Beef en Steak

Heerlijk, deze zomerse temperaturen...

Ridevi71

Forum Meubilair
Hallo bbq-collega's,

Tja, wat moet je, als de temperaturen in deze zomer van 2016 rond de 17gr schommelen....
Je kans grijpen en lekker een zalmpje koud roken!!!!
Staat al lang op mijn lijstje, en hoef nu gelukkig niet te wachten tot de herfst/winter

Dus hier gaan we:
Een zalmzijde van 750gram met huid.
10 uurtjes gepekeld met:
- 100gr basterdsuiker
- 130gr zout
- 2 theelepels gedroogde dille
- 2 theelepels tijm
Het geheel in de koelkast gezet met 2 pakken melk erop voor het gewicht (jaja, volle melk ook nog eens, dus extra zwaar)
Na 10 uur de zalm afgespoeld en drooggedept en voor 10uur terug in de koelkast op een rekje om te drogen.
Vanochtend dan eindelijk (voor de eerste keer) mijn CSG gevuld en aangeslingerd en nu wachten maar...

De pics:

E nu maar afwachten. Afgaande op wat ik gelezen heb zal het ongeveer 10 uur duren, dus in de loop van de avond zal het roken klaar zijn.

Zo. Na 11 uurtjes stopte het roken.
En dan nog minstens 24uur in een ziplockzak laten rusten..... Het leven is hard......

EINDELIJK!!
Vanochtend de zalm aangesneden en geproefd.
WAT IS DIT LEKKER!!  Goden voer!
Veel, heel veel lekkerder dan uit de winkel. Veel subtieler, zachter van smaak. Minder zout, meer zalm.
De Final pics:

Bedankt voor het kijken.

Rick

Spannend spannend!

dromer1967 zei:
Zalm is lekkerrrr.

Zou je wat meer willen vertellen over wat je aan spullen gebruikt? Welke CSG je gebruikt en zo?

Lijkt me ook wel leuk om dit eens op mijn normale Weber te proberen :)

Ik heb de csg van point virtuele. Gevuld met beuken mot.
Zie ook onze forum sponsor http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/cold-smoke-generators-%28csg%29/p-1/

Heb de csg op het kolen rooster in mijn normale Weber gezet, aangestoken en de zalm op het vlees rooster. Zie ook de foto's.

Het Is echt heel simpel. Alleen het mag niet warmer zijn dan 25-30 graden. Volgens sommigen ligt de grens bij 20 graden. Ik weet het ook niet exact, maar vandaag Is het iig kouder dan 20 dus altijd goed.

Succes!

dromer1967 zei:
Dank voor je toelichting. Ga ik ook eens proberen.

Hoor graag hoe je ervaringen zijn met het 10 uur aanhouden van de CSG :)

En je pekelbadje was met gewoon zout of moet dat dan met nitrietzout?

Graag gedaan.

Tja, 10uur... Heb geen idee. Heb mezelf beetje ingelezen voor ik begon,  en het roken varieert van 5uur tot ca 20 uur. Kwestie van smaak lijkt me. Dus heb de middenweg gekozen. Is ook praktisch want het Is gewoon 1 volle csg. Dat zou dus ca 10uur moeten roken. Is voor mij ook leermoment.
En tot nu toe werkt het perfect. Hoef er niets aan te doen. Rookt al vanaf 10uur vanmorgen.

Pekel met gewoon zout.

Zo. Gisterenavond na 11 uurtjes gerookt te hebben, van de q gehaald. Zalm ligt nu te rusten.  :-S
Moeilijk moeilijk moeilijk....

EINDELIJK!!  :P
Man, wat is dit lekker. Invriezen doen we niet want het gaat toch op  :D

Ridevi71 zei:
Alleen het mag niet warmer zijn dan 25-30 graden. Volgens sommigen ligt de grens bij 20 graden.
Ik weet het ook niet exact, maar vandaag Is het iig kouder dan 20 dus altijd goed.

Let op: die smeulende CSG geeft natuurlijk ook warmte af... daarom wordt er vaak 's-nachts gerookt omdat het dan (in een heldere nacht) lekker afkoelt. In een prachtig nieuw boek van Ome Steven (ROOK) gebruikt hij ook wel een druippan gevuld met ijs in de BBQ om het koude roken ook echt koud te houden.

Weet je wat ook een leuke variabele is bij zalm? De pekeltijd (langer of korter) en de rookmot die je gebruikt. Ik werkte vaak met beukenmot maar doe nu half beuken en half eiken. Dat geeft ook een heerlijke rooksmaak. Ik doe meestal 1 CSG laden 10-12 uur rook, maar dat kun je ook langer doen natuurlijk, of korter... ;-)

Ietsje langer pekelen en dan ook met wat andere specerijen was ik zeker van plan. Niet dat deze niet geslaagd was (alles behalve dat)  maar dit gerecht smeekt gewoon om ermee te vari?ren.
Dus je tip over o.a. Eiken rook mot is een goeie.
Bedankt!

En voorlopig vinden ook wij 1 volle csg voldoende, dus dat houden we nog even aan. Met eiken erbij wordt het toch al wat sterker lijkt me.

dat ziet er inderdaad erg lekker uit! Ik ga een CSG op mijn lijstje zetten. Dit moet ik zeker ook een keer proberen.

Terug
Bovenaan Onderaan