Beef en Steak

Houtskool opbergen

jan1995

Vuurmaker
Berichten
67
De afgelopen maanden heb ik al een aantal keer gehad dat mijn houtskool na een tijdje veel meer gaat roken dan wanneer ik net een nieuwe zak open trek. Ik vermoed dat dit komt omdat het in mijn schuur, waar ik de houtskool opberg, nogal vochtig kan worden. Ik ben daarom op zoek naar een goed afsluitbare bak of ton waar ik mijn houtskool in kan opbergen. Zelf had ik deze op het oog: https://www.blokker.nl/iris-airtight-opbergbox---50-liter--zwart/3600686.html. Maar wellicht hebben jullie nog betere tips? :)
 
Voertonnen van de Welkoop schijnen ook goed te zijn.
Zelf bewaar ik het in de papieren zak of in de kartonnen doos met plastic zak waarin het geleverd wordt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Waarom gebruiken jullie eigenlijk plastic tonnen? (vocht kan ik nog begrijpen als je de houtskool buiten/vochtig tuinshuis bewaart)
En vooral, waarom een papieren zak overgieten?
Op die manier maak je toch veel meer 'gruis'.

Ik gebruik gewoon mijn papieren zak en laat het in die papieren zak tot hij op is.
Ik doe mijn houtskool in plastic bakken.
Tijdens het overstapelden kan ik dan alle rommel eruit gooien.
Bij bijna alle merken houtskool zit plastic in de zak.
 
Ik stook a te snel en b heb een droge schuur maar ik zou een rek nemen los van de grond want een natte schuur heeft ook een nat klimaat in een niet ademende plastic bak!! Dus zakken gebruiken en een soort koffer rek uit een hotel regelen. En klaar.
 
Ik doe mijn houtskool in plastic bakken.
Tijdens het overstapelden kan ik dan alle rommel eruit gooien.
Bij bijna alle merken houtskool zit plastic in de zak.

In die laatste zin is het woord bijna erg van belang. Zat merken waar niks (merkbaars) in zit qua plastic.
 
Rob, vraagje: kan daar een complete zak houtskool (bv. Dammers) in zijn geheel in of moet je deze (gedeeltelijk) leeggieten? Het zou mooi zijn als je er een complete zak in kunt zetten en niet hoeft leeg te gieten met meer kans op breuk.
Ja, ik gooi mijn 10 kg zakker er zo in. Maar ik weet niet zeker of ik een 60 liter of groter heb.

Waarom gebruiken jullie eigenlijk plastic tonnen? (vocht kan ik nog begrijpen als je de houtskool buiten/vochtig tuinshuis bewaart)
Omdat ie buiten in de regen staat :cool:
En ik vind zakken waardeloos. Ik wil voor de WGA nog wel een kleinere stukken hebben, en met je arm zo'n zak ik is het niet helemaal.
 
Ik gebruik gewoon mijn papieren zak en laat het in die papieren zak tot hij op is.
Dat doe ik hier ook Stijn, heb daar nooit problemen mee.

Ik wil voor de WGA nog wel een kleinere stukken hebben, en met je arm zo'n zak ik is het niet helemaal.
Al eens gehoord van een schaar ? 🤪

Ik knip altijd het papier weg naar mate de zak houtskool leeg raakt, als het einde van de zak in zicht komt pak ik mijn kolen mand en kiep daar alles in en zeef dat, alle kleine grut wat bruikbaar is bewaar ik voor mijn WGA en zo heb je geen zwarte smerige armen meer en klein houtskool voor de WGA 🤓
 
Alleen houdt een schaar mijn houtskool niet droog :cool:
Wellicht een domme vraag van mijn kant dan, heb geen garage / hok waar je de houtskool zakken kunt zetten ? Scheelt je een hoop gedoe met tonnetjes.
 
Ik heb van de Ikea deze:

Werkt perfect. Staat in weer en wind buiten omdat ik te weinig ruimte heb in de schuur.
Heb ook 2 bakken van bestcharcoal. Die zijn zeer stevig en werken ook prima. Alleen een beetje prijzig en doen niet onder voor die van de Ikea. Kan er ongeveer 15 kilo marabu in kwijt.
 
Wellicht een domme vraag van mijn kant dan, heb geen garage / hok waar je de houtskool zakken kunt zetten ? Scheelt je een hoop gedoe met tonnetjes.
Jawel, een garage. Maar die staat al vol met ander zooi, en voorraad houtskool :cool:
Ik vind zo'n ton ook gewoon fijner werken, en fijn dat ie gewoon buiten naast de q kan blijven staan.
 
In die laatste zin is het woord bijna erg van belang. Zat merken waar niks (merkbaars) in zit qua plastic.
Het zit in plastic verpakt....
In de houtskool zelf zit geen plastic.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mijn schuur is ook niet superdroog. Ik zet mijn houtskool en briketten op een paar balkjes zodat het van de vochtige grond af is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan