Beef en Steak

Houtskooltechnieken

Marq

Kooltjesharker
Tot nu toe heb ik alleen maar kokosbriketten gebruikt in mijn Weber en WGA, zowel goedkope als EcoBrasa.
Pas heb ik voor het eerst een mooie doos houtskool van Flames & Flavour gekocht.
Ik heb de indruk dat dit zinnig kan zijn wanneer je alleen maar wilt grillen, en misschien ook wanneer je snel naar hoge temperatuur wilt.

Ik heb een paar vragen:
  • Wie van jullie gebruikt er wel eens houtskool in zijn Weber of WGA?
  • Wanneer kies je voor houtskool in plaats van briketten?
  • Stel je had je BBQ met briketten op lagere temperatuur en wilt even op hoge temperatuur afgrillen. Kun je dan in korte tijd naar hoge temperatuur gaan door er wat houtskool op te gooien?
  • Is het zinnig om houtskool via een starter aan te steken? Of gaat houtskool zo makkelijk aan dat dat niets toevoegt?

Tot nu toe heb ik alleen maar kokosbriketten gebruikt in mijn Weber en WGA, zowel goedkope als EcoBrasa.
Pas heb ik voor het eerst een mooie doos houtskool van Flames & Flavour gekocht.
Ik heb de indruk dat dit zinnig kan zijn wanneer je alleen maar wilt grillen, en misschien ook wanneer je snel naar hoge temperatuur wilt.

Ik heb een paar vragen:
  • Stel je had je BBQ met briketten op lagere temperatuur en wilt even op hoge temperatuur afgrillen. Kun je dan in korte tijd naar hoge temperatuur gaan door er wat houtskool op te gooien?
  • Is het zinnig om houtskool via een starter aan te steken? Of gaat houtskool zo makkelijk aan dat dat niets toevoegt?
Ik gebruik marabu en black wattle in zowel de BGE , de W57 en de WGA.
Sorteer dit van tevoren wat uit. Grof in de BGE. Rest in de webers. Heeft nl geen zin om een dikke brok in de WGA te doen.
Vroeger, voor dat ik de BGE aanschafte, stookte ik voor L&S kokosbriketten.
Houtskool kan je rustig op de briketten leggen. Rookt alleen ff flink
Houtskool in een brikettenstarter lijkt me niet zinvol. Waait zo de pijp uit.
Succes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marq
Op de Weber altijd Marabu en Acacia gebruikt. Voor L&S ecobrasa. Houtskool is me ook op de Weber altijd goed bevallen. Ik stak het aan zonder starter en dat ging prima. Ecobrasa ging wel in een startertje. Vaak met een snake.

Ik heb een paar vragen:

Hmm..
Ik gebruik alleen maar houtskool ook in de WGA.
Ik koop geen briketten meer omdat ik altijd genoeg houtskool heb.
Ik gooi een zak houtskool over in diverse emmers. Als de wga dan aangaat zoek ik wat mooie midrange stukke uit want te groot is niet prettig en is prima voor in de kamado.

Wat ik dan gebruik is dammers houtskool en dat werkt ook gewoon prima op een wga voor 100 graden maar ook voor 350+
Ik heb een thermometertje in de WGA gemaakt en een rvs plaatje wat precies in de wga past boven de kolen waardoor ik ook goed indirect low&slow kan doen.
Ik steek de wga aan met wokkel of looflighter.. ligt eraan of ik stroom heb 😜

Ik heb nooit echt briketten gebruikt op de wga, en zie er ook niet de meerwaarde van in.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik in mijn Weber Summit en MT 47 alleen houtkool.
Meer kwalitatief goede opties dan briketten.
In mijn WGA gebruik ik de kleinere stukken.
Ik steek alles aan op de "kamado manier" dus gewoon de houtskool met een wokkel of de El Cheapo Looftlighter.

Op vakantie neem ik meestal wel cocos brikketten mee voor de WGA. Zit wat meer energie in dan in houtskool en dan hoef ik dar ter plaatse niet meteen naar te zoeken.

Terug
Bovenaan Onderaan