BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter

Jappert zei:
Hmm jammer ik had gehoopt dat je met een paar standaard componenten en wat software al aardig op weg was zonder al te veel te moeten solderen. Ik denk dat de meest eenvoudige oplossing de Rex-C100 pid controller is of niet? Dan heb je uiteraard niet de mogelijkheid om te koppelen aan apps en internet maar de basis.
Jappert er zijn meerdere mensen die wel willen helpen met opbouwen. Bij voldoende animo kunnen we het ook met meerdere mensen tegelijk gaan doen.
 
Uipko, Structor, Ep, klinkt als een plan.

Is er een universele bill of material? Of moet ik dan de sticky van Structor aanhouden? Dan kan ik beginnen met sprokkelen.

Structor is er een rede waarom jij niet met een Raspberry Pi werkt?
 
structor zei:
Jappert zei:
Hmm jammer ik had gehoopt dat je met een paar standaard componenten en wat software al aardig op weg was zonder al te veel te moeten solderen. Ik denk dat de meest eenvoudige oplossing de Rex-C100 pid controller is of niet? Dan heb je uiteraard niet de mogelijkheid om te koppelen aan apps en internet maar de basis.
Jappert er zijn meerdere mensen die wel willen helpen met opbouwen. Bij voldoende animo kunnen we het ook met meerdere mensen tegelijk gaan doen.

goed initiatief, ik heb eventueel wel een aantal (zeker 3) soldeer stationnetjes, tangen, pincetjes, multimeters en wil graag mensen die niet kunnen solderen de fijne kneepjes van het solderen bijbrengen. Heb in het verleden al eens een "cursus" geschreven en veelvuldig gegeven. Ruimte is wat meer een probleem. Ik sluit me dus graag aan bij een eventueel initiatief.
 
Jappert zei:
Uipko, Structor, Ep, klinkt als een plan.

Is er een universele bill of material? Of moet ik dan de sticky van Structor aanhouden? Dan kan ik beginnen met sprokkelen.

Structor is er een rede waarom jij niet met een Raspberry Pi werkt?
Ja ik had drie jeenodes liggen ;).

Een rasppi als vervanging van de masternode kan prima. Het grote verschil tussen mijn variant en de heatermeter is een all in one versus meerdere simpele compenenten. Ik wil bij de bbq geen display of netwerk spul, dat wil ik gewoon vast in de meterkast. Verder zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen. Vooral nu de heatermeter ook resultaten op onze forum server kan posten.

Ik heb in mijn korte sticky per component lijstjes gemaakt, maar Ivo en JJ en ik hebben een tijdje geleden ook in een google spreadsheetje lijstjes lopen maken. Juist met dit oogmerk, dit initiatief is een klein beetje gestrand...
 
Ik denk opzich dat ik wel kan solderen, heb op een blauwe maandag nog MTS electro gedaan. Daar heb ik me helemaal suf gesoldeerd, alleen wil ik niet zelf gekocht spul vernaggelen, op de MTS was dat niet zo'n probleem ;-)

Ook welk componentje komt waar instructies moeten voormij iets gedetaileerder dan in de sticky en meer dummy proof dan op de heatermeter wiki. :).
 
Jappert zei:
Ik denk opzich dat ik wel kan solderen, heb op een blauwe maandag nog MTS electro gedaan. Daar heb ik me helemaal suf gesoldeerd, alleen wil ik niet zelf gekocht spul vernaggelen, op de MTS was dat niet zo'n probleem ;-)

Ook welk componentje komt waar instructies moeten voormij iets gedetaileerder dan in de sticky en meer dummy proof dan op de heatermeter wiki. :).

Na heel veel lezen hier en op www.tvwbb.com heb ik voor de heatermeter gekozen juist voor het stand-alone concept. En voor mij niet onbelangrijk, niet afhankelijk van Windows software aangezien ik dat niet zo bij de hand heb.

Voor het heatermeter project is een stuklijst en een redelijk gedetailleerde beschrijving (Engels) aanwezig, zie https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki. Aangezien het een Amerikaans project is zijn de verzendkosten van het ??n en ander relatief hoog, dit is de rede dat ik het meeste dubbel heb besteld. Dus mocht je voor dit project kiezen hoef je niet veel te sprokkelen, dat heb ik al voor je gedaan ;) Ik heb printplaat, componentjes en 3d geprint kastje, eigenlijk mist alleen de rpi en de spullen voor de fan.
 
De componenten kun je ook goedkoop bestellen hier in Nederland bij Farnell, of een webshop zoals : http://www.dickbest.nl/

De printplaat zul je moeten laten etsen, daar heb ik zo niet een adres voor. Veel andere onderdelen, zoals een display, ventilator etc via ebay. Moet je alleen een aantal week geduld hebben.

Het solderen zelf stelt niet veel voor doordat het een voorgeetste print is, en alle componenten eenvoudig op de juiste plek te drukken zijn. Dit in tegenstelling tot een experimenteerprint waar je alle verbindingen nog zelf moet maken.
 
Ep Woody zei:
De componenten kun je ook goedkoop bestellen hier in Nederland bij Farnell, of een webshop zoals : http://www.dickbest.nl/

De printplaat zul je moeten laten etsen, daar heb ik zo niet een adres voor. Veel andere onderdelen, zoals een display, ventilator etc via ebay. Moet je alleen een aantal week geduld hebben.

Het solderen zelf stelt niet veel voor doordat het een voorgeetste print is, en alle componenten eenvoudig op de juiste plek te drukken zijn. Dit in tegenstelling tot een experimenteerprint waar je alle verbindingen nog zelf moet maken.

Ik heb ook bij Farnell besteld maar die hebben als nog een redelijk hoge handeling/verzend fee. De printplaat kan je volgens mij het beste in US (http://store.oshpark.com/products/heatermeter-v4-0) bestellen dat is zo ver ik weet goedkoper dan zelf laten maken. Zelf etsen is natuurlijk nog goedkoper ;)
 
Ik bestel zonder de verzendkosten, dus voor mij is het erg interessant, maar is per onderdeel duurder dan menig ander webshop.
 
Als dat HM printje nog beschikbaar is heb ik wel interesse!
 
Maar als er al ??n in NL zwerft die een nieuw huis zoekt dan is dat makkelijker natuurlijk ;)
 
Net nog even nagekeken. Als je in de store bestelt en je accepteert een lange verzendtijd (week of 2) dan kost het 14 $ incl verzendkosten voor 1 print.
 
IDD en ik heb de tijd, dus er is er ??n langzaam onderweg naar me :D
 
Ben benieuwd wanneer je hem binnen hebt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan