BasBQ
Beef en Steak

Hazenpeper uit de DO

Hallo Barbecuevrienden,

Hierbij mijn recept voor hazenpeper uit de DO

hazenpeper12.jpg


    4 hazenbouten (ontvliesd)
    2 flessen rode wijn
    4 eetlepels wijn- of ciderazijn
    1 prei
    2 rode uien
    1 winterwortel
    4 laurierblaadjes
    10 kruidnagels
    6 jeneverbessen
    75 gram boter
    200 gram gerookt spek
    500gr champignons
    1 pot zilveruitjes
    3 plakken ontbijtkoek
    2 stukjes chocola (70% of hoger)
    1 tl nootmuskaat
    3 eetlepels cranberrysjam
    10 druppels worcesterschiresaus
    1 el oude jenever
    peper en zout
    1 dl (slag)room


voorbereiding (48 uur vooraf)
Snij de prei, ui en wortel in plakjes en leg de bouten met de groenten, laurierblaadjes, kruidnagel, jeneverbessen, de azijn en de rode wijn 48 uur (minimaal 24 uur) in een grote pan in de koelkast. Zorg ervoor dat de bouten net onder staan.


De dag van bereiding:
Haal de bouten uit de marinade dep ze droog. Zet de bouten op de bbq aan op een directe hoge temperatuur, geef ze een beetje kleur. Smelt in de DO ongeveer 50 gram boter. Haal de marinade door een zeef en zet de groente uit de marinade even aan in de DO. Doe de bouten in de DO. Giet dan de marinade bij het vlees, doe de deksel erop en laat het geheel 2 uur sudderen en stoven op een lage temperatuur. De bouten zijn gaar zodra het vlees van de botjes afvalt.

Probeer na 2 uur met de tang een stukje van het vlees te trekken, gaat dat gemakkelijk dan kan het vlees uit de pan, laat even afkoelen zodat je je handen niet verbrand en verwijder met je vingers de botjes. Ondertussen giet je de marinade door een zeef. Bewaar het vocht, de rest gooi je weg.

snij het spek in dunne reepjes/blokjes en de champignons in plakjes. Maak de DO schoon en bak nu in de rest van de boter, de spekjes en de champignons.  Voeg het vlees toe en de gezeefde saus, de uitjes, de plakken ontbijtkoek, de cranberryjam, de worcestershiresaus en de chocola en laat zachtjes inkoken totdat er een gebonden saus ontstaat. Maak op smaak met peper, zout en nootmuskaat en voeg op het laatst nog de room en oude jenever toe.


Hazenpeper kun je ook heel goed een dag eerder maken, het is gaar als het gaar is en die 2 uur is een richttijd voor alleen het garen van de hazenbouten, maar kan zomaar (veel) langer zijn. Met alle handelingen erom heen (eindsaus inkoken en afmonteren) moet je zeker op een totale tijd van 3..4 uur bereiding tellen.


Heerlijk bij (eigen gemaakte) rode kool met appeltjes en puree of gebakken aardappeltjes.


gloeiende groet en geniet ervan!

Camiel de Barbecueman


en uiteraard de bijbehorende plaatjes ;)

hazenpeper01.jpg


hazenpeper02.jpg


hazenpeper03.jpg


hazenpeper04.jpg


hazenpeper05.jpg


hazenpeper06.jpg


hazenpeper07.jpg


hazenpeper08.jpg


hazenpeper09.jpg


hazenpeper10.jpg


hazenpeper11.jpg


hazenpeper12.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
ziet er goed uit camiel. Dit is weer een andere variant van de hazenpeper. Ga ik eens een keer proberen. Heb laatst de sardijnse versie gemaakt.
 
Weet ik meteen wat ik als eerste in mijn nieuwe DO ga klaar maken.
 
Ziet er erg goed uit Camiel !
 
ik zag het al op facebook voorbij komen, ziet er heerlijk uit Camiel
 
Het kan maar niet op met de hazen, heerlijk. Y
 
Ziet er heerlijkt uit. Gelijke even op mijn ToDo zetten :)
 
Lekker, bedankt voor het delen.
 
Nice Camiel!
 
Wat een prachtige diepe kleuren ook in dat pannetje, mooi hoor!
 
Ik gebruik het recept van Rene Ameling, maar dit site er ook goed uit Camiel!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Richard8207

Tondelzoeker
Berichten
3
Hoi Camiel,

Het recept ziet er heerlijk uit.
Zelf ben ik alleen geen fan van zilveruitjes in een stoofpotje.

Nou is mijn vraag: is het toevoegen van de uitjes et of zonder het vocht?

Ander moet ik het vocht even vervangen door iets anders

Graag hoor ik van je.

M.v.g. Richard schut
 
Dit brengt mensen op ideeën. Ziet er lekker uit. Mooie fotorapportage. Smakelijk
 
Hoi Camiel,

Het recept ziet er heerlijk uit.
Zelf ben ik alleen geen fan van zilveruitjes in een stoofpotje.

Nou is mijn vraag: is het toevoegen van de uitjes et of zonder het vocht?

Ander moet ik het vocht even vervangen door iets anders

Graag hoor ik van je.

M.v.g. Richard schut

Het recept van Camiel is alweer 5 jaar geleden geplaatst. Helaas is het alweer 1,5 jaar geleden dat Camiel hier actief aanwezig was.

Als ik zilveruitjes in een recept (stoofpotje) gebruik dan zijn dat altijd uitgelekte zilveruitjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan