BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter

 
 
 

Ep Woody

Stoker
Berichten
338
Omdat ik graag wat andere gerechten op mijn barbecue wilde maken op mijn barbecue zocht ik een systeem die mijn temperatuur onder controle kon houden. Zodoende liep ik tegen de heatermeter aan. Omdat ik geen zin had om een print te laten etsen, en omdat ik nog een Raspberry Pi en Arduino Uno had liggen leek het mij wel leuk om de heatermeter op die manier op te bouwen.

Aangezien er enkel een paar weerstandjes nodig zijn om de probes aan te sluiten was dat snel geregeld. Ook nog even snel de aansturing voor de ventilator op een los printje gemaakt en zodoende krijg je 3 printjes met alle onderdelen die je nodig hebt voor het aansluiten voor de ventilator en 4 probes.

2013-09-09120917_zpsefc5d5ea.jpg


Ik was alleen vergeten om een pull-up weerstand aan de button-ingang te maken dus die heb ik softwarematig uitgeschakeld.

Nadat ik begonnen was aan de heatermeter kwam ik ook de controller zoals deze op deze site staat tegen. Vooral de uploadfunctie naar een online systeem vond ik erg interessant. Hiervoor heb ik in de raspberry pi een paar bestandjes toegevoegd en aangepast zodat deze heatermeter ook netjes de informatie kan uploaden naar het online systeem.

Hierbij ook even het verschil tussen het online systeem van hier:
bbq_zpsdf003899.png


en heatermeter:
hm_zps7c0838a8.png
 
Mijn setup bestaat trouwens uit vrij veel draden, doordat ik ook de ICP heb aangesloten. In principe heb je deze niet nodig en kun je met slechts 4 draden je Raspberry Pi aan je Arduino Uno verbinden. Serial TX/RX, +3.3v en Gnd. Dan 4 weerstandjes naar de + en de andere kant naar de jackpluggen. De andere kant van jackpluggen naar de massa. 1 weerstand van aansluiting Analoog 5 of 6 naar de + om te zorgen dat je geen vreemd gedrag krijgt en je hebt het monitoren van de temperatuur al werkend.

De aansturing van de ventilator zijn ook maar 4 componenten en een paar solderingen.

Als je dat klaar hebt, en de firmware is geinstalleerd op de Arduino dan kun je de mooie grafieken maken zoals in de vorige post staan.
 
Ik zeg cool project! Ik vind het ook weer bijzonder leuk dat we jouw setup ondertussen geintegreerd hebt met de forum weergave software. Zijn jouw aanpassingen ook makkelijk in te passen voor andere heatermeter gebruikers?
 
Ik maak gebruik van de software van Heatermeter v4.0. Daarin heb ik 4 bestanden aangepast. Ik denk dat het goed te doen is om een klein scriptje te maken waarin de aanpassingen automatisch worden geinstalleerd. Lijkt me een mooie oplossing.

Het script kun je dan starten vanaf een ssh-verbinding, of eventueel laten uitvoeren vanuit een alarm.
 
Update functie ook ingebouwd. Je kunt nu met een druk op de knop de nieuwste versie van de uitbreiding van Heatermeter installeren. Ook de uitbreiding installeren is klaar. Een klein stukje code in een alarm zetten, zorgen dat het alarm afgaat en je hebt de uitbreiding ge?nstalleerd.

Degene die dit wil testen kan mij gerust een bericht sturen. Het enige wat je nodig hebt is een werkende Heatermeter v4.0, origineel of op mijn manier.
 
Ep Woody zei:
Degene die dit wil testen kan mij gerust een bericht sturen. Het enige wat je nodig hebt is een werkende Heatermeter v4.0, origineel of op mijn manier.

Ik wil dit graag testen zat er zelf ook al aan te denken om zo iets te maken.
 
Hahahaha, ooit, heel lang geleden....toen de verkeersdrempels in de weg nog gewoon kuilen waren....electronica gestudeerd maar ik moet er niet aan denken hoe ik zoiets ooit weer aan elkaar zou knopen, hahahaha
Geweldig om te zien, dat wel!
 
Gister een eerste echte sessie gehouden met WSM+heatermeter+bbqgenootschapserver. Pit temperatuur is goed doorgekomen, ik heb spareribs gemaakt dus geen food probe gebruikt. De fan speed en lid open zijn nog niet te zien.

Ik kan in de handleiding niet zo snel vinden hoe ik een grafiek kan delen :-/ het id is 80.
 
Het makkelijkst is een grafiekje van iemand anders even quoten ;). Ik zal dit nog een keer handiger maken, dat je de 'deel code' op je clipboard krijgt.

Code:
[bbqsession]80[/bbqsession]

[bbqsession]80[/bbqsession]

 
Ik zag dat er een nieuwe versie uit is van linkmeter (de software op de raspberry pi) v10. Ik ga de wijzigingen doorvoeren in die nieuwe software en meteen zorgen dat de fanspeed etc netjes doorgegeven gaan worden.
 
Ik heb de wijzigingen die ik heb gedaan aan de heatermeter software ook doorgevoerd in de nieuwste (v10) versie. Bij deze versie kun je ook eenvoudig de alarmen testen, en kun je het installeren van de uitbreiding voor de controller op deze site via een alarm doen.

Ook het doorsturen van de fanspeed werkt weer goed. (hij neemt nu het gemiddelde sinds de laatste update om door te sturen naar de site.)
 
Als ik dit alleen nog eens zou begrijpen dan zou ik er zo een bouwen.

Mag ik concluderen dat de variant van Ep minder componenten bevat dan die van Structor? Of beter gezegd uit meer standaard componenten bestaat?
 
De originele Heatermeter is een volledige print die op de Raspberry Pi gedrukt zit. Dit is best veel soldeerwerk, maar dan heb je ook een mooi systeem.

Mijn oplossing maakt nu gebruik van een Arduino Uno met een aantal losse componenten. Straks gaan die losse componenten op een Prototype shield. Dan is het netjes.

De Controller van Structor is een stuk luxer, doordat deze een deel heeft wat in huis staat, en een deel dat het werk doet bij de barbecue. Qua onderdelen zijn beide vergelijkbaar, qua hoeveelheid soldeerwerk denk ik dat het systeem van Structor iets meer werk is, maar wel veel meer luxe heeft.

Dit is de originele heatermeter v4.0:
IMG_1069.JPG
 
welke probes gebruik je?
 
Ik gebruik nu de KTJ probes, van de digitale thermometers die je op ebay kunt vinden.

Deze:
13558982180.jpg
 
Hmm jammer ik had gehoopt dat je met een paar standaard componenten en wat software al aardig op weg was zonder al te veel te moeten solderen. Ik denk dat de meest eenvoudige oplossing de Rex-C100 pid controller is of niet? Dan heb je uiteraard niet de mogelijkheid om te koppelen aan apps en internet maar de basis.
 
Jappert zei:
Hmm jammer ik had gehoopt dat je met een paar standaard componenten en wat software al aardig op weg was zonder al te veel te moeten solderen. Ik denk dat de meest eenvoudige oplossing de Rex-C100 pid controller is of niet? Dan heb je uiteraard niet de mogelijkheid om te koppelen aan apps en internet maar de basis.

Ik heb hier bijna alle onderdelen voor een extra heatermeter 4, als het solderen een probleem is kan ik dat wel doen. Stuur maar PM als je interesse hebt. Beetje handigheid met computers is wel een must, dingen zoals een image op sdcard zetten enzo.

Dit is mijn Heatermeter 4
IMG_5016_zpsfd67f37f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan