden van de ribben heb ik het liefste.

Je hebt een hele strijd gehad lees ik wel. Wordt tijd voor een overkapping;)
maar knap dat je het hebt volgehouden. Echte bikkel!
Ziet er goed uit hoor.

Ik dacht dat ik het al zwaar had met een parasol en mijn kamado, maar bij jou is het echt nog vechten geweest. Respect!.
Gelukkig maakte het bordje alles weer goed :D

Een flinke strijd moeten leveren maar toch genietend af kunnen sluiten

Zoet er goed uit hoor. Zal vast gesmaakt hebben!!!

Lekker bordje zo hoor

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Moedig om gisteren aan de Q te staan! Heb gisteren in hetzelfde weer gestaan 🥶. Moet heerlijk geweest zijn met die smaken 🥲

Altijd vervelend als je met de temperatuur zit te klooien, maar het resultaat ziet er prima uit en daar doe je het voor 👌🏻

Ziet er weer goed uit Peter, wat Frits zegt +1 zolang de ribbels maar niet mushy worden.
Had zo aangeschoven.

Is een ware worsteling geweest peter.
Maar de aanhouder wint.
Prima bordje eten kerel

Moedig om gisteren aan de Q te staan! Heb gisteren in hetzelfde weer gestaan 🥶. Moet heerlijk geweest zijn met die smaken 🥲
Tja, in mei verwacht je iets ander weer. Helaas. Maar niet getreurd, het was geen fietsweer dus ff flink zijn en de Q aanzwengelen. 🤗

Hier staat de BBQ bijna altijd aan, als je in de keuken in de oven iets bereidt ga je er dan op een krukje voor zitten om te kijken?😜
Gerecht op de BBQ en weer naar binnen en de temperatuur monitoren met de Maverick.
Maar ja, in NL is, in ieder geval, een klein afdakje eigenlijk wel een must have.

Ziet er zalig uit Peter, pracht maaltje!

Ow wat een mooie ribbels mmmmmmmmm, lekker man, thanks voor het delen! (y) 🔥

Terug
Bovenaan Onderaan