Beef en Steak

Honey cured bacon

Heel mooi dit. Honing en bacon lijkt me heerlijk. Deze ga ik onthouden. TNX voor de inspiratie.

Na een kleine 8 weken drogen in de koelkast is dit het resultaat
3854D746-1363-4C2F-B481-B002B6CFA5A2.jpeg

Mooi droog ontbijtspek. Valt me op dat het zout zich voornamelijk ophoopt in het vlees, en omdat het veel vet met beetje vlees is proeft het wat zout. Straks als er dunne plakken van gesneden zijn zal het wel meevallen. Wat betreft de rook vind ik hem magertjes. Roken op de kamado is niet zo’n super effectief, ondanks 4x 12 uur roken met hickory vind ik hem niet echt rokerig. Ik overweeg daarom voor dit soort projecten een simpele rookoven te bouwen/kopen waar het spek kan hangen tijdens het roken.

Iemand een idee hoelang je de spek kan laten hangen? Lees heel wisselende dingen. Sommige sites spreken over max 1 maand als je gewoon instacure 1 (colorozo) gebruikt, meathead raad koudroken helemaal af vanwege clostridium en andere zeggen weer dat nitraat niet nodig is. Las daarover overigens een interessant artikel in the guardian. https://www.theguardian.com/news/2018/mar/01/bacon-cancer-processed-meats-nitrates-nitrites-sausages
Wil geen discussie starten over de zin en onzin over nitraat, maar gewoon weten wat voor tijden normaal worden aangehouden voor drogen.

Terug
Bovenaan Onderaan