BasBQ
Beef en Steak

Ikea koncis in Big Green Egg large

RobertoQ

Tondelzoeker
Berichten
14
Dag, in mijn Weber gebruikte ik vaak de Ikea koncis ovenschaal met rooster. Hierin kun je perfect je spareribs stomen met wat appelsap, appelazijn. Even afsluiten met folie en het stoomt lekker door.
Op mijn BGE L past de schaal NET niet. De deksel komt er net tegenaan waardoor hij net niet sluit. Hebben jullie hier ervaring mee? Is er een manier om hem toch te laten passen?
Ik zag namelijk op een duits forum dat iemand dezelfde schaal gebruikte in de BGE L en daar paste hij wel.

Zie hier:
1643011160853.png



En het is dezelfde schaal:

Knipsel.JPG
 
Kun je niet met een plaatschaar of slijptol de hoekjes eraf halen? Of misschien plat slaan.
 
Ja dat is wel het idee als er geen andere manier is. Heb ook al geprobeerd om de conveggtor niet in de basket te doen en het rooster op de conveggtor, hierdoor komt het rooster wat lager. Maar ook dan kom ik net wat tekort.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoekjes afslijpen of met de tang omhoog plooien.

Ik heb hem ook en in de KJ Classic past hij net
 
Ja dat is wel het idee als er geen andere manier is. Heb ook al geprobeerd om de conveggtor niet in de basket te doen en het rooster op de conveggtor, hierdoor komt het rooster wat lager. Maar ook dan kom ik net wat tekort.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En hoe veel lager komt ie dan te liggen? Op jouw gedeelde foto lijkt het rooster best laag te liggen. Misschien een idee om zonder de vuurring te werken?
 
Zonder vuurring zou ook nog kunnen ja. Vroeger zaten er inkepingen in de vuurring voor de conveggtor, waardoor hij lager kwam te liggen dan met de nieuwe vuurring. Ik heb zo'n nieuwe en voor mij is het net te weining. Ik denk dat het toch ombuigen gaat worden dan.
 
Die Duitse meneer heeft die schaal direct geplaatst, dus zonder conveggtor ertussen, ze te zien.
 
Die Duitse meneer heeft die schaal direct geplaatst, dus zonder conveggtor ertussen, ze te zien.
Dat dacht ik eerst ook, maar als je leest wat hij doet...dan heeft hij het toch over indirect garen:
  • In der Zwischenzeit das Big Green Egg auf mittlere, indirekte Hitze (ca. 180 Grad Celcius) vorbereiten. Die Gans nun mit großzügig mit dem Gänse- und Entenbraten Gewürz einreiben und die Gans mit der Füllung füllen, anschließend mit Küchengarn verschließen.
  • Die Gans mit der Brust nach unten in eine große Edelstahlschale (z.B. die Konics von IKEA) legen und für 30 Minuten im Big Green Egg indirekt garen. Nach diese Zeit wird die Gans in der Edelstahlschale einmal gedreht. Die Gans bleibt nun für weitere 2,5 - 3 Stunden auf dem Grill und wird alle 20-30 Minuten mit einer Mischung aus Wasser, Salz und Honig eingepinselt. Zum Ende des Garzeit den Grill auf ca. 220 Grad einregeln und für 30 Minuten grillen bis eine schöne Kruste entsteht.
 
't is maar hoe je het leest Roberto, je zou die braadslede ook als hitteschild kunnen zien. Dan gaar je indirect zonder die steen ertussen. Ik denk dat hij dat hier bedoelt. Ik kijk ook einfach naar het plaatje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan