Hallo bbq-collega's,
Tja, wat moet je, als de temperaturen in deze zomer van 2016 rond de 17gr schommelen....
Je kans grijpen en lekker een zalmpje koud roken!!!!
Staat al lang op mijn lijstje, en hoef nu gelukkig niet te wachten tot de herfst/winter
Dus hier gaan we:
Een zalmzijde van 750gram met huid.
10 uurtjes gepekeld met:
- 100gr basterdsuiker
- 130gr zout
- 2 theelepels gedroogde dille
- 2 theelepels tijm
Het geheel in de koelkast gezet met 2 pakken melk erop voor het gewicht (jaja, volle melk ook nog eens, dus extra zwaar)
Na 10 uur de zalm afgespoeld en drooggedept en voor 10uur terug in de koelkast op een rekje om te drogen.
Vanochtend dan eindelijk (voor de eerste keer) mijn CSG gevuld en aangeslingerd en nu wachten maar...
De pics:
E nu maar afwachten. Afgaande op wat ik gelezen heb zal het ongeveer 10 uur duren, dus in de loop van de avond zal het roken klaar zijn.
Zo. Na 11 uurtjes stopte het roken.
En dan nog minstens 24uur in een ziplockzak laten rusten..... Het leven is hard......
EINDELIJK!!
Vanochtend de zalm aangesneden en geproefd.
WAT IS DIT LEKKER!! Goden voer!
Veel, heel veel lekkerder dan uit de winkel. Veel subtieler, zachter van smaak. Minder zout, meer zalm.
De Final pics:
Bedankt voor het kijken.
Rick
Tja, wat moet je, als de temperaturen in deze zomer van 2016 rond de 17gr schommelen....
Je kans grijpen en lekker een zalmpje koud roken!!!!
Staat al lang op mijn lijstje, en hoef nu gelukkig niet te wachten tot de herfst/winter
Dus hier gaan we:
Een zalmzijde van 750gram met huid.
10 uurtjes gepekeld met:
- 100gr basterdsuiker
- 130gr zout
- 2 theelepels gedroogde dille
- 2 theelepels tijm
Het geheel in de koelkast gezet met 2 pakken melk erop voor het gewicht (jaja, volle melk ook nog eens, dus extra zwaar)
Na 10 uur de zalm afgespoeld en drooggedept en voor 10uur terug in de koelkast op een rekje om te drogen.
Vanochtend dan eindelijk (voor de eerste keer) mijn CSG gevuld en aangeslingerd en nu wachten maar...
De pics:
E nu maar afwachten. Afgaande op wat ik gelezen heb zal het ongeveer 10 uur duren, dus in de loop van de avond zal het roken klaar zijn.
Zo. Na 11 uurtjes stopte het roken.
En dan nog minstens 24uur in een ziplockzak laten rusten..... Het leven is hard......
EINDELIJK!!
Vanochtend de zalm aangesneden en geproefd.
WAT IS DIT LEKKER!! Goden voer!
Veel, heel veel lekkerder dan uit de winkel. Veel subtieler, zachter van smaak. Minder zout, meer zalm.
De Final pics:
Bedankt voor het kijken.
Rick