BasBQ
Beef en Steak

Hoe bepaal je de temperatuur van je Q

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
In een ander topic had ik het erover dat de temperatuur in mijn Q telkens veel te hoog is. Echter, zit ik me nu, na wat experimenteren met de positie van de dome thermometer, af te vragen in hoeverre dit klopt?

Om indirect te kneuten heb ik de helft van het rooster bedenkt met kooltjes en de andere helft met een lekbak. De deksel zit zodanig dat de luchtgaten boven de lekbak zitten. Dit zodat de luchtstroom zoveel mogelijk langs het te bereiden gerecht gaat.

Mijn dome thermometer zit echter tegenover het luchtrooster en daarmee recht boven de kooltjes. Nu is het logisch dat de thermometer daardoor een te hoge waarde aangeeft. Hij zit immers boven een deel met directe hitte. Maar ik had me nog niet eerder gerealiseerd dat het verschil zo groot was!

Ik heb voor de grap de deksel een halve slag gedraaid waardoor de thermometer boven de lekbak kwam te hangen. Daarmee daalde de temperatuur van 200 naar 150 graden. Dus een verschil van 50 graden (en misschien nog wel meer als ik het langer had gedaan).

Daarmee dus mijn vraag. Hoe bepaal ik nu op een juiste manier de temperatuur van de Q? Ik heb weliswaar een fantast liggen voor kerntemperaturen, maar daarmee kun je geen roostertemperaturen meten. En ik wil nu nog even niet direct een iGrill2 of zo aanschaffen. Kan het ook op een andere manier?

Het is namelijk niet zo zwart wit als het nu lijkt. Toen ik de beenham erop had, gaf de dome thermometer rond de 170 graden aan. Via bovenstaand verschil zou de temperatuur aan de andere kant zomaar 50 graden lager, dus 120 graden kunnen zijn. Maar dat klopt ook niet. Want de beenham was 'gewoon' gaar in ongeveer 45 minuten net zoals dat ook in de oven het geval is als deze op 180 graden staat.

Is er een praktische oplossing voor dit probleem?
 
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk  wil je de luchtgaten (voor het roken )boven je vlees hebbenmdan zit de thetmometer boven de kolen.
ik probeer het schuin te doen zodat de thermometer niet boven de kolen zit en de luchtgaten gedeeltelijk boven het vlees.
benieuwd hoe de experts het doen ;)
 
Ik heb een oude weber, zonder thermometer ;) Ik hing een thermometervoeler door ??n van de gaten in de deksel. Na jaren spelen met dat ding weet ik wel hoe alles moet staan voor een bepaalde temperatuur, dus komt de thermometer er nauwelijks meer aan te pas.
 
een thermometer met een draadje, de probe door een aardappel heen, en die op je rooster leggen. Dan weet je exact de temp op je rooster waar je gerechten liggen
 
Dat ik met een thermometer de temperatuur kan meten snap ik :)

Ik had gehoopt dat er even een tussenmanier was waarbij dat niet hoeft en het toch nog redelijk in te stellen is.

Voor ik de iGrill2 of zo koop, wil ik eerst zeker weten dat er een android app is die goed werkt. Daarom heb ik nu (nog) even geen thermometer daarvoor :)
 
de fantast kost 10 euro en de CDN rond de 15 euro, dat valt mee toch? Ik gebruik de CDN heel vaak, is dus geen weg gegooid geld. terwijl ik ook een HM en een digi-q tot mijn beschikking heb
 
de CDN wel  :) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan