Beef en Steak

Hoe lang een hele ribeye garen op de Q

Begrijpelijk...

Een temperatuur meter in deze is wel erg handig

Dominique zei:
Ralph de Kok, Nederlands BBQ Kampioen van een paar jaar geleden ( 2010) , heeft ooit een uitzending gehad op tv over de zin en ( vooral) onzin van het rookhout van bijvoorbeeld whiskyvaten. De conclusie was, " leuk verhaal, maar whisky of wijn proef je niets van terug". Maar de romantiek van het gebruik van dit soort hout is natuurlijk super. En dat is ook wat waard.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/06-06-2013

Mooi filmpje. Ik heb net eens zitten kijken en leuk om een keer te zien hoe het werkt met die vaten.
Bedankt. Ik heb een zak chunks van whiskey vaten thuis liggen dus zal snel eens iets gaan maken en dit hout gebruiken om zelf te ervaren of je het wel of niet proeft. Ben benieuwd.

Thks

Tom Hendriks zei:
Dominique zei:
Ralph de Kok, Nederlands BBQ Kampioen van een paar jaar geleden ( 2010) , heeft ooit een uitzending gehad op tv over de zin en ( vooral) onzin van het rookhout van bijvoorbeeld whiskyvaten. De conclusie was, " leuk verhaal, maar whisky of wijn proef je niets van terug". Maar de romantiek van het gebruik van dit soort hout is natuurlijk super. En dat is ook wat waard.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/06-06-2013

Mooi filmpje. Ik heb net eens zitten kijken en leuk om een keer te zien hoe het werkt met die vaten.
Bedankt. Ik heb een zak chunks van whiskey vaten thuis liggen dus zal snel eens iets gaan maken en dit hout gebruiken om zelf te ervaren of je het wel of niet proeft. Ben benieuwd.

Thks

Graag gedaan!

richard0501 zei:
Ik heb goede ervaringen met Low en Slow, gewoon rond de 100 graden zitten Eiken of Hickory erbij als rookhout. Peper voor hij in de Q gaat, voor 1.5 tot 2.5 uur tot de gewenste kerntemperatuur.(afhankelijk van de dikte van het stuk)  Inpakken en 15 minuten laten rusten.
Zouten doe ik meestal liefst na het snijden met en zoutmolen.
Zo'n stuk is weg voordat je met je ogen hebt geknipperd :D
Maar doe je dan nog een endsear? Want ik hou wel van een knapperig korstje.

Mijn plan is een ribeye van 1 kg te kruiden met deze rub
2 theel grof zout
1 ell verse zwarte peper
1 theel oregano
1 theel thym
1 theel pimenton picante
1 theel verse knoflook .
Beetje olie erover en gaan met die banaan. Maar dan wil ik dus na het rusten de ribeye nog een tikje geven.

Moet ik dan om te beginnen een lagere kerntemperatuur aanhouden? Ik denk van wel ( ja ik denk al typend verder), maar hoe laag zou die dan moeten zijn?
Wie heeft daar iets slims over te zeggen?

El Fumarole zei:
Bert zei:
Het niveau van dit forum heeft toch al een behoorlijk niveau bereikt sinds de oprichting.
Met deze antwoorden en tips kan iedereen een perfecte ribsteak bereiden.

Ik gebruik bij ribeye trouwens ook wel een beetje Mesquite. Dat is mooi pittig rookhout en voegt wel wat leuks toe bij rund, mits gebruikt met mate... Maar goed, dat is allemaal maar smaak natuurlijk.

ik gebruik ook altijd mesquite met rundvlees wat rare tot medium gegeten wordt, bij bv bavette gebruik ik het ook altijd

erg lekkere smaak geeft het af

Dominique

BBQ Junkie
Maar doe je dan nog een endsear? Want ik hou wel van een knapperig korstje.

Mijn plan is een ribeye van 1 kg te kruiden met deze rub
2 theel grof zout
1 ell verse zwarte peper
1 theel oregano
1 theel thym
1 theel pimenton picante
1 theel verse knoflook .
Beetje olie erover en gaan met die banaan. Maar dan wil ik dus na het rusten de ribeye nog een tikje geven.

Moet ik dan om te beginnen een lagere kerntemperatuur aanhouden? Ik denk van wel ( ja ik denk al typend verder), maar hoe laag zou die dan moeten zijn?
Wie heeft daar iets slims over te zeggen?

Na 5 jaar nog steeds geen antwoord..... Gelukkig heb ik niet zolang gewacht

Na 5 jaar nog steeds geen antwoord..... Gelukkig heb ik niet zolang gewacht
Ik doe het tegenwoordig nog anders (5 jaar kunnen oefenen :cool:). Vlees maak ik 's morgens al klaar tot circa 3 a 4 gr onder het gewenste eind resultaat. Laat het vlees in z'n geheel afkoelen en rusten. Op het moment dat ik wil gaan eten stook ik de q rood gloeiend, snij vlees in plakken (niet schrikken als het "grijs" ziet). Plakken max 1 min per kant grillen en vervolgens kan je meteen aanvallen. Succes.

Ik doe het tegenwoordig nog anders (5 jaar kunnen oefenen :cool:). Vlees maak ik 's morgens al klaar tot circa 3 a 4 gr onder het gewenste eind resultaat. Laat het vlees in z'n geheel afkoelen en rusten. Op het moment dat ik wil gaan eten stook ik de q rood gloeiend, snij vlees in plakken (niet schrikken als het "grijs" ziet). Plakken max 1 min per kant grillen en vervolgens kan je meteen aanvallen. Succes.

Dank je Peter, ik zal er eens over nadenken.... Tot over 5 jaar

d140bb15fc882e037c8805abad186de7.jpg

Dit was deze zondag ( moederdag) en ik was er toch zeer over te spreken. Langzaam naar 47° kern op 130° en daarna opstoken tot 225° en even afgrillen boven de hete vlammen. 10 minuutjes rusten onder foliedakje en aanvallen.

Wauw. Ziet er echt geweldig uit.
Das toch mooi dat je dit na 5 jaar op moederdag mag maken.
Lekker hoor.

Terug
Bovenaan Onderaan