BasBQ
Beef en Steak

Hoge pieken,diepe dalen maar mijn eerste beenham met een heatermeter is een feit

 

siempie

Kooltjesharker
Berichten
149
Wellicht dat sommige mensen van jullie wel mee gekregen hebben dat ik wat aanloop probleempjes had met mijn nieuwe heatermeter.
Toen ik deze werkend had, moest deze natuurlijk getest worden. Om dit zonder iets op de q te doen vond ik niet kunnen dus daarom maar 2 voor gemarineerde beenhammetjes gehaald.

De ventilator gemonteerd en de andere 2 gaten provisorisch dicht gestopt met folie.



De 2 hammetjes erop



onder de ventilatieroosters verder dicht en boven flink geknepen.



Wat pecan hout snippers erop, deze eerst geweekt.



Nu kon het dan eindelijk beginnen. de hm ingesteld op 108 graden(waarom? vond ik een mooi getal).
Maar tot mijn grote schrik liep de temperatuur alleen maar terug. Na ongeveer 45 min aankijken toch maar weer besloten om alle ventilatieroosters open te gooien , de temperatuur steeg weer tot ongeveer 110 graden en toen alles weer dicht gezet zoals het hoort.  Maar de volgende 30 min daalde de temperatuur weer. Toen weer besloten om alles open te zetten, alleen dit keer de temperatuur nog iets verder laten oplopen.
En je raad het al, dit hielp helemaal niks.

Hij was ook al redelijk "dood"



Nieuwe kooltjes warm gemaakt. De fik zit er goed in!





En na een poos wachten waren de hammetjes uiteindelijk klaar!! Wat een lange bevalling, maar daar was de smaak niet minder om.




Om jullie een compleet beeld te geven van dit lange gevecht, hierbij een overzicht van het proces




1) beenhammetjes erop, schuiven dicht.
2)temperatuur bleef zakken, alle schuiven maar weer open.
3)temperatuur was op peil, dus alle schuiven maar weer dicht.
-) dal tussen 3 en 4, temperatuur weer te ver gezakt. dus alles maar weer open
4)zelfde als 3
5)nieuwe kolen waren warm, dus nieuwe kolen erin. alle schuiven gelijk dicht gedaan.
6)eerste beenham was klaar.
7)tweede beenham was klaar.

Omdat de kolen nu wel goed aan leken te zijn. Gekeken hoe de temperatuur zij blijven op 108 graden en later op 122 graden. Dit ging verder prima. Een hoop geleerd en een halve dag verder :D

Ik ben er nog steeds niet achter wat het nu kon zijn dat hij niet goed op gang kwam. Ik weet niet of jullie iets zien aan mijn verslag wat het een en ander kan verklaren?
Om de overige ventilatiegaten dicht te maken(waar de ventilator gemonteerd zit). hoe kan ik dit het beste doen, is er een soort hittebestendige tape? En waar kan ik dit halen?

Bedankt voor het kijken!!
 
SpiKeY zei:
Wat waren je HM instellingen?

1.9-0.0075-10

Volgens mij komen deze instellingen van het forum, en ook voor deze bbq. Maar als dit verkeerd zou zij, waarom doet ie het op het eind wel goed?
 
Dat is een hele goeie vraag. Misschien dat andere leden je hiermee kunnen helpen. Ik ben zelf een Rookie wat betreft HM. :)
Nu met je instellingen kunnen andere HM gebruikers je beter helpen. Gedurende mijn runs heb ik niet zulke pieken gehad. Gezien de documentatie denk ik dat jij nog met je instellingen moet gaan tweaken. Ook een belangrijk aandachtspunt is de output van je Fan. Staat deze toevallig op 100%?

 
SpiKeY zei:
Dat is een hele goeie vraag. Misschien dat andere leden je hiermee kunnen helpen. Ik ben zelf een Rookie wat betreft HM. :)
Nu met je instellingen kunnen andere HM gebruikers je beter helpen. Gedurende mijn runs heb ik niet zulke pieken gehad. Gezien de documentatie denk ik dat jij nog met je instellingen moet gaan tweaken. Ook een belangrijk aandachtspunt is de output van je Fan. Staat deze toevallig op 100%?

nee stond op 40 en heb ik tijdens mijn run op 50 gezet..
 
Ik zou zelf eerst de smoker op temperatuur laten komen voordat het vlees erop gaat
Heb je de startup max nog op 100% staan?? Dit houd in dat de fan 100% draait totdat de ingestelde temperatuur is bereikt (weet zo niet uit mijn hoofd of er nog een instelling is die aan moet staan)
Dus laat hem eerst stabiel worden en dan pas deksel open en vlees erop
Het kan ook zijn dat je te weinig briketten hebt gebruikt de eerste keer
En zelf zou ik de bovenkant pas gaan knijpen als hij op temperatuur is
 
Het is beter om de schuif aan de bovenkant gewoon open te zetten, pas als het blijkt dat er teveel natuurlijke trek is zou ik die pas gaan knijpen. Als boven alles dicht staat heeft de blower te veel weerstand en kan niet genoeg lucht inblazen. Aan de onderkant moet alles dicht zijn, de lucht moet via het vuur naar boven.

Er is aluminiumtape te koop waarmee je de gaten in de onderste schuif dicht kunt maken, maar kurken werken ook ;)

Ik laat mijn Primo altijd eerst opwarmen tot dat de temperatuur in de buurt van het setpoint komt voordat ik het vlees er op leg en de HM aanzet.

 
marcel125 zei:
Ik zou zelf eerst de smoker op temperatuur laten komen voordat het vlees erop gaat
Heb je de startup max nog op 100% staan?? Dit houd in dat de fan 100% draait totdat de ingestelde temperatuur is bereikt (weet zo niet uit mijn hoofd of er nog een instelling is die aan moet staan)
Dus laat hem eerst stabiel worden en dan pas deksel open en vlees erop
Het kan ook zijn dat je te weinig briketten hebt gebruikt de eerste keer
En zelf zou ik de bovenkant pas gaan knijpen als hij op temperatuur is

Ik denk dat ik dan te snel alles gestart ben en dat ie niet goed stabiel was/kon komen. Te weinig briketten kon het niet zien(hoogstens te weinig gloeiende briketten)
 
Nosmo zei:
Het is beter om de schuif aan de bovenkant gewoon open te zetten, pas als het blijkt dat er teveel natuurlijke trek is zou ik die pas gaan knijpen. Als boven alles dicht staat heeft de blower te veel weerstand en kan niet genoeg lucht inblazen. Aan de onderkant moet alles dicht zijn, de lucht moet via het vuur naar boven.

Er is aluminiumtape te koop waarmee je de gaten in de onderste schuif dicht kunt maken, maar kurken werken ook ;)

Ik laat mijn Primo altijd eerst opwarmen tot dat de temperatuur in de buurt van het setpoint komt voordat ik het vlees er op leg en de HM aanzet.

Oke! ik dacht dat de bovenste schuif altijd gedeeltelijk dicht moest. Misschien dat dit een gedeelte van het probleem was, deze laat ik de volgende keer open staan. Ik weet niet goed wat de brandbare eigenschap van kurk is, maar kan deze verbranden? kan dit nare geurtjes/stofjes opleveren?

 
De bovenste schuif van een kamado moet wel een stukje dicht, maar dat is omdat die veel minder lucht nodig hebben om op temperatuur te blijven. De luchtroosters aan de onderkant worden niet zo heet dat kurk gaat verbranden, en anders is het gewoon rook van de schors van een eikenboom wie weet geeft dat juist een heerlijk aroma :D

Verder gewoon blijven spelen totdat je perfecte instelling gevonden hebt.
 
siempie zei:
Ik denk dat ik dan te snel alles gestart ben en dat ie niet goed stabiel was/kon komen. Te weinig briketten kon het niet zien(hoogstens te weinig gloeiende briketten)
Dat is precies wat ik bedoelde......te weinig gloeiende briketten
Als ik kijk na punt 7 de laatste lid open houdt hij hem prachtig op temperatuur
 
marcel125 zei:
siempie zei:
Ik denk dat ik dan te snel alles gestart ben en dat ie niet goed stabiel was/kon komen. Te weinig briketten kon het niet zien(hoogstens te weinig gloeiende briketten)
Dat is precies wat ik bedoelde......te weinig gloeiende briketten
Als ik kijk na punt 7 de laatste lid open houdt hij hem prachtig op temperatuur

Ja denk het ook...
 
Terug
Bovenaan Onderaan