Beef en Steak

Ik krijg steeds meer vraag naar vegetarische gerechten

Nosmo zei:
Ik zou ze lekker laten vragen en verder negeren.

Dat is wel kort door de bocht hoor Piet. Ik word er ook nerveus van als er weer eens zo'n herkauwende aanstaande schoondochter binnen komt huppelen, maar je mot zo'n grietje toch voeren he? Gelukkig huppelen die grietjes ook weer weg, maar je ziet ze steeds vaker, en dan moet je toch iets. Tegenwoordig vraag ik niet meer hoe ze heten, als Zoon erover begint, maar of ze vega zijn..... =))

OO, een ander gerecht wat me te binnen schiet, en dit is echt heel lekker, en op de Q te maken, in een skillet. Ff zoeken....
Yep! Gevonden!

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/apr/16/yotam-ottolenghi-shakshuka-recipe

Deze heb ik al een paar keer gemaakt, met als aanpassing dat ik voordat de eieren erop gaan, ik 200 gram feta ( echte he, geen enge witte kaas oid) in brokjes in de groenten druk.
Als je dan toch vega moet eten, is dit wel echt heel erg lekker, broodje er naast en gaan met die banaan.
En voor het geval je schrikt van de hoeveelheid olie, het klopt en je ziet er niets van terug. Ik voeg ook iets meer komijnzaad toe, hou van stevige smaken. En met de tomaten die je hier koopt, hoef je geen water toe te voegen, tenminste ik heb dat nog nooit gedaan.

Hoe langer ik erover nadenk hoe meer het me intrigeert.

Ook ik wil het graag iedereen naar de zin maken die bij mij komt eten. Dus ik maak, garnalen, zalm, forel en wat niet meer om de visliefhebber te pleasen terwijl ik het zelf niet eet.
Dus ook voor een vegetari?r wil ik dat doen, maar die heb ik nog niet te eten gehad.
Maar zou het wel fijn zijn als we hier ook een paar goede recepten zouden hebben staan.

Mooi idee voor de fotowedstrijd.

Holkers zei:
Wat verwacht je dan op een forum van BBQ? Dan krijg je antwoorden als "negeren". Groente op de Q gooien, wat kruiden en kaas voor de verfijning en dan is het wel klaar. Overigens typerend, hamburgers van bonen waarbij de textuur raar is. Waarom moeten vleesvervangers altijd op vlees lijken?

ik vind ook zeker niet dat een 'hamburger' van bonen op vlees moet lijken, wat mij betreft komt iemand hier met de perfecte falafel van de grill en dan ben ik (en waarschijnlijk de vegetarische bbq gasten) zeker tevreden!
het probleem met burgers van bonen (met goede smaak en juk textuur) is wat mij betreft meer dat ze slecht te grillen zijn (uit elkaar vallen bijvoorbeeld) of dat ze onaangenaam zacht zijn. ik vind dat dus gewoon niet lekker, en dan niet omdat het niet op vlees lijkt maar omdat je bonenpasta op een broodje eet  :P zeg maar.

ik heb wel experimenten gedaan met falafel uit de oven (in theorie kan die dan ook van de bbq) maar dat is me nooit echt goed bevallen...

de Yotam Ottolenghi ga ik zeker een keer proberen, wel goede ervaringen met zijn recepten. wellicht is zijn groentenkookboek ook wel een goede bron voor (aan de bbq aan te passen) recepten.

De Ayurvedische keuken is volledig vegetarisch, dus die doen ook niet aan vleesvervangers. Helaas worden de meeste gerechten daar gewokt of gefrituurd, maar om idee?n op te doen is het wel heel bruikbaar, zeker om eens aparte kruiderijen te gebruiken.
Dit is zo'n beetje het beste boek voor die keuken: http://www.kookstudio.net/kookboek/
Overigens kun je in diezelfde kookstudio ook workshops boeken. Kookmevrouw Rada doet dat al erg lang en geeft erg gezellige en leerzame lessen. Eigenlijk een must voor iedereen die zich ?cht in vegetarisch koken wil verdiepen. 

Dominique zei:
Nosmo zei:

Dat is wel kort door de bocht hoor Piet. Ik word er ook nerveus van als er weer eens zo'n herkauwende aanstaande schoondochter binnen komt huppelen, maar je mot zo'n grietje toch voeren he? Gelukkig huppelen die grietjes ook weer weg, maar je ziet ze steeds vaker, en dan moet je toch iets. Tegenwoordig vraag ik niet meer hoe ze heten, als Zoon erover begint, maar of ze vega zijn..... =))

OO, een ander gerecht wat me te binnen schiet, en dit is echt heel lekker, en op de Q te maken, in een skillet. Ff zoeken....
Yep! Gevonden!

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/apr/16/yotam-ottolenghi-shakshuka-recipe

Deze heb ik al een paar keer gemaakt, met als aanpassing dat ik voordat de eieren erop gaan, ik 200 gram feta ( echte he, geen enge witte kaas oid) in brokjes in de groenten druk.
Als je dan toch vega moet eten, is dit wel echt heel erg lekker, broodje er naast en gaan met die banaan.
En voor het geval je schrikt van de hoeveelheid olie, het klopt en je ziet er niets van terug. Ik voeg ook iets meer komijnzaad toe, hou van stevige smaken. En met de tomaten die je hier koopt, hoef je geen water toe te voegen, tenminste ik heb dat nog nooit gedaan.

lijkt me inderdaad heel erg lekker, maar niet praktisch om tussen de 50 en 80 porties voor iedereen te maken die voornamelijk zullen staan denk ik....Maar waarschijnlijk ga het wel een keer voor mezelf maken.

Eindelijk een OTP zei:
Nosmo zei:
Waarom? Als dit forum alleen voor vleeseters is dan moet ik maar verder gaan zoeken denk ik. . . . . . . .
Natuurlijk zal het zwaartepunt op vlees liggen, maar er is nog zoveel meer mogelijk.

@TS: Zijn visgerechten ook een optie voor je opdrachtgever?

nee, vis helaas ook niet.

bedankt voor alle reacties. Nogmaals ook ik ben echt vleesliefhebber, maar BBQ blijft BBQ en vegetarisch hoort er ook gewoon bij!

Een gezien de meeste reacties, is het misschien toch een idee om een aparte rubriek erbij aan te maken.

Ik ben ook een echte vleeseter maar vegetarisch hoort wat mij betreft ook zeker op dit forum thuis.

Toetjes, taarten e.d. bevatten ook normaal gesproken geen vlees en daar kijken we ook altijd kwijlend naar. Het gaat er hier op dit forum m.i. met name om dat het op de Q is klaar gemaakt en niet perse dat het vlees is.

Zelf maak ik niet vaak vegetarische gerechten op de Q maar met groenten, fruit, kaas, deeg, etc is een hoop mogelijk en als ik zo nadenk dat zijn er wel een aantal gerechten in het recepten deel waar je met wat aanpassingen de vlees component kan weglaten of vervangen.

Vleesvervangers zijn over het algemeen yuk!! Als je geen vlees wilt eten dan moet je het ook niet proberen na te maken. Alles heeft zo zijn eigen smaak en er zijn zat niet-vlees dingen die gewoon lekker zijn zonder dat het als vlees eruit hoeft te zien of die structuur nodig heeft.

Ik heb in een restaurant gewerkt waar veel gevulde aubergine op de kaart stond voor vegetari?rs. Gevuld met van alles en nog wat en dan gegratineerd in de oven of juist niet. Zelfs een keer gevuld met een soort cilli sin carne. Vond het zelf ook altijd wel lekker. Ja kan het prima van te voren maken. En het is ideaal voor rest verwerking van groente.

A3aan84 zei:
Ik heb in een restaurant gewerkt waar veel gevulde aubergine op de kaart stond voor vegetari?rs. Gevuld met van alles en nog wat en dan gegratineerd in de oven of juist niet. Zelfs een keer gevuld met een soort cilli sin carne. Vond het zelf ook altijd wel lekker. Ja kan het prima van te voren maken. En het is ideaal voor rest verwerking van groente.

Heb je daar toevallig recepten van?

Hannibal zei:
Dominique zei:
Nosmo zei:

Yep! Gevonden!

lijkt me inderdaad heel erg lekker, maar niet praktisch om tussen de 50 en 80 porties voor iedereen te maken die voornamelijk zullen staan denk ik....Maar waarschijnlijk ga het wel een keer voor mezelf maken.
Hm, ik denk even hardop met je mee. Je kunt het groentemengsel al van te voren maken ( bijvoorbeeld thuis) en het dan afmaken in van die kleine alubakjes ( sligro, makro, hanos). Dus daar de feta erin,het ei erop breken, laten stollen en met een vorkje/lepeltje geven. Het idee dat ik voor 50/80 man sta te Q-en drijft me al tot waanzin. Chapeau!

Hannibal zei:
bedankt voor alle reacties. Nogmaals ook ik ben echt vleesliefhebber, maar BBQ blijft BBQ en vegetarisch hoort er ook gewoon bij!

Een gezien de meeste reacties, is het misschien toch een idee om een aparte rubriek erbij aan te maken.
Jij roept wij draaien, lever jij de eerste bijdrage?

Stoker Joop zei:
A3aan84 zei:

Sorry, heb niets bewaard. Maar het stelt niet veel voor. Er staan genoeg recepten online.

Bijv. Aubergine halveren, uithollen, en bestrooien met zout om het vocht eruit te halen. Afspoelen, droog deppen.

Vulling maken de overgebleven inhoud van de aubergine en wat je tegenkomt in de koelcel. (Ui, paprika, champignon, ect) (harde groente eerst even blancheren) alles aanzetten. En een eetlepel bloem toevoegen en garen. Afblussen met sherry, viux of wijn. Bouillion (groente of kruiden) toevoegen en wat  Room. Op smaak maken met peper of cayennepeper en zout. Zorg dat de vulling wat dik is.

Vulling In de aubergine doen kaas er overheen doen en weg zetten. Tot je het nodig heb. Dat opwarmen / gratineren in de bbq.

Maar het lijkt mij juist leuk om dan te vullen met een vegetarische smoked beans variant met tofu of iets dergelijks.

Succes, komt wel goed. Lekker veel proberen.

A3aan84 zei:
Stoker Joop zei:
A3aan84 zei:

Sorry, heb niets bewaard. Maar het stelt niet veel voor. Er staan genoeg recepten online.

Bijv. Aubergine halveren, uithollen, en bestrooien met zout om het vocht eruit te halen. Afspoelen, droog deppen.

Vulling maken de overgebleven inhoud van de aubergine en wat je tegenkomt in de koelcel. (Ui, paprika, champignon, ect) (harde groente eerst even blancheren) alles aanzetten. En een eetlepel bloem toevoegen en garen. Afblussen met sherry, viux of wijn. Bouillion (groente of kruiden) toevoegen en wat  Room. Op smaak maken met peper of cayennepeper en zout. Zorg dat de vulling wat dik is.

Vulling In de aubergine doen kaas er overheen doen en weg zetten. Tot je het nodig heb. Dat opwarmen / gratineren in de bbq.

Maar het lijkt mij juist leuk om dan te vullen met een vegetarische smoked beans variant met tofu of iets dergelijks.

Succes, komt wel goed. Lekker veel proberen.

Er staan inderdaad genoeg recepten op internet, alleen beetje te veel dat ik door al die aubergine het smakelijke recept niet meer kan vinden. Vandaar de vraag dat ik een bepaalde richting op kan. Maar zo te lezen is het een veelzijdige groente.

Ik snap het probleem niet zo. Ja ik eet graag vlees maar als er een goed vega gerecht op de kaart staat ergens wil ik dat ook best bestellen hoor. Het gaat mij er vooral om dat iets lekker is.
En of dat nou vlees of groente is maakt me dan niet zoveel uit.

Waar ik me wel aan stoor zijn de vlees vervangers, als ik iets moet eten dag voor vlees door moet gaan maar het niet is en er nooit bij in de buurt komt. Eet dan gewoon vlees. Al die soja komt van monsanto en draait kleine boeren de nek om. En een deel van de mensheid is allergisch voor lupine, ingredi?nt in veel spul van de vega slager, maar daar hoor je niemand over.

Helemaal mee eens noskos.

Een Barbeque vind ik ding om vlees op klaar te maken en de rest vind ik bijzaak.

Ook hier een echte vleeschetari?r maar als de familie vis of vega wil heb ik daar geen probleem mee!
Zolang er maar voldoende plek op het rooster overblijft voor het vlees :D

noskos zei:
...
Waar ik me wel aan stoor zijn de vlees vervangers, als ik iets moet eten dag voor vlees door moet gaan maar het niet is en er nooit bij in de buurt komt. Eet dan gewoon vlees. Al die soja komt van monsanto en draait kleine boeren de nek om.
...

Verreweg de meeste soja wordt tot veevoer verwerkt, daar hebben die arme vegaatjes dus part nog deel aan. Wij carnivoren zijn hierin de grote schuldigen.

Terug
Bovenaan Onderaan