BasBQ
Beef en Steak

In de planning; verticale smoker

Smokeye

Kooltjesharker
Ben lekker bezig om een verticale smoker te bedenken.
De ideeen heb ik redelijk concreet op papier gezet maar zat opeens te denken hoe ik mijn airflow moet regelen.
Wil een verticale offset roker maken met een aparte vuurbox en een rookkamer (ongeveer 1 meter hoogte). Zit er aan te denken om een platesetter te maken (pizzasteen oid) en hierop nog een waterbak maar vraag mij af of hoe ik de airflow beter kan regelen.

hebben jullie ideeen??
Alvast bedankt

225243A4-940B-438C-ADD5-1CE2D471F6C7.jpeg

drJackle

Vuurmaker
Altijd gaaf, dit soort projecten!
Is er een speciale reden dat je de vuurbox onder de rookkamer wil?

Ooit kwam deze langs op dit mooie forum:

Nieuwe smoker en inbranden?

Deze vorm heeft imo het voordeel dat druipsel niet in je vuur valt en een platesetter niet nodig is(?) maar ik wil je ontwerp niet afdoen, maar wellicht kan je je voordeel ermee doen..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Smokeye

Kooltjesharker
Altijd gaaf, dit soort projecten!
Is er een speciale reden dat je de vuurbox onder de rookkamer wil?

Ooit kwam deze langs op dit mooie forum:

Nieuwe smoker en inbranden?

Deze vorm heeft imo het voordeel dat druipsel niet in je vuur valt en een platesetter niet nodig is(?) maar ik wil je ontwerp niet afdoen, maar wellicht kan je je voordeel ermee doen..

Ik post het hier omdat er ervaren mensen zijn en daarom goede commentaren kan verwachten die onderbouwd kunnen worden.

De reden dat ik het geheel verticaal maak is dat dit heel weinig ruimte inneemt en aangezien ik ik mijn tuin weinig ruimte heb zou dit de beste oplossing voor mij zijn.

Op de platesetter komt een waterbak om ten eerste de temperatuur op peil te houden en mijn vuur te beschermen tegen ver

Low en slow op de 57 GBS

drJackle

Vuurmaker
Ok, duidelijke beredenering.

Bij dit soort ronde vormen zie ik luchtschuiven voor me, zoals bij een kamado voor luchttoevoer.. maar je zou ook alá UDS met knietjes, knelkoppelingen en kogelkranen kunnen werken.. (geeft wellicht een gave uitstraling)

Of het deurtje open/dicht maar dat is moeilijk te reguleren verwacht ik

Smokeye

Kooltjesharker
Ok, duidelijke beredenering.

Bij dit soort ronde vormen zie ik luchtschuiven voor me, zoals bij een kamado voor luchttoevoer.. maar je zou ook alá UDS met knietjes, knelkoppelingen en kogelkranen kunnen werken.. (geeft wellicht een gave uitstraling)

Of het deurtje open/dicht maar dat is moeilijk te reguleren verwacht ik

Het plan is ook een lucht rooster/schuif te maken onder in de vuurbox

Low en slow op de 57 GBS

drJackle

Vuurmaker
Ok.

Ik heb het idee dat je vraag niet beantwoord is. Misschien heb ik een ander idee bij airflow dan wat jij bedoelt? (Ik ging van de tekening uit is de startpost )

Smokeye

Kooltjesharker
Ok.

Ik heb het idee dat je vraag niet beantwoord is. Misschien heb ik een ander idee bij airflow dan wat jij bedoelt? (Ik ging van de tekening uit is de startpost )

Lastig hè om het goed te verwoorden.
Mijn vraag is eigenlijk of als ik het zo maak of de warmte zich goed genoeg kan ophopen in de rookkamer dat de ruimte warm genoeg gestookt kan worden om temperaturen te kunnen creëren rond de 150 graden ongeveer (is nergens op gebaseerd deze temperatuur overigens)

Low en slow op de 57 GBS

drJackle

Vuurmaker
Ja, communicatie blijft een lastig iets
Maar ik denk dat je die temperaturen prima kan halen, als je maar hard genoeg stookt!

Ook de lagere temperaturen om bijv. te roken (70-90) zou je kunnen halen, na wat oefening.. de platesetter en waterbak helpen bij het reguleren verwacht ik.

Het vasthouden van de temperatuur is wellicht de grootste uitdaging. Met goede afsluiting (vilt bijv. bijde deuren) en regelbare luchttoevoer en afvoer komt dat ook wel goed. De dikte van het materiaal van de rookkamer draagt bij aan de ‘opslag’ van de warmte.

Evt kan je nog denken aan vuurvaste steen voor warmte opslag maar weet niet of je genoeg ruimte hebt voor dat soort oplossingen..

Ik gebruik zelf 3! pizzastenen (gescheiden met propjes alufolie) voor warmteopslag, in een waterpan.

Smokeye

Kooltjesharker
Ja, communicatie blijft een lastig iets
Maar ik denk dat je die temperaturen prima kan halen, als je maar hard genoeg stookt!

Ook de lagere temperaturen om bijv. te roken (70-90) zou je kunnen halen, na wat oefening.. de platesetter en waterbak helpen bij het reguleren verwacht ik.

Het vasthouden van de temperatuur is wellicht de grootste uitdaging. Met goede afsluiting (vilt bijv. bijde deuren) en regelbare luchttoevoer en afvoer komt dat ook wel goed. De dikte van het materiaal van de rookkamer draagt bij aan de ‘opslag’ van de warmte.

Evt kan je nog denken aan vuurvaste steen voor warmte opslag maar weet niet of je genoeg ruimte hebt voor dat soort oplossingen..

Ik gebruik zelf 3! pizzastenen (gescheiden met propjes alufolie) voor warmteopslag, in een waterpan.

Tot zo ver heb ik nog alle ruimte, er
Is nog niets concreets. Moet eerst alles in mijn hoofd en op papier hebben en daarna ga ik pas wat doen/zoeken.

Zowel de toe als de afvoer wordt hoe dan ook gereguleerd, heb zelfs er aan lopen denken om tussen de firebox en de rookkamer nog een afsluiter te maken, maar dat heeft voor mijn gevoel geen meerwaarde.

In ieder geval bedankt alvast voor je input, hier kan ik wat mee.

Moet alleen nog een geschikte cilinder zoeken wat breed genoeg is en een redelijk dikke wand heeft. Zag op Marktplaats een gasfles, maar hier is de buitendiameter 320mm en is 1150mm hoog. Op zich is dat wel iets waar ik wat mee kan al twijfel ik aan de diameter.

Allemaal dilemma’s

Low en slow op de 57 GBS

drJackle

Vuurmaker
Het begint idd op papier

320mm klinkt mij erg krap.. ik heb zo’n ACtion eitje (33cm) rooster meen ik, en daar pas niet heul veul op..

Maar ik kan zo 1-2-3 geen beter alternatief noemen (buiten een wat grotere propaangastank)
Een oliedrum is erg dun qua wand, maar wel lekker ruim (en goedkoop).
Wellicht dat je daar nog wat omheen kan fabriceren om hem beter te isoleren

En een oude gastank voor de vuurbox, dat kan prima.

Ik volg het project graag

Smokeye

Kooltjesharker
Het begint idd op papier

320mm klinkt mij erg krap.. ik heb zo’n ACtion eitje (33cm) rooster meen ik, en daar pas niet heul veul op..

Maar ik kan zo 1-2-3 geen beter alternatief noemen (buiten een wat grotere propaangastank)
Een oliedrum is erg dun qua wand, maar wel lekker ruim (en goedkoop).
Wellicht dat je daar nog wat omheen kan fabriceren om hem beter te isoleren

En een oude gastank voor de vuurbox, dat kan prima.

Ik volg het project graag

Heb nu ook een aanvraag gedaan bij een handelaar of ze grotere afgekeurde gastanken hebben. Wil eigenlijk een cilinder van 80x40 minimaal hebben, maar ach gewoon ff zoeken en leuren

Low en slow op de 57 GBS

Smokeye

Kooltjesharker
Volgens de calculator moet de vuurbox 1:3 van de rookkamer zijn, maar de gene die ik heb is 1:4 van de rook kamer, heeft iemand hier ervaring mee of dit problemen gaat geven?

Low en slow op de 57 GBS

Bovenaan Onderaan