BasBQ
Beef en Steak

In etappes; Mijn eerste ultieme lowNslow ervaring "cote de boeuf"

P2debie

Tondelzoeker
Berichten
23
Hoi ik ben Peter en ik wil mijn verslag met jullie delen over mij en mijn eerste echte bbq ervaring.

Ik ben nieuw op deze forum, ik kijk alleen al 2jaar mee.
Ik ben dan ook al 2jaar mijzelf aan het verdiepen in het bbqen.
Alleen nooit de zelfvertrouwen gehad om te beginnen.
Dit doe ik vaker, ergens mij in verdiepen, de lat erg hoog leggen en vervolgens denken dit te kunnen bereiken door het in 1x goed te doen. (Met de daarbij komende teleurstellingen)

Voor dat ik mij 2jaar geleden hier over in ging lezen had ik ooit een weber 57 master touch.
Hier heb ik lekkere diepvries frituur hambo's en frikandellen op geklaard.
Schandalig dat ik deze aan een oudijzerboer heb gegeven voordat ik het in mijn hoofd haalde daar echt iets op te grillen.

Ik heb sinds 2jaar een zzp collega die ons nog kleinschalige bedrijf ondersteund in het hoveniersvak.
Deze aardige kerel is al een tijdje thuis aan het braden en kokkerellen.
Van hem heb ik de interesse gekregen tot het bereiden van een heerlijk stukje vlees.
Ik eet weinig echt lekker vlees, dus mijn interesse was al snel aan de haak geslagen.

In afgelopen januari heb ik van mijn vader een bbq gekregen die hij met zijn kerstpakket had gekregen, Gusta Grillin'N'Chillin.
Ik dacht met zo'n naam zal het niet veel goeds zijn.
Mijn vader is niet van het bbq'en maar het bedrijf voor wie hij werkt is de hype stevig aanwezig.

Toen ik deze in ontvangst nam heb ik gelijk 1300gr cote de boeuf besteld bij bbquality in de veronderstelling dat ik die vast wel kon grillen op de gusta. (Het past)
Zo nu heb ik de bbq, het vlees en enige kennis.
Nu nog de brandstof...

In de brandstof topic had ik een vraag gesteld wat de kokos briketten zijn van het moment.
Ik had niet goed gekeken achteraf wat er was duidelijk nog het een en ander beschikbaar, Excuus!!
Vanmiddag na werk met die collega naast mooie wokkels ook 30kg fire up kokos briketten gehaald omdat ze in de aanbieding waren.
Achteraf spijt dat ik niet 1 zak heb gekocht want ik ga waarschijnlijk 1zak perjaar gebruiken als je ziet hoeveel er in de gusta past, haha "sad panda.."

Vanavond was ik zo enorm enthousiast dat ik alles bij elkaar had gehaald en toch een test zonder vlees moest doen om te kijken hoe stabiel de gusta is.
Ennog was ik niet goed voorbereid op een goede start.
Ik heb nog geen firestarter, dus heb ik een wokkel in een vergiet gedaan, aangestoken en een stuk of 5 briketten in gedaan.
Zal mijn vrouw blij mee wezen..

Ik heb de minion techniek gebruikt om zo geordend mogelijk te werk te gaan en aan een kant de briketten in de hens te steken.
Het geheel heeft zeker 3.5uur met fireup briketten vrij constant op temperatuur weten te houden rond de 200.
Ik wilde vooral even kijken hoelang ik de briketten op een bepaalde temp aan kon houden.

Het doel is natuurlijk tussen de 120°C en 130°C te zitten als omgevingstemp in de bbq.
Maar dit was een goed begin.
Ik merk wel dat de gusta moeite heeft met de lucht toevoer. Ik heb dan wel 1 van de 2 kanten dicht gemaakt met een metalen plaatje.

Ik zal binnenkort een betere test doen met de juiste temp en dan kijken hoelang ik dat echt constant kan houden.

Ik hoop dat ik lees plezier kan bieden en eventueel een nuttig verslag voor nieuwkomers.

Zie hieronder de fotos;
Temp2 is onder de gril en temp3 is er boven.

20230509_170536.jpg


IMG-20230509-WA0009.jpeg


20230509_195905.jpg


20230509_173806.jpg


20230509_173934.jpg


Screenshot_20230509_174247_BBQ Go.jpg


Screenshot_20230509_181249_BBQ Go.jpg


Screenshot_20230509_182623_BBQ Go.jpg


Screenshot_20230509_202228_BBQ Go.jpg


Screenshot_20230509_202345_BBQ Go.jpg
 
Mooi verslag maar ben wel benieuwd naar de foto van het resultaat.
 
Die gusta zijn leuk Q-tjes. H3b er bij een studenkot in Nijmegen eens mee gespeeld.

By the way, leuk die meetkamer foto's. Wel mis ik een beetje de steak on Q en het eindresultaat, aangevuld met een snede oor de cuisson.

Succes.
Jammer dat je die W57 verschrot hebt.
 
Het resultaat moet nog komen, ik wilde voor nu alleen de gusto testen om te kijken wat de temp doet, of er voldoende lucht getrokken word en hoelang ik zou kunnen grillen met de aantal die ik erin kon krijgen. Ik heb deze nog nooit gebruikt, maar dit is een goed vooruitzicht voor de komende sessie waarbij het vlees wel in de Q ligt.
 
Hoi,
Ik heb jullie een tijd moeten laten wachten!
Het kwam er maar niet van en ineens toen mijn vrouw en zoon naar de kinderboerderij gingen kreeg ik mijn kans.

Helaas ging het niet van een laaie dakje.

Het vlees de avond ervoor eruit gehaald en eigenlijk te laat (begin middag) in de rub gezet.
Ik heb bbquality steak rub gebruikt omdat deze destijds in de aanbieding was en ik hem wilde gebruiken voor deze Cote Boeuf.
een deel van het vet heb ik eraf gehaald omdat ik daar niet gek op bek. Dit zegt iemand die het niet lekker vind bij spek maar verder nooit grotere stukken met vlees gegeten heeft.
ik was een vliesje aan het wegsnijden toen heel het vlees uit elkaar viel.
1 bonk en wat stukken vlees.
uiteindelijk die bonk op de Q gegooid en derest aan mijn vader gegeven.
ik heb wel wat vet uiteindelijk op het vlees gelegd tijdens het verhitten van het vlees.

Ik heb een 2ehandse thermometer met 6 kanalen.
Top ding! Bereik zonder muur is ongv 10meter maximaal.
Helaas had ik het om °F staan van 15uur tot 18uur.
Ik was helemaal woest, ik heb van alles en nogwat gedaan om de Q goed op temp te kijken.
Er lagen uiteindelijk 3 briketten half verwarmt in de Q, wat denk je 120°F ik was zo trots.
Ik heb mijn collega en Q'er gebeld dat ik baalde als een kip die zijn kop kwijt is.

Uiteindelijk rond 1815 toch de Q schommelend rond 125°C gekregen.
Jammer dat het vlees al tot 35°C was opgewarmd door de zon en het fatsoeneren van de temp.
Het duurt net iets langer dan een uur en het vlees was 52°C ik vond het welletjes.
Mijn ouders en vrouw zaten ook al 2uur te wachten want ik zou het vlees om 18uur klaar hebben. Prima geschatte tijd zou je zeggen.
Ik heb het vlees max 5minuten verschroeit.

Eindstand een voor mijn doen redelijk mislukte eerst lowNslow run.
Maar ik had het wel heeeel hoog gegrepen.
Ergens vol voor gaan en het ook echt goed kunnen bij de eerste keer heeft mij vaker doen verbazen dat het bij mij niet goed uitpakt.

Iedereen was blij met het vlees, hij was nog net iets te rood van binnen vond ik, ik was de enige die dat vond. (vooral bloederig, ben ik niet gek op)

Hier wat fotos van de voor, tijdens en na het geQnoeien😅.

20230513_113723.jpg


20230513_115830.jpg


20230513_135530.jpg


20230513_153118.jpg


IMG-20230513-WA0019.jpeg


20230513_185334.jpg


20230513_185550.jpg


20230513_190655.jpg


20230513_190814.jpg
 
Het resultaat ziet er goed uit hoor.

En lekker de hele middag bezig geweest met leren wat je de volgende keer anders doet.
 
Ziet er mooi resultaat uit.
Ik laat het vet eraan tijdens bereiden, geeft veel smaak.
Bij opeten blijft er altijd wel vet over.
 
Ziet er mooi resultaat uit.
Ik laat het vet eraan tijdens bereiden, geeft veel smaak.
Bij opeten blijft er altijd wel vet over.
Mee eens.
Laat het de volgende keer lekker zitten. Niet eten kan altijd nog.. En veel slinkt wel weer weg of bak je weg.

Ik vind het eindresultaat er prima uit zien en zoals hier meer zeggen, je hebt lekker gehobbyt en waar wat geleerd. Top middagje alleen besteed.
 
Zo "vies" ziet het er niet uit hoor en ik ben best wel onder de indruk dat ook mensen die het zelf niets vinden ook gewoon hun bevindingen hier plaatsen. Belangrijkste, dat is voor mij althans, dat de gasten/familie het lekker vinden. Dat je zelf niet tevreden bent kan ik me helemaal in vinden want ook ik vind het al snel te gaar, te zout, te rauw etc. terwijl de gasten het uiteindelijk gewoon lekker vinden
 
Jullie positieve berichten kan ik goed waarderen!
Ik heb een hoop geleerd, gefrustreerd en genoten, dat is zeker ook belangrijk.

Is het zo dat hoe groter de Q is de makkelijker de temp te regelen is?
Ik zit er aan te denken een fornetto razzo 18" aan te schaffen namelijk. (Wellenswaar tweedehands)
 
Qua garing ziet er er prima uit hoor!
 
Wat ik begrepen heb is het aantal lucht wat je naar de kolen stuurt bepalend is voor de hitte en heeft grootte van je dome, de kolen er niet zoveel mee te maken. Ook het soort kolen niet wat ik altijd dacht. Ook ik zit nog te pielen met de schuiven en de ene keer blijft ie sneller en langer op een stabiele temp dan de andere keer. Gisteren ging ie zelfs erg langzaam naar de 180 ondanks dezelfde wokkels en houtskool dan die dag er voor.
 
Het resultaat ziet er goed uit. Weer wat geleerd.
 
Haha die Fahrenheit/Celsius verwarring heb ik een tijdje geleden ook eens gehad, shit happens en voortaan check je m even. Leermomentje

T vlees ziet er smakelijk uit hoor!
 
Van vet snijd ik er soms ook te veel van af. En ik hou meer van rosé gebakken dan van rood. Je bent in deze dus.niet alleen.
Verder ziet het er lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan