BasBQ
Beef en Steak

Houtskool in bulk kopen?

BertjeT

Tondelzoeker
Berichten
4
Vandaag mijn masterbuilt classic de vuurdoop kunnen geven. Gebakken aardappeltjes met ui en knoflook en daarbij een bavette weten klaar te maken. Voor de eerste keer wel een beetje zitten klooien om de temperatuur constant te houden. Schuifje dicht, schuifje weer open. Dan maar weer de klep open, dan weer dicht. Wat een gedoe, maar het resultaat was gelukkig zeer goed. Maar de vraag is, moet ik iedere keer zoveel houtskool er in doen? Ik doe er ongeveer 2,5 kg in, maar 20 euro voor 9 kg houtskool hakt dat er snel in vind ik. Kopen jullie dus in bulk in of ben ik gewoon te gul met mijn houtskool?
 
Ik denk dat je nog even moet wennen / leren hoe met temperatuur om te gaan. Krijg je vanzelf handigheid in, uiteraard is de kwaliteit van de houtskool ook belangrijk. Het zou niet meer moeten zijn dan: aansteken, even wachten tot er een flink aantal kolen gloeien (onderin) dan afhankelijk van wat je aan het bereiden bent, luchtregelaar en margrietschijf / topvent bijna dichtzetten en daarna finetunen. Ikzelf ga bij Low en Slow zo'n 30/40 graden erboven zitten en ga daarna knijpen. Met luchtregelaar én Topvent bijna helemaal dicht haal ik makkelijk úren deze stabiele temp van rond de 110 graden. Doe ongeveer een keer of 2/3 met een gevulde kolenmand.

De temperatuur regel jedus door een samenspel van luchtschuif en de margrietschijf. De hoeveelheid lucht die door de kamado gaat bepaald hoe hard de houtskool gaat branden en dus hoe laag of hoog de temperatuur is. Eigenlijk is het heel logisch: meer lucht = hogere temperatuur. Minder lucht = lagere temperatuur. En wat er van onder niet in kan komen, gaat er bovenin ook niet uit, vandaar het samenspel tussen de luchtschuif en margrietschijf.

Met de luchtregelaar (onderin) regel je grofweg het het temperatuurbereik, bijvoorbeeld 200-300 graden. Met de margrietschijf kan je het vervolgens binnen dit temperatuurbereik finetunen, bijvoorbeeld 230 graden. Met de margrietschijf kan je meer precies werken dan met de luchtregelaar.
 
Bedankt voor je antwoord Sandeman. Ik zat nu best wel de hele tijd boven de gewenste temperatuur, kreeg hem bijna niet naar beneden en ik wilde al de plantenspuit erbij gaan pakken om het houtskool lichtjes te blussen. Maar ja, de bavette lag er al op en die heeft niet zo lang nodig om te garen. Zal nog veel moeten gaan oefenen... Flesje Leffe erbij , dan kan ik de boel beter in de gaten houden tijdens de inloopstage. Andere vraag is, hoeveel houtskool gebruiken jullie normaal voor een snelle steak (als bavette bijv.)?
 
Hoi Bertje, hier ook een masterbuilt sinds een aantal maanden. Had nog 0 ervaring. Als je keramische dome op een gegeven moment verzadigd is met warmte/energie is het inderdaad ontzettend lastig om de temperatuur omlaag te krijgen. Das uiteindelijk ook een kracht van de kamado: weinig warmteverlies/goede isolatie en daarom zeer zuinig. Welke kolen gebruik je? En je weet dat je bij de volgende sessie je oude kolen opnieuw kan gebruiken toch? 😉

Ik heb momenteel een net niet volle kamado en m'n eerste zak kolen a 10 kg is op. Heb 2 keer pulled pork gemaakt, 3 keer spareribs en nog 4 kortere sessies. Vooral bij hogere temp gaat het wat harder, wat logisch is.

Voor low en slow maak ik maar op een plek de kolen aan. Dan laat ik m'n aanmaakwokkel volledig opbranden(deksel open en luchttoevoer helemaal open) en na een minuut of 10 doe ik de deksel pas dicht. Als ik op 120 graden wil zitten dan doe ik m'n plates etter en rooster erin bij 150 graden. De temp daalt meteen en dan begin ik ook met knijpen. Mijn masterbuilt heeft bij de luchttoevoer echt max 1a2 cm nodig voor 120 graden.
 
Het maakt volgens mij niet heel veel uit als je mandje steeds vol is. Je moet alleen niet steeds overgebleven kolen weggooien, want dan gaat het wel snel

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
In principe zou je met een zak van 9KG wel vaker dan 4 keer moeten doen. Als ik begin met een nieuwe sessie, kijk ik altijd naar welk houtskool nog geen gruis is. Dit laat ik liggen. Het gruis / kleine knikkers haal ik eruit. Vervolgens meng ik het goed met nieuw houtskool. Op deze manier kan je aardig lang doen met een zak! Hiernaast verbruik je heel weinig op lage temperaturen. Afgelopen zaterdag zat mijn firebox helemaal vol, maar na 6 uur op 107 graden was ik nog geen eens de helft kwijt.
 
Ik schud altijd flink met de basket na een sessie, hetgeen wat er overblijft schud ik in een mayonaise-emmer die ik bij snackbar heb gehaald. Van tijd tot tijd, meestal bij een pizzasessie, schud ik een gedeelte daarvan weer op de gloeiende kolen...

Heb een aantal emmers:

1x voor kleinere (gebruikte) kolen
1x voor heule grote stukken
1x voor aanmaak (wokkels, blokjes etc)

blijft het allemaal lekker droog..
 
Ik schud altijd flink met de basket na een sessie, hetgeen wat er overblijft schud ik in een mayonaise-emmer die ik bij snackbar heb gehaald. Van tijd tot tijd, meestal bij een pizzasessie, schud ik een gedeelte daarvan weer op de gloeiende kolen...

Heb een aantal emmers:

1x voor kleinere (gebruikte) kolen
1x voor heule grote stukken
1x voor aanmaak (wokkels, blokjes etc)

blijft het allemaal lekker droog..
Dit was ik me dus af aan het vragen.
In de zakken zitten vaak van die megastukken, maar ook gruis. Is het handig om dit meteen op te splitsen en in bakken te verdelen, zodat je keuze hebt om bijvoorbeeld onderin wat grote stukken te leggen, en die op te vullen met kleine stukken?

Of kiepen de meesten hier gewoon de zak om en kijk je maar wat er in je basket valt?
 
Dit was ik me dus af aan het vragen.
In de zakken zitten vaak van die megastukken, maar ook gruis. Is het handig om dit meteen op te splitsen en in bakken te verdelen, zodat je keuze hebt om bijvoorbeeld onderin wat grote stukken te leggen, en die op te vullen met kleine stukken?

Of kiepen de meesten hier gewoon de zak om en kijk je maar wat er in je basket valt?

Ik kijk inderdaad op het moment dat ik de basket vul, de héle grote stukken haal ik er dan uit voor low & slow
 
Ik schud altijd flink met de basket na een sessie, hetgeen wat er overblijft schud ik in een mayonaise-emmer die ik bij snackbar heb gehaald. Van tijd tot tijd, meestal bij een pizzasessie, schud ik een gedeelte daarvan weer op de gloeiende kolen...

Heb een aantal emmers:

1x voor kleinere (gebruikte) kolen
1x voor heule grote stukken
1x voor aanmaak (wokkels, blokjes etc)

blijft het allemaal lekker droog..

Voorheen gooide ik gewoon continu bij. Hangt af van de sessies. Maar als ik een dikke steak met reverse doe, denk ik wel 4 x te kunnen doen met de firebox vol. Sinds kort heb ik dan een ash basket en na elke sessie schud ik hem uit en gooi nieuw houtskool erop. In principe hoeft nieuwe niet altijd, maar ik speel altijd voor zeker :D Ik heb afgelopen zaterdag een sessie van 10u aan 100 a 110° gedaan en was denk ik half opgebrand. Dus kan wel ff gaan.

@TS: de Kamado's zijn net gekend omwille het zuinig omspringen met het houtskool. Bij jou vermoed ik eerder dat de gekke sessie wat roet in het eten gooide :p Niet te wild met de schuifjes om gaan. Eerste keer was ook een gekke sessie bij mij, mits ik het boek 'Hete Kolen' gelezen had. Maar ondertussen weet ik wat kan en niet kan. Dus schuif onderaan vol open zetten is enkel bij het opstarten, maar daarna best niet. Klep ook nooit nodeloos laten open staan. Altijd rap terug sluiten.

Komt wel goed.
 
Voorheen gooide ik gewoon continu bij. Hangt af van de sessies. Maar als ik een dikke steak met reverse doe, denk ik wel 4 x te kunnen doen met de firebox vol. Sinds kort heb ik dan een ash basket en na elke sessie schud ik hem uit en gooi nieuw houtskool erop. In principe hoeft nieuwe niet altijd, maar ik speel altijd voor zeker :D Ik heb afgelopen zaterdag een sessie van 10u aan 100 a 110° gedaan en was denk ik half opgebrand. Dus kan wel ff gaan.

@TS: de Kamado's zijn net gekend omwille het zuinig omspringen met het houtskool. Bij jou vermoed ik eerder dat de gekke sessie wat roet in het eten gooide Niet te wild met de schuifjes om gaan. Eerste keer was ook een gekke sessie bij mij, mits ik het boek 'Hete Kolen' gelezen had. Maar ondertussen weet ik wat kan en niet kan. Dus schuif onderaan vol open zetten is enkel bij het opstarten, maar daarna best niet. Klep ook nooit nodeloos laten open staan. Altijd rap terug sluiten.

Komt wel goed.
Ik sluit mij hier volledig bij aan ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Het ligt er inderdaad volledig aan hoe je het gebruikt en wat je ermee wilt gaan doen. En daarnaast is de houtskool zelf belangrijk. Ik gebruik zelf grote harde stukken voor lange sessies en wat zachtere voor high and fast.

Zelf begin ik met 1 wokkel en een luchtige toren. Schuif en deksel helemaal open tot de wokkel is uitgebrand. Vervolgens platesetter er in en deksel dicht. Ik ga meestal knijpen +-15 graden onder de temperatuur die ik wil hebben. Bij een low en slow sessie meestal 1cm open aan de onderkant en de margrietschrijf op een kiertje. Kan dan met gemak 8 uur op 1 volle kolenmand.
Bij High and Fast afhankelijk van de temperatuur de onderkant iets minder dan de helft open. Verbruik is dan totaal afhankelijk van wat je maakt.
 
Bij een low en slow sessie meestal 1cm open aan de onderkant en de margrietschrijf op een kiertje. Kan dan met gemak 8 uur op 1 volle kolenmand.

Ter aanvulling; op Dammers houtskool (wat lichtere soort), is na 8-10 uur op een graad of 120, nog wel voor de helft gevuld. Ik durf mijn geld wel in te zetten op 24 uur op 110 graden op een enkele vulling
 
Ik kijk inderdaad op het moment dat ik de basket vul, de héle grote stukken haal ik er dan uit voor low & slow

Hoezo haal je die grote stukken eruit?
Ter aanvulling; op Dammers houtskool (wat lichtere soort), is na 8-10 uur op een graad of 120, nog wel voor de helft gevuld. Ik durf mijn geld wel in te zetten op 24 uur op 110 graden op een enkele vulling

24u geen idee van. Maar zoals ik voorheen al aanhaalde, heb ik op 100 à 110° een sessie van 10u gedaan en die was nog maar half leeg. En dan heb ik een ash basket. Dus zonder de basket kan er nog meer in. Dus zou het wel kunnen die 24u.
 

Was iets mis gelopen. Was gisteren al dat ik dat bericht schreef, maar nooit had verzonden omdat ik m snapte. Maar dat stond nog onder in het vak en ging mee. Foutje.
 
duidelijk (het gaat dan ook over de écht grote stukken, in de categorie wei-paal)
 
duidelijk (het gaat dan ook over de écht grote stukken, in de categorie wei-paal)

Ik heb thuis gewoon restaurant grade en big blocks. Die Restaurant Grade bevat mooie volle stukken, maar geen giganten. Bij de Big Blocks komt er wel eens eentje uit die ik nog eens in 2 moet kappen :ROFLMAO: Moet ook nog eens nieuwe bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan