BasBQ
Beef en Steak

Homemade Pizza

 
 

Barbeduke

Vuurmaker
Berichten
58
Bij mijn KJ aankoop ook maar gelijk een pizzasteen aangeschaft. Ik kan een goede pizza wel waarderen, maar heb het niet zo op de vette meuk die je hier vaak van de pizzeria krijgt. Dus toch maar eens kijken of ik het zelf beter kan :D

Van te voren een aantal posts bekeken, samen met met filmpjes (inclusief de pizza masterclass). Uiteindelijk een recept voor het deeg aangehouden van een pizzabakker dat we ooit eens online gevonden hadden. Aangezien het de eerste keer was, gewoon simpel en eenvoudig met bloem (vd supermarkt), gist, zout en water. Helaas hier geen fatsoenlijke foto's van om te delen. We zijn niet zo'n bakkers, dus zelf deeg maken was een groot avontuur. 24 uur in de koeling, en daarna nog 2uur op kamertemperatuur laten rijzen, en zowaar.. een mooi werkbaar deeg. Complimenten aan mijn vriendin :)

Terwijl zij de eerste pizza in elkaar fabriceerde, stookte ik de KJ maar een flink op. Voor het eerst met 3 wokkels, ik mikte op ergens tussen de 300 en 350 en kwam uiteindelijk op 330 uit. Mooie temperatuur.

20210110_173045.jpg


20210110_180838.jpg


Ik had bij 200 graden de deflector stones op het laagste niveau gelegd, en de pizzasteen direct op de grates op het hoogste niveau. Zo nog even zeker een half uur laten staan ,zodat die steen fatsoenlijk warm werd. Ik had de methode met de pizzasteen op de deflectors met daartussen een aantal moertjes oid maar ik kon zo gauw niks hittebestendigs vinden, dus daarom voor deze methode gekozen.

20210110_185502.jpg


Toen was het tijd voor de pizza erop. Na 4 minuten eens gekeken, maar vond hem nog niet goed genoeg. Uiteindelijk bij 8 minuten eraf, en toen hadden we mooie pizza, die krokant, en toch ook luchtig was.

20210110_181941.jpg


20210110_182144.jpg

20210110_182316.jpg


Deze op ons gemak opgegeten, voordat we de tweede pizza gingen maken en bakken. Deze ook 8 minuten en dan merk je toch (zonder hem twee keer open te doen) dat de bodem beter was, maar de kaas iets oranje was gekleurd. Misschien de steen dan toch iets heter krijgen, zodat de bodem nog wat harder bakt tov de vulling. Maar eigenlijk was die tweede nog lekkerder dan de eerste.

20210110_185826.jpg


Super leuk om te proberen en voor de eerste keer echt super goed gegaan. 100% meegevallen en gaan we zeker vaker doen. Misschien maar eens van die luxe 00 bloem aanschaffen 🤴
 
Die Type 00 bloem is een groot feest; ook daar zijn zo veel verschillen in te vinden. Loop dus vooral de buurtsuper voorbij en zoek bij de delicatessezaak eens échte goede!
 
Nou die zien er hartstikke goed uit! Verbeterpuntje die je zelf aangaf is gelukkig makkelijk op te lossen door alles iets langer op te warmen (pizzasteen). Ik bak ze op 350 graden en na 5 minuten moet de pizza er echt af. Dan is ie voor veel mensen al te donker maar ik houd daarvan haha..

Rvs moeren heb ik proppen alu folie voor gebruikt en dat gaat prima. Gebeurt ook niks mee op die temp ;) maarja moeren is een duurzamere oplossing
 
lekker hoor. pizza's zien er goed uit
mooi dat het zo goed gelukt is
 
Even wachten... even wachten nog... nog even wachten... Pizzaaaaaah!
 
Mooi gemaakt. Zelf gebruik ik deze opstelling ook als ik pizza maak.
zodra het goed brand maak ik de opstelling helemaal klaar. Dan laat ik de boel zeker een uur gaan om de steen helemaal op te warmen. Meer dit met een infrarood camera. Typo 0/0 is gewoon bij de meeste supermarkten te koop.
345C78D8-5114-4099-BCE4-2190201852CB.jpeg
 
ze zien er mooi uit, zeker voor een eerste keer.
Oefening baart kunst, zo is het bij alles, maar vooral bij Pizza.
Desalniettemin, had ik graag een puntje mee gepakt ;)
 
Bedankt voor de leuke reacties en tips. Toch maar eens wat beter kijken in de schappen voor dat bloem. En zal de volgende keer toch de steen nog langer opwarmen. Ik kom er langzaam achter dat je de kamado prima een tijdje op zo'n hoge temperatuur kan laten branden, iets waar ik zondag toch nog over twijfelde en daarom iets te snel begon met bakken.
 
Mooie pizza’s. Zien er super uit. Complimenten aan je vriendin. Die heeft ze mooi opgemaakt.


Ik denk ook dat je kamado langer op moet warmen. Net als Frits zegt. 1u van tevoren aan steken. Het duurt wel even voor alle stenen goed heet zijn. Ik zelf ben niet zn fan van pizza’s op mn BGE. Ik moet voor mn gevoel de Q zo heet opstoken. Daar is je vilt niet altijd blij mee.
 
Laatst bewerkt:
Mooie pizza’s gemaakt samen

Weet niet of je een molenaar in de buurt heb, daar kunnen ze veel hebben.
In IJsselstein in ieder geval wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan