BasBQ
Beef en Steak

Hoe krijg ik mijn offset lang op temperatuur

Jeroen1975

Tondelzoeker
Berichten
18
Gisterochtend poging twee gestart van mijn Pulled Pork avontuur. Ik wil die gewoon graag kunnen maken. Recept van Noskos en om half elf in de ochtend lag alles netjes klaar. mijn Q had een mooie temperatuur. Dit kon ik vasthouden tot half drie in de middag. Vlees een temperatuur van 76 graden. Toen ging het mis. Ik had heel veel as in mijn Q liggen die ik er niet uit kan halen. Daarbij kreeg ik met geen mogelijkheid de temperatuur omhoog. Blokjes tussen gelegd. Extra blokjes aangemaakt en erin gelegd. Niets hielp, temperatuur kwam niet meer boven de 100 graden.

Help is eigenlijk mijn enige vraag  :blush:

Ik gebruik ondertussen eco-brassa briketten. Die na 24 uur dus nog warmte afgaven.

De Pork is uiteindelijk met behulp van de oven prima geslaagd!! Dus heerlijk gegeten maar ik wil het op mijn Q kunnen!

Hier een foto van mijn Q:
81F40FBF-9150-4F84-B594-6F3B8412F662_zpsig2lo9c6.jpg
 
kan je een foto posten van je offset? dan kan men misschien beter een antwoord geven
 
Mijn vraag is hoeveel brandstof gebruik je.
Bij mijn elcheapo na genoeg de zelfde Q als jou gebruik ik meer de 140 ecobrasa blokjes  :D
Ik leg in de vuurbox een rechthoek van 10 X 7 blokjes en dan twee lagen, dan nog een grote starter vol met gloeiende er boven op.
En als het flink waait moet er tussentijds nog een keer een stuk of 20 bij.
Ik houd hem dan makkelijk 14 uur op temperatuur.
Ik zet voor dat ik start ook onder in de kookruimte een grote bak met 6 liter kokend water, die dan als buffer werkt.
Een elcheapo is een brandstof vreter.
 
Danny77 zei:
Een elcheapo is een brandstof vreter.

Dat inderdaad.

Probleem dat ik met mijn elcheapo had dat je de schoorsteen graag wat knijpt om warmte binnen te houden, maar daardoor, waarschijnlijk mede door het dunne materiaal, de airflow stopt. Klep open dus, maar dan een brandstoftekort en in mijn geval ook uitschieters naar 140.

Blijft dus een lastig ding, dat alleen maar makkelijk op te lossen is met meer brandstof. Eventueel kun je eens kijken naar een heatermeter of vergelijkbare oplossing. Dan kun je de schoorsteen meer knijpen en verbruik je dus precies zoveel brandstof als nodig is om de smoker op temperatuur te houden :)
 
zorg er eerst voor dat alle kieren van de gaarkamer dicht zijn. De aanzuiging verlengen van de schoorsteen zodat deze onderaan de gaarkamer trekt. Onder de rooster kan je in de gaarkamer vuurvaste stenen leggen om de onderkant te isoleren/als warmtebuffer.
Onderkant van de firebox kan je ook voorzien van een laagje vuurvast steen.
Een kolenmand maken van strekmetaal om in je firebox te leggen. Op die manier kun je de briketten in de mand in hun geheel opschudden en valt de as naar beneden, onder de mand zodat je deze kan verwijderen.
En voor de rest, het is beslist niet eenvoudig op een offset, zeker niet een met zo'n dun plaatmetaal.
 
Ik zou zeggen verkopen en een WSM, ProQ of kamado kopen ;) Flauw maar een offset is gewoon niet de simpelste barbecue en zeker die el cheapo's niet.
 
Hier gaat een controller ook niet helpen hoor Yannick ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan