Beef en Steak

Herfstvoorraad ribbetjes

 

Cédric12345

Sprokkelaar
Berichten
31
Voorraad om de herfst door te komen

De herfst is hier, en dat betekent minder zon, minder lange avonden buiten en helaas ook minder BBQ-sessies. Maar voor de echte BBQ-liefhebber stopt het buiten grillen niet zodra de temperatuur daalt. Dus toen ik voelde dat de herfst zijn intrede deed, besloot ik om nog een voorraadje ribben klaar te maken. Zo kan ik op koude dagen nog genieten van die heerlijke BBQ-smaak. Nu maakt mij de koude niet zoveel uit, maar zonder overkapping en verlichting is het toch niet zo aangenaam.

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7854.jpg


Voorbereiding: Rubben met kruidenmix

Op vrijdagavond begon ik met de voorbereidingen. De ribben werden ontvliesd en goed ingerubd met mijn favoriete kruidenmix, door eerst een klein beetje mosterd te smeren blijven de kruiden goed plakken. Het geheim zit ‘m hier in de tijd – ik laat de kruiden een nacht lang intrekken zodat de smaken echt in het vlees trekken. Het resultaat? Ribben die niet alleen van buiten heerlijk smaken, maar waarvan elke hap een explosie van smaak is.

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7837.jpg


dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7846.jpg


De BBQ gaat aan

Zaterdag, precies rond 13:00, was het zover. Ik stak de BBQ aan, met een mooie snake setup van ecobrasa briketten, wat houtsnippers voor die subtiele rooksmaak, en een bakje kokend water om de temperatuur in de BBQ constant te behouden. Zo creëer je de ideale omstandigheden voor low and slow cooking. De ribben gingen via een handig Ikea rekje op het rooster en het deksel ging dicht. Met de Meater 2 hield ik de temperatuur strak in de gaten, ongeveer 110°C.

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7849.jpg

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7852.jpg


De uitdaging: Geduld en temperatuur

Na 2,5 uur kon ik door omstandigheden de ribben even niet controleren, en merkte ik nadien dat de temperatuur gezakt was naar 90°C. Geen groot drama, dacht ik. Na 3 uur zagen de ribben er goed uit en besloot ik ze in te pakken in aluminiumfolie, samen met wat boter en BBQ-saus, voor die extra sappigheid. Ik wilde deze keer écht zachte ribben en richtte me op een kerntemperatuur van 92 tot 95 graden.

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7851.jpg

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7844.jpg


Nu weet ik dat veel BBQ’ers dit puur op gevoel doen, maar ik vond het handiger om op temperatuur te werken, vooral omdat elke keer dat je het deksel opent, je flink wat hitte verliest. Zeker in zo’n kettle, daarom staat binnenkort een kamado op mijn wishlist.
Toch duurde het langer dan verwacht – de ribben hadden uiteindelijk bijna 6 uur en 20 minuten nodig om de 90 graden te bereiken!

Het resultaat: Verrukkelijke ribben

Toen de ribben eindelijk van de BBQ kwamen, smeerde ik ze nog in met een laatste laag BBQ-saus om te karamelliseren. Na een half uur hadden ze de perfecte temperatuur van 95 graden bereikt. Eindelijk tijd om te eten! Het was inmiddels al 20:00, maar de lange wachttijd was het meer dan waard. Mmmm… heerlijk zachte, sappige ribbetjes die bijna smolten op de tong.

PXL_20241012_212610578.jpg



Invriezen en vragen

Na het eten liet ik de ribben afkoelen en trok ik ze vacuüm voor de diepvries. Zo heb ik voor de komende herfst nog een voorraadje achter de hand. Maar ik zit wel met een paar vragen voor jullie, mede BBQ-fans:

PXL_20241012_213156055.jpg
dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7865.jpg


1. Hebben jullie ook al zo lang moeten wachten voordat de ribben de juiste temperatuur bereiken in de 2de stap? Moet ik misschien dikker inpakken? Ik gebruik nu twee lagen aluminiumfolie. Want nu zat ik aan 3 - 3,5 - 0,5 ipv 3-2-1. Terwijl het zelfs geen st Louis ribben zijn.
Of zou ik de temperatuur iets hoger moeten zetten, bijvoorbeeld naar 130°C?

2. Blijven de ribben na het invriezen en opnieuw opwarmen net zo zacht, of is dat voordeel een beetje verloren gegaan door het invriezen?



Hoe dan ook, dit was weer een geslaagde BBQ-sessie. Begin november staat er weer een nieuwe sessie op het programma: pulled pork! Ik kijk er nu al naar uit.

Tot de volgende BBQ!

Ps: Hieronder nog een foto tot waar de snake is gegaan. Na 7u toch nog heel veel over dus zeer tevreden over verbruik en constante temperatuur van de ecobrasa briketten.

dc51558a-fda9-4454-b9d0-bddfa35dbd55-1_all_7858.jpg
 
Mooi uitgebreid verslag! Die zullen gesmaakt hebben! Ik lees even mee, want ben ook benieuwd naar de antwoorden op je vragen 🙂.
 
Ziet er prima uit.
Als ze ingepakt zijn durf ik de temperatuur wel op te laten lopen naar 130.
Dubbel folie is genoeg.
Zorgen dat ze lekker in de boter / vocht liggen.
Kerntemperatuur doe ik met ribben nooit iets mee.
Wel voelen/ prikken om te kijken hoever ze zijn.

M.b.t. invriezen: als ze er "fall of the bone" in gaan zijn ze dat na opwarmen zeker weer.
Vergelijk het maar met pulled pork dat je invriest.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mijn god, is dat jouw tuin? Sorry voor mijn verbazing. Mijn tuin is 10x6 en hutje mutje naast elkaar.
Good job, de ribs zien er goed uit.
 
Stuur maar door. Lust ik ook.
 
lekkere ribbels, mooie inzet voor je master touch.. had ik nog niet eerder gezien.

ribben zien er heerlijke uit. ik rook ze latijd 3 uur.. 2 uur in de folie met vocht en boter.. 30 min aflakken en opdrogen, dan zit je altijd goed.

je vlees blijft prima in de vacum zak.. je zou alleen wel een 2e zak kunnen gebruiken of met alu foli de uiteinden van de botjes afdekken zodat ze niet door het folie scheuren.
 
@Cédric12345 wil je niet gek maken maar met een mancave / overkapping / afdakje kan je:
  • je spullen lekker opruimen,
  • zomer en winter buiten koken,
  • kan je met standaard verlichting op hangen uit de voeten.
Allemaal argumenten die je bij het vaststellen van de investeringsbegroting 2024-2025 kan inbrengen.

Door omstandigheden / ligging van de tuin was bij ons een overkapping een "must" / een logische stap.
Daarna heb ik pas mijn grote Weber gekocht.
Ik vraag me weleens af of ik zo enthousiast geweest zou zijn zonder overkapping.
De échte diehards, de mannen en vrouwen die altijd naar rook ruiken, maakt het niet uit maar droog staan en uit de wind heeft mij veel plezier extra gebracht.
 
@Cédric12345 wil je niet gek maken maar met een mancave / overkapping / afdakje kan je:
  • je spullen lekker opruimen,
  • zomer en winter buiten koken,
  • kan je met standaard verlichting op hangen uit de voeten.
Allemaal argumenten die je bij het vaststellen van de investeringsbegroting 2024-2025 kan inbrengen.

Door omstandigheden / ligging van de tuin was bij ons een overkapping een "must" / een logische stap.
Daarna heb ik pas mijn grote Weber gekocht.
Ik vraag me weleens af of ik zo enthousiast geweest zou zijn zonder overkapping.
De échte diehards, de mannen en vrouwen die altijd naar rook ruiken, maakt het niet uit maar droog staan en uit de wind heeft mij veel plezier extra gebracht.
@Cherrywood , een overkapping komt er in de toekomst zeker aan. We wonen er nu een maand dus momenteel eerst terug wat sparen 😅
Ik weet alleen nog niet hoe ik de overkapping zie. Als ik tegen de hekken aanbouw , moet ik een bouwvergunning vragen tenzij je 1m van de grens af blijft. Maar dat is dan ook verloren ruimte. Dus moet er nog eens goed over nadenken hoe we dit het best aanpakken.
Eens we dit weten, maak ik er misschien wel een DIY projectje van volgende zomer.
Tips zijn altijd welkom 😁
 
Lekker rondkijken en stapje voor stapje kom je er wel.
Ik heb geen last van een bouwvergunning maar moet wel bij het water kunnen voor onderhoud.
Die "loze ruimte" lijkt storend maar is het niet dus beetje puzzelen en om je heen kijken en het de tijd geven.
Maar je woont er mooi!!
 
Mooi verslag en idem tuin inderdaad! (y)
Kan me ook helemaal vinden in bovenstaande mancave adviezen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan