BasBQ
Beef en Steak

Inbranden kamado - first burn

 

Rens.

Kooltjesharker
Berichten
140
Woensdag is het dan zover, na bijna 4 weken wachten wordt woensdag eindelijk de basterd large geleverd.

Het liefst zou ik hem die dag meteen gebruiken. Maar hoe zit het nu met het 'inbranden' kan ik daar een bepaald schema voor aanhouden?

Bijvoorbeeld:
Kolenmand half vol
Aansteken met 1 of 2 wokkels?
Wel of geen deflector plates er in?
Uurtje op 150 graden daarna naar 200?
Daarna nog heter of beter af laten koelen en dan een andere dag weer geleidelijk opbouwen?

Heel erg bedankt alvast!
 
Ligt aan de fabrikant.

Sommige geven aan dat dit moet gebeuren, sommige niet.
Dat zul je ook op hun site terug moeten vinden.

Bij kamado Joe geven ze het niet aan, maar toch heb ik wel een soort van inbranden gedaan.

Eerst een uur op 200 graden (gewoon direct)
Dan alle schuiven dicht en voor de komende 24 uur dicht houden.
Het verhaal is dat de fiberpakking zich zou beter zou zetten.

Geen idee of het waar is maar baat het niet dan schaad het niet was mijn beredenering.
 
Als ik het me goed herinner staat in het boekje wat je erbij krijgt dat je hem de eerste 3 keer niet boven de 250°C uit moet laten komen.
Je hoeft hem dus niet echt specifiek in te branden, alleen je moet niet beginnen met een paar pizzasessies.
Sowieso zou ik er lekker wat op gooien als je hem toch warm hebt, zonde van je kolen om ze alleen te gebruiken om je bbq warm te maken! ;)
 
Gewoon lekker gebruiken.
Hij moet de eerste 3x een uur tussen 220/230 graden .
Dus als je eerst een sessie hebt gehad met een lagere temperatuur en daar mee klaar bent opstoken naar 230 en daar minimaal 1 uur ophouden.
 
Dat wordt de eerste paar keer rustig aan doen. De 24 uur dichthouden zal wel het moeilijkste zijn!
 
Dat wordt de eerste paar keer rustig aan doen. De 24 uur dichthouden zal wel het moeilijkste zijn!
Waarom 24 uur dicht houden ?.
En de meeste vlees doe je toch onder de 200 graden.
Je kan gewoon je gang gaan alleen nog geen pizza 😅
Gewoon als je klaar bent uurtje door stoken tot max 250
 
Waarom 24 uur dicht houden ?.
En de meeste vlees doe je toch onder de 200 graden.
Je kan gewoon je gang gaan alleen nog geen pizza 😅
Gewoon als je klaar bent uurtje door stoken tot max 250

Wat ik al aangaf, schijnt beter te zijn voor de fiber afdichting. (Geen idee of het ook zo is)
Ik heb het zo wel gedaan in ieder geval.
 
Wat ik al aangaf, schijnt beter te zijn voor de fiber afdichting. (Geen idee of het ook zo is)
Ik heb het zo wel gedaan in ieder geval.
Staat niks over in de handleiding van Bastard.
Heb het zelf ook niet gedaan . Maar goed ,er zit meestal toch al bijna 24 uur tussen een sessie 😅.
 
Lekker op lage(re) temperaturen wat klaar maken.
Na 3 dagen kan je dan aan de pizza.
 
Tja, ik heb indertijd een paar sessies met lagere temperatuur gedaan. Ook met vet vlees, want dan zitten kiertjes (bij de topvent bijv.) zo dicht.
vergeet niet om er vlees op te leggen he! Anders is het ook zo zonde van de brandstof.
 
Gewoon gebruiken maar geen gekke dingen doen. Dus zoals hierboven al staat onder de 250C
 
Ik vind de term inbranden misleidend. Gietijzer brand je in. Een kamado brand je hoogstens schoon. Er kunnen stukjes piepschuim of andere zooi in zittten van transport of productieproces.

Ik zou de eerste keer niet meteen pizza maken. Rustig opstoken zodat alles dat er niet in hoort kan verbranden en eventueel vocht in het keramiek rustig kan verdampen.

Hou verder de handleiding van je fabrikant aan vanwege garantie 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan