BasBQ
Beef en Steak

Hoe verbeter ik mijn (Wifi) netwerk?

Thijs

Sprokkelaar
Berichten
33
Goedemorgen,

Hier in huis liggen meerdere Wifi netwerken, de heatermeter is op 1 van deze netwerken ingesteld.
Is het mogelijk om als ik buiten het bereik van dat netwerk ben over te schakelen naar een ander netwerk? Voor het huis en achter het huis is de dekking beroerd met 1 netwerk vandaar.

Dus eigenlijk zoals met een laptop/smartphone enz. eenmalig aanmelden bij alle netwerken en hij pikt vanzelf er eentje uit.

En om het dan echt compleet te maken voor de locaties zonder wifi.... is het ding als accespoint te gebruiken ? om een rechtstreekse verbinding tussen smartphone/tablet en HM te hebben zonder tussenkomst van een router?

Veel vragen zo op de ochtend  :-/ :-/ :-/ :-/ ;-))

Vriendelijke groet,

Thijs
 
Thijs zei:
Is het mogelijk om als ik buiten het bereik van dat netwerk ben over te schakelen naar een ander netwerk? Voor het huis en achter het huis is de dekking beroerd met 1 netwerk vandaar.

Dus eigenlijk zoals met een laptop/smartphone enz. eenmalig aanmelden bij alle netwerken en hij pikt vanzelf er eentje uit.

Neen. (althans, voor zover ik weet ;) )

Thijs zei:
En om het dan echt compleet te maken voor de locaties zonder wifi.... is het ding als accespoint te gebruiken ? om een rechtstreekse verbinding tussen smartphone/tablet en HM te hebben zonder tussenkomst van een router?

Ja, dit kan. Toen je de HM van mij ontving was het een accesspoint. Nu wil je natuurlijk weten hoe je dit dan moet instellen. Helaas heb ik op dit moment geen tijd om dat uit te leggen, maar ik kom hier nog op terug.
 
....
 
Nosmo zei:
Thijs zei:
Is het mogelijk om als ik buiten het bereik van dat netwerk ben over te schakelen naar een ander netwerk? Voor het huis en achter het huis is de dekking beroerd met 1 netwerk vandaar.

Dus eigenlijk zoals met een laptop/smartphone enz. eenmalig aanmelden bij alle netwerken en hij pikt vanzelf er eentje uit.

Neen. (althans, voor zover ik weet ;) )

B-) Mag ik zo onbeleefd zijn om de hoop te koesteren dat er iemand een oplossing voor heeft  :-/ (extra wifi stick erin?) :-/

Thijs zei:
En om het dan echt compleet te maken voor de locaties zonder wifi.... is het ding als accespoint te gebruiken ? om een rechtstreekse verbinding tussen smartphone/tablet en HM te hebben zonder tussenkomst van een router?

Ja, dit kan. Toen je de HM van mij ontving was het een accesspoint. Nu wil je natuurlijk weten hoe je dit dan moet instellen. Helaas heb ik op dit moment geen tijd om dat uit te leggen, maar ik kom hier nog op terug.

Geen haast ga er voorlopig vanuit dat we nog niet "off the grid" gaan met de HM  B-) B-) :D
 
Thijs zei:
Is het mogelijk om als ik buiten het bereik van dat netwerk ben over te schakelen naar een ander netwerk? Voor het huis en achter het huis is de dekking beroerd met 1 netwerk vandaar.

Dus eigenlijk zoals met een laptop/smartphone enz. eenmalig aanmelden bij alle netwerken en hij pikt vanzelf er eentje uit.

Alle acces points hetzelfde noemen en dezelfde wachtwoorden gebruiken?
Weet niet of het kan, moet het hier nog eens uittesten.
 
Inderdaad alle AP's hetzelfde vernoemen en dezelfde wachtwoorden.  Zorg dat je 1 manier van encryptie gebruikt.
Bv AES en niet AES + TKIP.
Zorg dat een router/AP de DHCP uitdeelt. En bij de andere deze is uitgeschakeld. En dan zou het moeten werken en ik zeg zou..
Ik had zelf nog steeds zo nu en dan problemen.  Ik heb toen via MP een echte Cisco AP gekocht zoals je die bij bedrijven ziet. Voor een paar tientjes kan je daar al aankomen. Deze heb ik in de nok van mijn zolder hangen. Verbinding tussen die twee dmv een UTP kabel. De WiFi van mijn router uitgeschakeld.  In mijn hele huis en in de tuin WiFi.
 
andrebon zei:
Inderdaad alle AP's hetzelfde vernoemen en dezelfde wachtwoorden.  Zorg dat je 1 manier van encryptie gebruikt.
Bv AES en niet AES + TKIP.
Zorg dat een router/AP de DHCP uitdeelt. En bij de andere deze is uitgeschakeld. En dan zou het moeten werken en ik zeg zou..
Ik had zelf nog steeds zo nu en dan problemen.  Ik heb toen via MP een echte Cisco AP gekocht zoals je die bij bedrijven ziet. Voor een paar tientjes kan je daar al aankomen. Deze heb ik in de nok van mijn zolder hangen. Verbinding tussen die twee dmv een UTP kabel. De WiFi van mijn router uitgeschakeld.  In mijn hele huis en in de tuin WiFi.

Helaas zit ik nog met een Experia Box V9 ..... deze kent geen 5 Ghz netwerken, de linksys router wel die heeft 2,4 & 5 Ghz aanboord, alleen mogen die netwerken niet dezelfde SSID hebben dacht ik.
Net gecontroleerd, kan ze op dezelfde SSID instellen, nu afwachten hoe dit in de praktijk gaat werken. De linksys staat in brugmodus (bridge) uitdelen van de DHCP adressen gebeurde dus al door de experia box.

Zal kijken hoe de verbinding zich voordoet op de smartphone/ipad om te kijken of het problemen geeft op het interne netwerk.

Toch zou het handig (kunnen) zijn om meerdere netwerken te kunnen instellen op de HM, vooral als je op  meerdere locaties wil "vlammen" :D :D

Zinvolle discussie, meedenken wordt zeker gewaardeerd !

Thijs

 
Doen zoals Andre aangeeft en ook zorgen dat alle accesspoints op een ander kanaal zitten en dan het liefste kanalen die elkaar niet overlappen.

Ik sta trouwens op het punt om mijn thuisnetwerk grondig aan te pakken, alle consumenten zooi gaat er uit en wordt vervangen door professionele apparatuur van Ubiquity.
 
Hier ook de ubiquity hangen, kost wat maar dan heb je ook wat. Wordt het mooi 1 netwerk en met behoud van sessie switchen tussen de access points. Nooit meer wat anders
 
Welke apparatuur gebruiken jullie precies ? Ben al even op de website geweest maar er is een enorm aanbod met evenzovele tarieven ...

Thijs
 
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
Ubiquite Unify AP (Access Point) LR (Long Range)
Voor de installatie gebruik je een stukje software van ze, en das relatief eenvoudig geregeld. Zowel de 1e (alles even instellen) als het uitbreiden met extra schotels.

Ter volledigheid, deze router gebruik ik erbij. (Zeker niet noodzakelijk bij de access points, maar wat werkt hij lekker :D )
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-poe/
Power over Ethernet voor sommige apperatuur. Is niet erg gebruisvriendelijk voor een gemiddeld huishouden trouwens. (Top voor netwerkers) Dit aangezien je er enorm veel op kan instellen, waardoor je door de bomen het bos niet snel meer ziet. Het grote voordeel (je kan ontzettend veel instellen en regelen) is ook het nadeel (heel veel optie).
Op verschillende lokaties deze reeksen opgehangen (in verschillende combinaties qua aparaten). Signaling problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

En als het bereik nu net niet afdoende is van de wifi is het eenvoudig uit te breiden met een extra schotel. (Ja, kost wel een paar pegeltjes)

Geen aandelen helaas, maar wel goede ervaringen
 
Ik heb een Ubiquiti Unify AP Long Range besteld voor beneden en een Ubiquiti Unify AP Lite voor boven. Via tweakers heb ik nog een gebruikte toughswitch POE gekocht om de accesspoints op aan te sluiten (anders kom ik netwerk poorten te kort). Voorlopig blijf ik nog even mijn Ziggo modem gebruiken als router.

Wellicht komt er in de toekomst nog een AP Lite bij en hoogst waarschijnlijk ook nog een Ubiquiti router (twijfel nog welke).

Al het spul ligt al thuis op me te wachten maar ik zit nog een paar  dagen in het buitenland dus ik ben nog geen ervaringsdeskundige. Als ik zo in de controller software kijk is het configureren niet echt heel moeilijk maar het is ook weer niet plug en play. Een beetje netwerk kennis is dus wel vereist.
 
Na het dankbaar lezen van de bovenstaande berichten heb ik gisteren een Ubiquity Unify AP Longe Range en een Ubiquiti EdgeRouter X besteld.
Inmiddels ook bericht gehad dat deze reeds vandaag worden geleverd  :D

De afgelopen jaren werkte ik met een Apple Airport Extreme dual band router met daaraan toegevoegd een Apple Time Capsule (in bridgemode als accespoint).
Helaas was het nogal regelmatig een instabiel systeem waarbij de (WiFi) clients vaak moesten afmelden en weer aanmelden om weer een stabiele verbinding te krijgen.
Dit ondanks testen op zo veel mogelijke vrije kanalen.

Nu even naar wat mijn plan van aanpak is:
De bekabeling in huis vanuit de meterkast loopt naar vrijwel alle ruimten in ons huis, jammer genoeg is deze nog cat5 (dus geen cat5e, laat staan cat6).

De EdgeRouter X ga ik in de meterkast plaatsen met een cat6 patchkabel vanuit het Ziggo (Technicolor) modem wat in bridgemode staat.
De UAP AC LR plaats ik dan via een bestaande cat5 cable op de 1e verdieping, dicht bij een raam achterzijde van het huis, grenzend aan de tuin.

Op die manier hoop ik voldoende veldsterkte en ontvangst te hebben zodat de HeaterMeter V5 achter in de tuin kan communiceren met het systeem.
De Airport Extreme router kunnen we aan het einde van de rit dan desgewenst nog als accesspoint inzetten. (gisteren offline spontaan en juist opgemerkt door Piet)
Kortom, er is nog wel wat te testen hier dit weekend en de komende dagen.

Ik weet dat cat5e en cat6 een verschil is in bandbreedte en daarmee van snelheid, hoever cat5 daar nog onder ligt heb ik niet meer gecheckt.
Naar een aantal ruimten in huis alsnog cat6 trekken door de bestaande buizen is nu sowieso iets wat op de "to do list" moet, en met wat vrije dagen in het verschiet zal dat ook wel goed komen.

Afsluitend ga ik nog de Ubiquiti Switch TOUGHSwitch 5P 1Gbit, PoE bestellen en daarmee zijn we de komende jaren weer onder de pannen.

Aanvullende idee?n/ervaringen zijn uiteraard welkom!
 
Dat gaat vast goedkomen ;)
Check voordat je het schoteltje vast maakt even het gehele bereik in huis. Heb zo het plaatje niet bij de hand waarop afgebeeld staat op welke manier de schotel het signaal uitzend. (Meest aan de voorkant, beetje aan de zijkanten, weinig aan de achterkant)

In theorie heeft iedere schotel n? de eerste geen bekabeling nodig, mits hij in het bereik hangt van een schotel die reeds verbinding heeft. Mooie optie, maar die zou ik niet gebruiken als het niet strikt noodzakelijk is.
Probeer daarnaast maar 1 wifi netwerk te creeren (ipv meerdere met eenzelfde ssid of iets dergelijks), die proberen elkaar vaak weg te duwen (mits... ) of je toestel is soms opnieuw aan het verbinden wanneer hij switched tussen de access points (en in dat geval dus ook van netwerk). Heb je met een netwerk puur op die schoteltjes geen last van (mits allemaal in 1 netwerk).
Succes ;)
 
SilverFox zei:
Dat gaat vast goedkomen ;)
Check voordat je het schoteltje vast maakt even het gehele bereik in huis. Heb zo het plaatje niet bij de hand waarop afgebeeld staat op welke manier de schotel het signaal uitzend. (Meest aan de voorkant, beetje aan de zijkanten, weinig aan de achterkant)
Ik zal het nog eens nalezen, maar dacht dat de afstraling redelijk symmetrisch is (en dus niet met zogenaamde lobben waardoor een voorkeur afstraalrichting) en bij plafondmontage horizontaal gepolariseerd.
Door meerder AP's in te zetten krijg je dan als het ware elkaar deels overlappende cirkels van de veldsterkte. De gain wordt opgegeven als zijnde 3 dBi resp. 6dBi (versterking in "decibel isotropic", veelal als referentiewaarde gebruikt bij rondstralers).
Vooralsnog monteer ik hem om te testen niet tegen het plafond maar leg hem eerst even op een houten kast en of op een statief wat ik uitschuif en zo in de ruimte kan verplaatsen om te zien wat de invloed is van reflecties van het hf signaal en hoe de ontvangst is in huis en (niet onbelangrijk) achter in de tuin bij de HeaterMeter  ;)
En inderdaad straks alles in 1 netwerk.
Corrigeer me gerust als je andere mening ben toegedaan i.v.m. de afstraling.
 
@ Silverfox, ik kon het niet nalaten om direct even te checken hoe het zit met de afstraling.
Het onderstaande plaatje bevestigd hetgeen ik in mijn vorige bericht schreef: de AP is een rondstraler.
Heel mooi kun je dat zien bij de AP schotel rechtsonder, tevens zie je de overlapping van en met de andere AP's in het gehele gebied/gebouw.

Schermafdruk%202016-12-11%2010.13.45.png
 
Ik bedoelde een iets andere afbeelding. De afbeelding die je hebt gepost is bijvoorbeeld als je ze aan het plafond hangt idd. Hang je ze aan de muur, heb je dacht (correct me if im wrong) een heel iets ander bereik. (Gaf je zelf ook al aan dacht ik)
Gezien je eerdere info ook kon vinden, zie ik het wel goed komen whahaha.

Ik kan de afbeelding zo niet vinden die ik zocht... Ik zoek nog ffies verder. Deze geeft ook wel mooie info...
full.png

 
Heren dit is natuurlijk reuze interessant maar sneeuwt nu het heatermeater draadje onder.
Het lijkt me handiger als jullie een nieuw draadje hierover openen in het dit deel met de titel hoe verbeter ik mijn netwerk. Het is dan ook makkelijker terug te vinden.
 
Frits zei:
Heren dit is natuurlijk reuze interessant maar sneeuwt nu het heatermeater draadje onder.
Het lijkt me handiger als jullie een nieuw draadje hierover openen in het dit deel met de titel hoe verbeter ik mijn netwerk. Het is dan ook makkelijker terug te vinden.
Frits, je hebt daar 100% gelijk in, dit ging uiteraard in het enthousiasme  ;)
Wil je s.v.p. de betreffende berichten even overzetten naar het nieuwe draadje wat ik heb geopend?  "Hoe verbeter ik mijn (Wifi) netwerk?"
Alvast dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan