BasBQ
Beef en Steak

Hulp eerst run WSM47

 

Stephan90

Sprokkelaar
Berichten
46
Dag liefhebbers,

Paar weken terug heb ik een WSM47 op de kop getikt en aankomende zondag heb ik een mooi stuk procureur die deze mag inwijden. Er is al heel wat gezegd en geschreven over de WSM en het gebruikt, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Ik wil gebruik maken van water in de waterpan, maar kan ik daar nog iets boven maken/zetten wat het schoonmaken gemakkelijker maakt? Bij mijn Weber Master Touch Premium heb ik een diffuserplate die ik altijd inpak met folie. Is zoiets ook mogelijk bij de WSM? En moet er ook tussentijds water worden bijgevuld? Als ik het goed gezien heb, heb ik de ondiepe waterpan. Zijn er verder nog tips die jullie mij willen meegeven?

Alvast bedankt!
 
Ik ben zelf ook sinds kort in het bezit van een WSM (37). Ik heb er nog niet zo heel veel ervaring mee maar het water in de de waterpan heb ik er snel uitgegooid. Zonder is de WSM net zo stabiel, sneller op temperatuur en je briketten verbruik is een stuk economischer.

Ik heb een 3mm stalen plaat in de pan gelegd. Bij mij ziet het er zo uit.
1642685167359.png


1642685333811.png
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook sinds kort in het bezit van een WSM (37). Ik heb er nog niet zo heel veel ervaring mee maar het water in de de waterpan heb ik er snel uitgegooid. Zonder is de WSM net zo stabiel, sneller op temperatuur en je briketten verbruik is een stuk economischer.

Ik heb een 3mm stalen plaat in de pan gelegd. Bij mij ziet het er zo uit.
Bekijk bijlage 34078

Bekijk bijlage 34080

Ik wil op den duur ook zonder water werken, maar dan eventueel met een extra schaal van aardewerk inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb zelf een WSM 47 met diepe waterpan, ik gebruik zelden water in de waterpan.
Zoals al aangegeven kost het verwarmen van dit water enorm veel energie. Wellicht levert het iets meer stabiliteit op en een vochtiger smoke klimaat...maar ik spray gewoon af en toe m'n vlees en beleg de schaal met folie.
De keren dat ik met volle waterpan aan het smoken was vond ik de WSM niet noemenswaardig stabieler dan zonder water.

Dit zijn mijn ervaringen. Jouw ervaringen kunnen anders zijn.

Lang verhaal kort: Procureur leg ik normaliter dus op een WSM met een lege waterpan die ik met folie heb bekleed.
 
Ik heb zelf een WSM 47 met diepe waterpan, ik gebruik zelden water in de waterpan.
Zoals al aangegeven kost het verwarmen van dit water enorm veel energie. Wellicht levert het iets meer stabiliteit op en een vochtiger smoke klimaat...maar ik spray gewoon af en toe m'n vlees en beleg de schaal met folie.
De keren dat ik met volle waterpan aan het smoken was vond ik de WSM niet noemenswaardig stabieler dan zonder water.

Dit zijn mijn ervaringen. Jouw ervaringen kunnen anders zijn.

Lang verhaal kort: Procureur leg ik normaliter dus op een WSM met een lege waterpan die ik met folie heb bekleed.

Steek je hem dan op de minionmethode aan? Ben benieuwd hoeveel briketten je dan eerst in je starter doet, ik las met water in de pan dat je ongeveer met 20 briketten start.

Misschien dat ik het dan ook maar direct zonder water probeer, de temperatuur stabiel houden op de MTP (ook zonder waterbak oid) is ook geen probleem bij mij dus zal mij dit dan ook wel lukken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Op de site van @noskos staan heel veel goede tips voor de WSM.


Zelf heb ik alleen de eerste twee keer water gebruikt in de waterpan. Het scheelt als je er kokend water ingooit, dan heb je niet veel extra brandstof nodig. Maar pas alsjeblieft goed op met water en brandende briketten, voor je het weet gooi je er iets naast en krijg je een ‘atoombom’.

Zou hem dus gelijk inpakken zoals noskos het uitlegt, scheelt weer leergeld 😉.
 
Er is veel geschreven en getest over wel of niet gevulde waterpannen, terracotta schotels en staalplaten. Nergens lees je dat het ene methode significante voordelen heeft ten opzichte van het andere. Ik heb daarom besloten om het simpel te houden en zelfs zonder veel ervaring met de WSM is het echt geen hogere wiskunde. Ik heb tot nu toe met de Minion methode gewerkt. Omdat het wat kouder is heb ik wat meer briketten ontstoken, een kleine brikettenstarter bijna gevuld. De WSM opstoken tot ca 100 graden met alle roosters open. Vervolgens 2 van de onderste roosters dicht en verder regelen met 1 van de onderste roosters.
 
Op de site van @noskos staan heel veel goede tips voor de WSM.


Zelf heb ik alleen de eerste twee keer water gebruikt in de waterpan. Het scheelt als je er kokend water ingooit, dan heb je niet veel extra brandstof nodig. Maar pas alsjeblieft goed op met water en brandende briketten, voor je het weet gooi je er iets naast en krijg je een ‘atoombom’.

Zou hem dus gelijk inpakken zoals noskos het uitlegt, scheelt weer leergeld .

Ik had het stuk inderdaad al gelezen, ik denk dat ik morgen even lang de intratuin ga voor een aarde schaal en het op die manier probleer. Vroeg me ook al af hoe je het water makkelijk zou bijvullen, als dat op de kolen valt kunt je jezelf inderdaad lekker branden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Er is veel geschreven en getest over wel of niet gevulde waterpannen, terracotta schotels en staalplaten. Nergens lees je dat het ene methode significante voordelen heeft ten opzichte van het andere. Ik heb daarom besloten om het simpel te houden en zelfs zonder veel ervaring met de WSM is het echt geen hogere wiskunde. Ik heb tot nu toe met de Minion methode gewerkt. Omdat het wat kouder is heb ik wat meer briketten ontstoken, een kleine brikettenstarter bijna gevuld. De WSM opstoken tot ca 100 graden met alle roosters open. Vervolgens 2 van de onderste roosters dicht en verder regelen met 1 van de onderste roosters.

Nee precies, ik ben om, ik ga het zonder water doen. Zoals we hier zeggen: vaak bejj te bange!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Veel succes. We lezen je WSM avonturen straks graag terug. Ik vind het een fantastisch ding. Daar waar ik een jaar geleden nog van een Kamado droomde ben ik inmiddels helemaal tevreden met mijn Kettle en WSM.
 
Ik heb ook de WSM47 en nu een aantal keren gebruikt en steeds zonder water in de pan. Enkele weken geleden dacht ik om eens te testen met kokend water in de pan en dat beviel niet. Op temperatuur komen van de WSM duurde al een stuk langer. Heb toen gelijk het water eruit gegooid. Ik gebruik een in aluminiumfolie ingepakte terracotta schaal van intratuin en dat werkt lekker stabiel en zuinig. Daarnaast is schoonmaken heel gemakkelijk.

Ik gebruik de minion methode. Ik maak een kleine ecobrasa starter aan en die kiep ik in het midden waar ik eerst een kuiltje heb gemaakt. Alles brandt mooi rondom weg.

Bij kortere runs gebruik ik de kolenbakjes

509085f4785a815caaa4baf8cea7c688.jpg


0ce41c029f8fd79ce20b36d8078d0d62.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een (ex-)WSM47 gebruiker.
Ik heb de eerste keer water in de waterpan gegooid. ging prima, maar schoonmaken was een hels karwij.
Heet water, niet weten waar je heen moet, pan schoonmaken want blijft toch wat vet in zitten etc. etc.
Daarna nooit meer water in de waterpan gehad, altijd de (met alu bekleedde) terracotta schaal.

Altijd aangestoken met de minion methode.

Hier mijn eerste run met water dus:
En daar zie je dus ook 'duurde ff voordat hij op temperatuur kwam'
dat heb ik daarna niet meer zo ervaren.
 
Ik heb ook de WSM47 en nu een aantal keren gebruikt en steeds zonder water in de pan. Enkele weken geleden dacht ik om eens te testen met kokend water in de pan en dat beviel niet. Op temperatuur komen van de WSM duurde al een stuk langer. Heb toen gelijk het water eruit gegooid. Ik gebruik een in aluminiumfolie ingepakte terracotta schaal van intratuin en dat werkt lekker stabiel en zuinig. Daarnaast is schoonmaken heel gemakkelijk.

Ik gebruik de minion methode. Ik maak een kleine ecobrasa starter aan en die kiep ik in het midden waar ik eerst een kuiltje heb gemaakt. Alles brandt mooi rondom weg.

Bij kortere runs gebruik ik de kolenbakjes

509085f4785a815caaa4baf8cea7c688.jpg


0ce41c029f8fd79ce20b36d8078d0d62.jpg
Mooie slipper :ROFLMAO: ;)
 
Ja ik twijfelde nog of ik hem erop zou zetten

Slecht combi trouwens bij bbq, slippers… die vonken en kleine brandende kooltjes 🩴
 
02844c005e0e15021f29e9be21b7a88a.jpg

De huidige stand van zaken! Let niet op de zooi, de schuur en tuin zijn nog in aanbouw!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Straks als het zonnetje begint te komen dan even weer mooi voor een sopje er tegenaan en in de verkoop. Interesse? 😜
Ga je spijt van krijgen Sander. Zou hem niet weg doen 😢
 
Let niet op de zooi, de schuur en tuin zijn nog in aanbouw!
Je zou t niet zeggen..
Je snapt wel dat iedereen die hier de site bezoekt kijkt naar jouw WSM, en niet naar de omgeving.. toch?

Is het allemaal goed gekomen?

Ga je spijt van krijgen Sander. Zou hem niet weg doen 😢
Ja joh. het is een mooie hobby maar ik kan alles wat ik wil wel op m'n BGE, voor mijn gevoel dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan