BasBQ
Beef en Steak

Het hoe en waarom van Kamado's?

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Ik ben lid geworden van dit forum omdat het natuurlijk leuk is om actief mee te delen in het BBQ plezier, maar ook om een vraag te stellen die me al een tijdje bezig houdt: Waarom koop je een Kamado?

Het klinkt als een eenvoudige vraag, en voordat je in ??n regel antwoord en me voor gek verklaart, lees even verder...

In gebruik nu een Weber Master Touche 57, en een goede vriend van me heeft een Kamado Joe, dus daar kan ik even mee vergelijken. Mijn probleem is dat, hoewel ik verschillen zie, het er niet op lijkt of er significante voordelen aan een Kamado grill zitten. Ik som even op hoe ik (en wellicht de meeste andere) hun BBQ gebruiken:
  • Voor direct grillen - Dit kan natuurlijk perfect op een Kamado, Weber of een hoopje houtskool. Laten we hier verder geen woorden aan vuil maken
  • Voor indirect verwarmen - Dit doet mijn Weber prima, en een Kamado natuurlijk ook. Op mijn Weber leg ik aan een kant de briketten, aan de andere kant het vlees (spareribs, picanha, o.i.d.), eventueel met een stukje aluminium folie ertussen tegen directe hitte. Bij de Kamado dit een schild (heat deflector?) tussen de kolen en het rooster. Ook hierop gaat het prima om indirect te garen.
  • Voor roken - Hier zou een mogelijk verschil kunnen zitten, want ik krijg het op mijn Weber niet voor elkaar om op hele lage temperaturen te roken (<100 graden) voor langere periodes (>4 uur). Maar, gaat dit op een Kamado wel? Ik heb hier in ieder geval weinig over gelezen. Bovendien heb ik gelezen over de Snake method om langer met een lage temperatuur te garen op een Weber, al moet ik dat nog wel even uitproberen. Wellicht dat dit het beste gaat op een echte smoker, dus ook geen echt goede reden voor een Kamado, wel?
  • Voor langere tijd temperatuur constant houden - Wellicht dat hier de Kamado wint, maar hoe groot is het verschil? Ik begrijp wel dat door de dikke wanden van de Kamado de temperatuur goed te regelen en constant te houden is, maar ik moet zeggen (na wat oefening - dat wel) dat dit me ook lukt op de Weber. Spareribs gaan prima ruim 4 uur (waarvan een deel van de tijd in de rook) dus dat kan het niet zijn... Kan iemand aangeven hoe groot het verschil is?
  • Voor grotere stukken vlees - Ik merk dat mijn Weber vele malen groter is dan de Kamado (van een vriend). Er zijn natuurlijk grotere Kamado's, maar de prijs gaat dan richting een goedkope tweedehands auto... Lange spareribs passen niet op een gangbare Kamado (<1000 euro), of wel?
  • Voor 50/50 grillen/garen - In veel recepten die ik zie, komt het vaak neer op eerst direct grillen (schroeien) en dan langzaam laten garen op indirecte hitte (of eventueel andersom). Vanwege het formaat, en het feit dat de Kamado een hitteschild gebruikt voor indirect kan je volgens mij niet 50/50 grillen/garen, of vergis ik me? Voor mij is dit bijna onmisbaar, ook omdat ik vaak dingen tegelijk wil doen: een spiesje direct grillen en tegelijkertijd een mooi stuk cote de boeuf wil garen. Op mijn Weber kan het tegelijk... In veel gril restaurants, waar ze bijvoorbeeld de Big Green Egg gebruiken, gebruiken ze er twee! Eentje op lagere temperatuur, eentje hoger. Kortom, een duidelijk minpunt van de Kamado, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zie dus echt wel enkele voordelen van een Kamado, maar dut ook wel nadelen. Twee Kamado's kan ik niet kwijt (en wil ik niet betalen)  :). Gezien het bovenstaande, zou ik graag ervaringen van Kamado gebruikers willen horen. Wat gaat echt significant beter op een Kamado? Wat kan ik niet (of heel slecht) op een normale Weber? Wat zijn wat jullie betreft de Key selling points van zo'n BBQ?

Alvast bedankt!
 
Eerst en vooral het is leuk hebben, sommigen kopen een mooie auto,anderen kopen kamado's en ander bbq speelgoed. Een kamado is ook gemakkelijker stabiel te houden in temperatuur eenmaal je dit in de vingers hebt, is zuiniger en je kan er ook meer dingen op doen op relatief gemakkelijke wijze zoals een brood bakken, pizza's bakken. Dit kan ook op een weber maar vergt wat meer moeite om tot hetzelfde resultaat te komen. Maar dit alles is relatief en valt eigenlijk onder je eigen smaak. Een kamado is niet iets noodzakelijk net zoals een een stofzuiger ook niet noodzakelijk is in huis maar het leven makkelijker maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Bedankt Brecht,

Stabieler en zuiniger, got it. Maar dit lijkt mij toch niet het enige? Stabiliteit is erg belangrijk en ik erken inderdaad dat dit soms moeilijk is op de Weber.

Ik ben even gaan doorzoeken en kwam dit draadje tegen uit 2007. https://www.chowhound.com/post/big-green-egg-weber-kettle-418214

Hieruit een paar quotes:
  • "in my opinion, it's a totally different game, BGE and Weber Kettle. [..] But with the BGE, you'll get temps you simply can't get on any other outdoor cooking device. Like in the 700 degree range" - Temperatuur dus. 700 fahrenheit is ruim 370 graden. Zo heet heb ik mijn Weber nog niet op (durven) stoken. Mijn oven kan het niet eens. Waarvoor gebruik je deze temperaturen? Ik moet denken aan Tandori ovens (kip en brood) uit de Indiase Kei ovens.
  • "I have owned a BGE for 3 years, and the reason I like it is I can do an 18 hour 220F "low and slow" cook just about year round. Not so for my old Weber Kettle. " - Stabiliteit. 18 uur aan een stuk op mijn weber zal lastig worden (rond de 100 graden Celsius) maar is wel mogelijk met snake method? Ervaringen? Hoe belangrijker is temperatuur stabiliteit, en bij welke gerechten is dit cruciaal? Spareribs kunnen prima tussen 110 en 130 graden m.i.

Tot slot nog een praktische vraag aan Kamado eigenaren. Hoe maak je in hemelsnaam een steak klaar? Ok, hoge temperaturen, grillen, prima. Maar je kan hem daarna toch niet indirect leggen als de temperatuur zo hoog is? Ga je dan de Kamado ombouwen (heat reflector erin doen, kolen eruit en ventilatiegaten dicht)? Is dit niet erg complex voor een goede steak? Of is de extreem hoge temperatuur het waard?
 
Belangrijkste voordeel is dat het zuinig is en zeer goed te regelen. Ook in een kamado kun je indirect grillen door de kolen aan 1 kan van de vuurplaats te leggen. Ik denk zelf dat een kamado hogere temperaturen (> 300 graden) beter aankan dan een weber (voor bijv. Pizza). Als je echt van 250 graden naar 120 graden wil moet je 2 bbq's gebruiken ben ik bang.
 
Op een Primo kun je zowel direct en indirect tegelijk doen zonder om te bouwen. Dat was voor mij 1 van de belangrijkste redenen om voor een Primo te kiezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

 
Bij een dunne steak (zonde), is grillen afdoende. Bij een 'echte' steak (dikker dan 2,5cm) kun je reverse searen. Eerst indirect, wanneer deze dan op temp is (graad of 5 of 10 onder je uiteindelijke doel temperatuur) haal je de deflector eruit. Opstoken (is in no-time 200+) en direct afgrillen. Klaar!

18uur is een 57er is prima te doen met een snake trouwens. Maar je ketel is gevoeliger voor de buitenomstandigheden. Door de isolatie van een keramische heb je daar minder last van (en daardoor is hij stabieler). Zuinig is hij absoluut, maar het is niet zo dat je daarmee de prijs er binnen een half jaar er weer uit hebt ofzo

Maarreh, misschien is het handiger om een keer zo'n keramische Q in het echt te gaan gebruiken, dan ervaar je de verschillen en weet je meteen of het je het waard is of niet ;)
 
Hallo Rookenvuur,

Een kamado heeft wel degelijk een paar belangrijke voordelen.

Dan denk ik aan
-de levensduur van het apparaat,
-de hitte reflectie van de opgewarmde koepel (het steenoven effect) zorgt voor gelijkmatige garing
-de lage hoeveelheid zuurstof die tijdens het proces wordt gebruikt zodat het product minder uitdroogt.
- precieze temperatuurregeling

De hamvraag is: heb je daar het prijsverschil voor over?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ben geen eigenaar maar heb lang overwogen een kamado aan te kopen. Hier wat de voor/na delen zijn van Kamado over een ketel:
Kamado - Hele jaar rond goed te regelen temp voor vele uren (ketel zal bij lage buiten temp en wind invloeden lastiger te regelen zijn)
Kamado - lage temp te realiseren (zalm/vis traag rond de 80-90 graden garen zodat de proteine er in blijven) bij (kleine) ketel lastiger
Kamado - afkoelen van hoge naar lage temp duurd laaaaang omdat het keramiek de warmte vast houd ook al haal je de kolen er uit (ketel koelt sneller dus dan is van hoog naar laag sneller te doen)
Kamado - perfecte circulering en lage invloed van zuurstof en bepaling van lucht uitlaat (vooral bij roken) maken het behoud van vleessappen makkelijker (grotere ketels kunnen dit ook mits ze goed sluiten)

Persoonlijk heb ik uiteindelijk niet gekozen voor een kamado. Ik had al een gas BBQ en heb daarbij een Fornetto smoker gekocht. Deze kan wel laag temp smoken maar zal moeilijker op temp te houden zijn als een kamado voor lange sessies. Maar de voordelen van een Kamado kreeg ik niet verkocht bij de directie dus dan moet je Q-en met de riemen die je hebt ;-)

My two cents

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
Alle reacties +1  ;)

De grootste voordelen van een kamado tov een kettle vind ik het snelle opstarten, zeer goede temperatuurbeheersing en eenvoudig en snel de temperatuur verhogen zonder extra brandstof toe te voegen.
Nadeel vind ik het plaatsen of verwijderen van de platesetter voor direct/indirect na elkaar. Maar dit is op te lossen door een Primo Oval te kopen....

Net pizza op, van de Monolith  =P~
 
Bedankt allemaal,

Jullie hebben me allemaal het een en ander duidelijk gemaakt. Het draait met name om temperatuurbeheersing, voor sommige de hoge temperatuur (Edit: En de hitte reflectie van deksel voor constante hitte en de lagere hoeveelheid zuurstof waardoor eten minder snel uitdroogt - dank FrankAbbing). Ik ben eens aan de slag gegaan met een Core de Bouf op een Kamado Joe (met vrienden, dus ook een paar gewone worsten :) ). Bedankt voor de suggestie SilverFox!



Ook heb ik het natuurlijk op de gewone Weber geprobeerd, direct en indirect naast elkaar. Mijn bevindingen
  • Op de Kamado was de temperatuur erg constant, voor een hele lange tijd. Handig, als er 20 man op een (relatief) kleine BBQ hun eten willen garen :)
  • De Weber deed het qua smaak niet onder voor de Kamado Joe. Smaak van de Cote de Bouf was vergelijkbaar (ik weet niet wat ik had verwacht) al is het moeilijk te vergelijken omdat het op verschillende dagen was.
  • De Weber koelt veel sneller af dan de Kamado Joe. Na een tijdje (uurtje / anderhalf uur?) zakt de Weber terwijl we op de Kamado Joe ruim 4 / 5 uur bezig zijn geweest!
  • We hebben geen zeer hoge temperaturen geprobeerd. Wel heb ik ervaring met de GBS Pizzasteen van Weber. Hoge temperaturen (~220 graden) zijn goed te halen, maar sommige hebben het over 300+...

Kortom, meer onderzoek is noodzakelijk. De Primo Oval lijkt me wel wat, aangezien vrijwel alle recepten die ik zie gebruikmaken van een Weber met direct en indirect naast elkaar. Weet er iemand waar ik de Primo kan uitproberen?

Bedankt voor jullie hulp alvast.
 
Reden dat je bij een weber direct en indirect ziet, is omdat puur indirect op een ketel lastig is
Het terugkoelen van een kamado gaat langzaam (goede isolatie). Maar na een uur is je vuurtje echt wel uit. Zoniet heb je lekkage. Duurt uiteraard nog wel even voordat de teller helemaal van 200 naar 20 is gedaald.

Er zijn eveneens speciale split systemen te koop voor ronde kamados.
Neemt niet weg dat een primo een prima speeltje is.
 
RookEnVuur zei:
Kortom, meer onderzoek is noodzakelijk. De Primo Oval lijkt me wel wat, aangezien vrijwel alle recepten die ik zie gebruikmaken van een Weber met direct en indirect naast elkaar. Weet er iemand waar ik de Primo kan uitproberen?

Bedankt voor jullie hulp alvast.

Ik heb nog een nieuwe en een gebruikte Primo in de aanbieding, de gebuikte kan je komen proberen... bij mij thuis..
 
Mijn Big Green Egg is altijd na een half uurtje wel uit. Afkoelen gaat langzaam inderdaad.

300+ temperaturen zijn geen probleem. Pizza's doe ik meestal op 325-350. En dan nog moet ik uitkijken dat de temperatuur niet doorschiet naar de 400.
Ik heb hem per ongeluk een keer op 450+ gehad omdat ik niet oplette.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan