BasBQ
Beef en Steak

Houten plank trekt krom

w00ter

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik heb een paar keer gebruik gemaakt van een houten plankje om vis op te leggen, maar elke keer merkte ik dat het houten plankje enorm gebogen eruit kwam. Het trok nogal krom zeg maar.
Nu heb ik 's zitten zoeken op het forum en Google, maar kom niks tegen hierover.

Is dit normaal? En zo niet, wat doe ik dan verkeerd?
 
Je kan hem een nacht in het water leggen en dan 2 latjes overdwars onder en boven met een paar stenen er op en laten drogen.
En mocht je dat te veel werk vinden ,dan in stukken hakken als rook hout šŸ˜„.
 
Ik neem aan dat je niet alleen de vis erop legt.
Vermoedelijk gebruik je het plankje om te roken. Ja, dan trekt het wat krom.
Plankie heeft ook niet het eeuwige leven.
 
Bij mij gaan ze ook krom, behalve die van 15mm dikte die ik heb
 
Aan de bovenkant wordt het hout vochtig gehouden door de vis (of een ander gerecht wat er op ligt) en dus zet het uit. En de onderkant wordt het hout gedroogd door het vuur, dus krimpt het... gevolg is dat het krom trekt.
 
Ik kan mn forumplankjes maar 1 keer gebruiken. Laat ze maar enkele uurtjes weken van tevoren. Die 20 minuten op de Q voor het visje trekt ie dan iig niet heel krom

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 
Ik kan mn forumplankjes maar 1 keer gebruiken. Laat ze maar enkele uurtjes weken van tevoren. Die 20 minuten op de Q voor het visje trekt ie dan iig niet heel krom

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Waarom maar 1x , ik gebruik plankjes wel 3 x .
En dan in stukjes als rook hout.
 
Soms doe ik ze in water en soms niet, zit momenteel in mn droge fase. Maar ze trekken nooit (extreem) krom.
 
Veel hangt af van hoe de nerven van het hout lopen.
Dosse gezaagd trekken het meeste krom.
Bij kwartier gezaagd hout trekt het veel minder krom.
 
@Rdj ik gebruik ze maar 1x omdat ze aan de onderkant verbrand zijn. De plankjes gaan boven de hete holen op het rooster. Dan krijg je dr mooie rook van.
Mij lijkt een plankje indirect liggen weinig smaak geven aan je gerecht en hoe maak je het plankje dan schoon zodat het volgende keer veilig gebruikt kan worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 
@Rdj ik gebruik ze maar 1x omdat ze aan de onderkant verbrand zijn. De plankjes gaan boven de hete holen op het rooster. Dan krijg je dr mooie rook van.
Mij lijkt een plankje indirect liggen weinig smaak geven aan je gerecht en hoe maak je het plankje dan schoon zodat het volgende keer veilig gebruikt kan worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Tuurlijk is de onderkant verbrand, zo lang hij er niet doorheen gebrand is kun je hem gebruiken.
Zelf week ik ze niet omdat ik snel rook wil voor dat de vis al gaar is .
En als je ze niet weekt trekken ze ook minder krom.
Ik plaats de plank altijd direct maar niet meteen vlak boven de kolen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan