BasBQ
Beef en Steak

Hoe pizza beste op pizzasteen te krijgen

Michel2

Kooltjesharker
Berichten
122
Vandaag voor het eerste pizza’s gemaakt op de BGE. De juiste temperatuur krijgen (325 celsius) is geen probleem. Ik weet dat je zelf deeg moet maken maar voor de eerste keer hebben we supermarkt kant-en-klaar pizzadeeg gebruikt. Heb ook Semolina gebruikt zodat het deeg niet blijft plakken

Maar ik loop tegen het volgende aan:

- Hoe krijg ik het beste de pizza op de pizzasteen in mijn BGE
- via de pizzaschep is het geen succes, deeg blijft toch plakken
- via houten ronde plaat gaat het een stuk beter maar kan volgens mij beter (zie foto)

Hoe doen jullie dat? Is het echt gewoon andere deeg gebruiken (zelf gemaakt)?

Pizza van de steen halen met de pizzaschep ging gelukkig prima. Pizza’s zijn wel goed gelukt en waren super lekker. Wat zijn die snel klaar. Dat wordt nooit meer pizza bestellen!

8B755E70-945E-4BF8-902B-2D134190840B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je kunt altijd nog een bakpapiertje gebruiken, schuift eenvoudig over de pizzaschep na een kleine 30 seconden trek je deze eenvoudig onder de pizza uit op de steen.
 
Je kunt altijd nog een bakpapiertje gebruiken, schuift eenvoudig over de pizzaschep na een kleine 30 seconden trek je deze eenvoudig onder de pizza uit op de steen.
Ga ik de volgende keer proberen, dank!

Zelf maken. Met bloem of semolina werken onder je rond te maken deeg. Ook geen deegroller gebruiken, ten eerste druk je alle belangrijke lucht uit je deeg. En door het drukken gaat het plakken. Zodra je de topings er op doet, is het snel werken. Deeg met de handen uitvlakken en snel werken is key. Deeg uit de supermarkt smaakt veel minder en heeft het euvel wat men overgaring noemt. Deeg is uitgegist én plakt daarom veel meer.
Heb geen deegroller gebruikt maar tips zijn allemaal welkom, dank!
 
Zoals Kazango zegt, vormen doe je met je handen in een berg met bloem. Ik doe dan zelf meestal wat rijstestrooimeel op de schep, pak de gevormde bodem op en schud de bloem er zoveel mogelijk af, dan op de schep en zo snel mogelijk opmaken en op de steen. Tijdens het opmaken tussendoor af en toe checken of die nog wil schuiven op de schep.
Zorg dat je alles in bakjes gereed hebt staan voor het opmaken, dat scheelt ook een hoop.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Als je semolina gebruikt zorg er voor dat het de mais variant is en niet de tarwe variant. De eerste wordt niet opgenomen door je derfde tweede wel. Een beetje maïsmeel op je pizza schep zorgt er voor dat je het makkelijk ervan af kan krijgen. Let wel op dat er geen lek zit in je bodem of dat je saus over de rand op het blik komt. Het is dan bijna ondoenlijk om hem goed er vanaf te krijgen.
Als deze tips toch niet werken doe het dan op een bakpapier, wel even rond knippen, deze kan je na een minuutje op de bbq zo eronder vandaan trekken.
 
Ging er ook niet van uit dat je het supermarkt deeg nog platter had gerold. 😉
Was inderdaad aardig dunne deeg. Maar ja, voor de eerste keer probeer je het toch en weet je direct dat je de volgende keer zelf deeg gaat maken (y).
 
Mooie smakelijke pizza geworden toch.
En je “moet” niet zelf deeg maken hè 😉
 
Beste tip die ik kan geven; heel vaak doen. De eerste keren was het bij mij ook "ellende". Zag er niet, smaakte wel goed. Foodtube pizza maken heeft me veel geholpen. In tegenstelling tot @Frits gebruik ik wel tarwe griesmeel en merk eigenlijk geen verschil tot maïs griesmeel dat ik eerder gebruikte
 
Mijn tip is om heel spaarzaam te zijn met de saus. En zoals mijn voorgangers ook al schreven het tempo hoog. Een goede voorbereiding van de toppings is key. evt. Op de schep het deeg positioneren, Smeren, toppen, strooien en gaan...

maar als je geen stress wilt.. bakpapier.. werkt prima

lekker bezig en vooral blijven leren
 
Hier ook erg veel ruzie gehad met plakkend deeg ....
Hier werkt de volgende methode goed:
Op het aanrecht (met voldoende bloem) de bodem voorbereiden.
Als de bodem de gewenste vorm heeft wordt deze op de pizza schep gelegd waarbij we niet al te zuinig zijn met PAN maismeel.
Net als bij andere collega pizza bakkers houden wij de tijd vanaf het deeg op de schep leggen totdat de pizza op de bbq gaat zo kort mogelijk.
Tijdens het beleggen van de bodem vooral niet drukken!
Ik moet wel zeggen dat sinds het gebruik van de (mais) semolina het plakken tegenwoordig best meevalt
Wel heb ik de ervaring dat als ik de recepten aanhoud mijn deeg vaak erg plakkerig is.
Het is bij het maken van het deeg voor ons meer een gevoels kwestie dan het klakkeloos volgen van het recept. Wij gebruiken vaak wat meer bloem dan voorgeschreven waardoor de bodem wat minder plakkerig is. Uitgangspunt bij ons is dat zolang hij beter smaakt dan bij de Italiaan gaat het bet goed ;-) O ja, ook hier slechte en soms smakeloze ervaringen met supermarkt bodems, als is het soms best makkelijk...
 
Gelukkig 'moet' er niks. Een kant-en-klaar deeg levert op het eind van de rit nog altijd een eetbare pizza op, smaak is natuurlijk wel anders bij een zelfgemaakt deeg en zelfs daar heb je veel mogelijkheden.

Dit is een leuk recept voor een snel pizzadeeg (voor snelle degen gebruik je best een gewone bloem)
https://www.italieplein.nl/snel-recept-voor-pizzadeeg/

Met meer voorbereidingstijd (reken op zijn minst 8u) kan je aan de slag met dit recept
https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/

Verder is er op die site een schat aan informatie te vinden voor een pizzabakker en er is ook nog een pizza-app waarmee je aan de slag kan om een deeg te maken en waar je kan spelen met de verhoudingen.

Om plakken te vermijden snel werken en semolina gebruiken.
 
Bedankt allemaal voor de vele tips!
 
ik zie dat velen dezelfde problemen ondervonden hebben en ben zeker geen uitzondering :ROFLMAO:

- Genoeg bloem gebruiken of op bakpapiertje werken
- Eens je toppings erop zet snel genoeg doorwerken (mis en place is hierbij belangrijk) of als je rijkelijk wil werken met saus het deeg alvast op de schep zetten (met wat bloem op de schep
- zeker geen deegroller gebruiken !
 
Leuk topic inderdaad, alles is al gezegd maar man man wat heb ik ook lopen klooien....... en nog wel eens als ik niet alles heb klaargelegd en te langzaam ben. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen ;)👊
 
Vandaag ook weer pizza gemaakt met alles wat we nog over hadden. Deze keer met het bakpapier er eerst nog onder en dat na ongeveer 30 seconden eronder uit trekken. Dit gaat al een stuk beter al is het best heet als je ‘even’ het bakpapier fatsoenlijk weg wil halen :LOL:, maar het ging al een stuk beter(y).
 
Terug
Bovenaan Onderaan