Beef en Steak

Help, dit is toch geen buikspek?

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
142
Hoi allen. Willen jullie even mee kijken.
Ik heb via een vriendin bij een bio boer een stuk buikspek besteld om bacon van de maken. Gisteren stuk ontdooit en wilde hem net in de pekel gaan zetten maar dit is het resultaat als ik de verpakking open maak:

Ik zie voor wit vet en nauwelijks vlees. Iemand een suggestie wat hier mee te doen?
Ik denk aan terug invriezen en gebruiken bij het maken van grillworst? Of zijn er andere suggesties?

741a14531601070dc8091a438dfd8be3.jpg

493c21476cef74334d5e86a039deee6c.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit is meer buikvet, dan spek .
 
Lijkt me wel buikspek maar idd heel vet.
Heb dit eigenlijk alleen nog maar eerder bij Iberico Buikspek gezien, zomaar 90 % vet en 10 % vlees.
Zou er iig gerust bacon van maken.
 
Kan je geen bacon van maken ! Zit totaal geen vlees doorheen , wordt gebruikt om door de leverworst of paté te doen , of lardeerspek van te maken
 
Rugspek. Perfect voor lardo.
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Dit heb je niet 123 gedaan Kaspa, ik ben even de boeken in gedoken en heb in het boek Over Charcuterie ( van meneer Wateetons ) het recept gevonden om Lardo te maken.

Bekijk bijlage 68771Bekijk bijlage 68772Bekijk bijlage 68773

Succes

Thanks. Ik had al in de worstbijbel zitten zoeken maar daar staat hij (begrijpelijk) niet in. Gelukkig heb ik geen haast en is vrouwlief niet al te kritisch op al mijn projectjes.
De mede door @Sander72 geïnspireerde vissaus staat ook mooi op de kast te fermenteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je daar toevallig een recept voor?
Als je het voor elkaar krijgt met het recept zoals hier boven genoemd dan heb je inderdaad echt godenvoedsel. Echt super lekker op je Italiaanse brood of pizza. Eigenlijk is al het voedsel voor de armen uit Italië heerlijk!
 
Hier in Groningen wordt vaak dit spek in dobbelsteentjes uitgebakken en gaat dan door de bruine bonen.
Plakjes zoet-zure augurkjes er bij in en smullen maar. 😋
 
In dobbelsteentjes uitgebakken door de stamppot zou ik zeggen.
Maar dat recept voor lardo! Daar ga ik eens achteraan.
Gisteravond het topic charcutterie een nieuwe wereld doorgelezen van Sander72, aangevuld door BertM en anderen.

Supergaaf allemaal!
 
Ik lees dat lardo ook met zwoerd gemaakt kan worden. Eet je die dan op? Is dat wel lekker? Neemt dit smaak op? / Laat dit de smaak door?

Heel goedkoop zie ik, rugspek met zwoerd, nog geen 4 euro de kg bij Aalvink.
 
Da's zo leuk aan dit soort projectjes, met relatief simpele en vaak voordelige ingrediënten de allerlekkerste dingen maken! Een bevriende hobby charcuterier noemde als belangrijkste eigenschap dat je het gewoon moet leren te vergeten... mijn garum (vissaus) moet 2 jaar staan. Als je daar elke dag naar kijkt dan word je gek van verlangen. Nu kijk ik er niet meer naar om. Dat helpt.

Ik heb hier een coppa die gemaakt is van een 'gewone' Sligro procureur met wat kruiden. Die heb ik na weken lang pekelen en maanden lang drogen gevacumeerd en die heeft daarna twee jaar gerijpt. Dat is echt waanzinnig van smaak.

Lardo in flinterdunne plakjes op een warm geroosterd dezembroodje... je zou er voor moorden. Maak je gewoon zelf.

Veel plezier kerel, happy days!
 
Da's zo leuk aan dit soort projectjes, met relatief simpele en vaak voordelige ingrediënten de allerlekkerste dingen maken! Een bevriende hobby charcuterier noemde als belangrijkste eigenschap dat je het gewoon moet leren te vergeten... mijn garum (vissaus) moet 2 jaar staan. Als je daar elke dag naar kijkt dan word je gek van verlangen. Nu kijk ik er niet meer naar om. Dat helpt.

Ik heb hier een coppa die gemaakt is van een 'gewone' Sligro procureur met wat kruiden. Die heb ik na weken lang pekelen en maanden lang drogen gevacumeerd en die heeft daarna twee jaar gerijpt. Dat is echt waanzinnig van smaak.

Lardo in flinterdunne plakjes op een warm geroosterd dezembroodje... je zou er voor moorden. Maak je gewoon zelf.

Veel plezier kerel, happy days!
Thnx voor je uitgebreide reactie. Dat kan dus ook met zwoerd?

Hoe smaakt dat dan ongeveer?
 
Dat kan ook mèt zwoerd. Die droogt wat mee in, wordt heel donker en kun je prachtig mee snijden. Het geeft wat bite en mondgevoel juust als tegenhanger van het zachte boterige vet. Heb je niet een mooie Italiaanse delicatessenzaak waar je eens langs kan voor een klein proeverijtje? Coppa, speck, pancetta, guanciale, lardo, ik vind het allemaal zalig maar hebben allemaal unieke smaken en soms ook uiteenlopende kruiding. Super leuk huiswerk om eens te proeven voordat je aan die projectjes start!
 
Dat kan ook mèt zwoerd. Die droogt wat mee in, wordt heel donker en kun je prachtig mee snijden. Het geeft wat bite en mondgevoel juust als tegenhanger van het zachte boterige vet. Heb je niet een mooie Italiaanse delicatessenzaak waar je eens langs kan voor een klein proeverijtje? Coppa, speck, pancetta, guanciale, lardo, ik vind het allemaal zalig maar hebben allemaal unieke smaken en soms ook uiteenlopende kruiding. Super leuk huiswerk om eens te proeven voordat je aan die projectjes start!
Goede tip Sander. In het Zeeuwse weet ik het niet, maar ik werk in Rotterdam en daar zit speciaalzaak Little Italy. Echt een super zaakje!

Ga ik heen na de vakantie.
 
Amusement ermee, maar zulke stukken gaan bij mij meteen de groene container in. Vet is smaak, maar te veel vet is ook niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan