BasBQ
Beef en Steak

Hazenpeper uit de DO

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Hallo grillers!

Een tijdje terug gingen de hazenbouten uit het assortiment bij onze super. Ik heb ze voor een zacht prijsje meegenomen en ze lagen inmiddels al een paar weken in de vriezer te wachten op een mooie gelegenheid om ze te bereiden. Dat was dus zondag: het was schitterend weer om de dutch oven uit de mottenballen te halen en een heerlijke hazenstoof te maken!

Ik heb grotendeels dit recept aangehouden. Eerst de bouten aangebraden, daarna de basisingrediënten aangefruit: ui, knof, spekblokjes en champignon. Toen de bouten weer terug en afgeblust met een mix van bouillon en bruin bier. Blaadje laurier en een paar kruidnagels erbij en stoven maar! De temperatuur bleef mooi urenlang constant op 150-160 graden. Heet genoeg om de pan indirect zachtjes aan de kook te houden en de bouillon in te laten koken.

Tijdens het snijden en koken de tablet op het werkblad gezet om tegelijkertijd de race te kunnen volgen. Tijdens het pruttelen lekker op de loungebank gehangen en de race gekeken (ik keilde hem nog net niet door de tuin toen het mis ging). Op het laatst de stoof nog wat meer gebonden met ontbijtkoek.

Vrouwlief: 'wat eten we er eigenlijk bij?' Ik: 'Ehhhh...' Dus nog maar even snel wat rijst gekookt en geserveerd met worteltjes. Het was heerlijk! Zelfs de kleine meid (3) zat er van te smullen 😁

De plaatjes:

IMG_20210606_143717.jpg

De basisingrediënten

IMG_20210606_143732.jpg

De opstelling: vlees al aangebraden, alle ingrediënten gesneden, race aan in de hoek.

IMG_20210606_144730.jpg

Bouten erbij...

IMG_20210606_145652.jpg

En afgeblust met bouillon en bier

IMG_20210606_174723.jpg

Paar uur laten stoven. Hij dikte al mooi in, de finishing touch met een paar plakjes ontbijtkoek

IMG_20210606_175524.jpg

En hier doe je het allemaal voor: opscheppen en genieten!
 
Met z’n allen kunnen genieten
Kon je zelf ook nog effe racen voor de bijgerechten 😱😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan