BasBQ
Beef en Steak

Hasselback aardappelen voorkoken en zo ja; hoelang?

 

SponZ

Pitmaster
Berichten
623
Ik ben niet tevreden over mijn Hasselback aardappelen. Er blijft altijd een stukje "rauw" smaken , het gedeelte dat niet ingesneden is. Als ik de aardappelen langer laat garen worden de ingesneden stukken te gaar en hard. Vandaar mijn vraag: koken jullie de aardappelen voor en hoelang laten jullie de aardappelen koken?
 
Misschien ook handig om even aan te geven wat jij nu doet. hoe lang kook je wat voor 'n grootte aardappelen en hoelang heb je ze hoe heet op de KJ?

Ik kook ze volgens mij helemaal niet voor, zoals noskos ook doet:
 
Misschien ook handig om even aan te geven wat jij nu doet. hoe lang kook je wat voor 'n grootte aardappelen en hoelang heb je ze hoe heet op de KJ?

Ik kook ze volgens mij helemaal niet voor, zoals noskos ook doet:
Ik kook de aardappelen niet voor, snij ze in hele dunne reepjes op 150 graden en dan een uurtje of anderhalf. Ik lees allerlei tegenstrijdige recepten, van 20 minuten koken tot helemaal niet koken. En van 150 graden tot 225 graden
De grootte van de aardappel varieert, ik probeer wel zoveel mogelijk aardappels van gelijke grootte te gebruiken.
 
Ik doe ze na het insnijden een minuut of 8 in de magnetron.
Het “ voorkoken” in de magnetron is nieuw voor mij, ben deze bereidingswijze ook niet eerder tegengekomen. Magnetron zet je dan op 900 watt of minder?
 
Het “ voorkoken” in de magnetron is nieuw voor mij, ben deze bereidingswijze ook niet eerder tegengekomen. Magnetron zet je dan op 900 watt of minder?
Op volle kracht vooruit.
Daarna plakken de plakjes wat aan elkaar, maar op de BBQ gaat dat vanzelf wat uit elkaar staan.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik me nog niet gewaagd aan die hasselbacks op de BBQ omdat ik nog niet goed kan inschatten hoe lang en op welke temperatuur. Vermits de oven toch vrij is, vind ik het makkelijker in de oven :ROFLMAO:
Maar moet er eens werk van maken, want dan zit er ook wat rooksmaak aan.
 
Zelf heb ik me nog niet gewaagd aan die hasselbacks op de BBQ omdat ik nog niet goed kan inschatten hoe lang en op welke temperatuur. Vermits de oven toch vrij is, vind ik het makkelijker in de oven :ROFLMAO:
Maar moet er eens werk van maken, want dan zit er ook wat rooksmaak aan.
MMM, maar als je de temperatuur van de oven weet in te stellen en daar kan inschatten hoe lang het duurt ben je toch al een heel eind? ;P
 
MMM, maar als je de temperatuur van de oven weet in te stellen en daar kan inschatten hoe lang het duurt ben je toch al een heel eind? ;P
Ja, dat wel. 45 min tot 50 min op 200°. Dus als ik enkel hasselbacks maak, is er geen probleem, maar meestal maak ik ze klaar als er op de Kamado aan 100 à 110° een steak op ligt te garen.
 
Zouden er ook niet wat verschillen in gaartijd zien tussen verschillende rassen aardappelen of zo?

Ik heb weleens aardappelen uit de supermarkt gehad, waar op de verpakking niet stond welk ras, die prima gingen, en een andere keer, zelfde verpakking, aardappelen niet gaar te krijgen (tenminste, >1,5 uur op 180 graden en dan nog niet alles).
 
Zouden er ook niet wat verschillen in gaartijd zien tussen verschillende rassen aardappelen of zo?
Ik heb weleens aardappelen uit de supermarkt gehad, waar op de verpakking niet stond welk ras, die prima gingen, en een andere keer, zelfde verpakking, aardappelen niet gaar te krijgen (tenminste, >1,5 uur op 180 graden en dan nog niet alles).
Absoluut, sommige aardappelen zijn na 2 uur nog niet zacht. Ik probeer wel de hardlopende soorten te gebruiken maar ook daar merk ik verschil in. Ben er ook nog niet achter wat de meest geschikte aardappelen zijn voor een hasselback.
 
Aardappels hebben een hoge temperatuur en een lange tijd nodig. reden dat ze bij mij vaak de oven in verdwijnen omdat het nagenoeg nooit past bij het gerecht op de BBQ.
Voor hasselbacks gebruik ik vastkokers, want ik wil geen kruimige omdat ze dan uit elkaar vallen. En als je die flinterdun insnijdt dan krijg je een soort chips aan de buitenkant en zacht en romig aan de binnenkant.
 
Aardappels hebben een hoge temperatuur en een lange tijd nodig. reden dat ze bij mij vaak de oven in verdwijnen omdat het nagenoeg nooit past bij het gerecht op de BBQ.
Voor hasselbacks gebruik ik vastkokers, want ik wil geen kruimige omdat ze dan uit elkaar vallen. En als je die flinterdun insnijdt dan krijg je een soort chips aan de buitenkant en zacht en romig aan de binnenkant.
Ben ik blij dit te lezen van de oven. dacht dat ik al abnormaal was :ROFLMAO:
 
Hahahaha, ik ben dol op barbecueën, maar ga me niet in allerlei bochten wringen om er iets op te maken dat makkelijker ergens anders in gaat ;)
 
Ben ik blij dit te lezen van de oven. dacht dat ik al abnormaal was :ROFLMAO:
Die @noskos .... Hij lijkt af en toe nog steeds gewoon een mens he 😂😂😂

Ik heb stiekem de oven vaker aan staan dan de bbq. En de Q staat toch zeker 2 of 3x per week aan.
Het gemak dient de mens 😁.

Persoonlijk vind ik Roseval aardappelen hier uitermate geschikt voor. Veel smaak...
 
Persoonlijk vind ik Roseval aardappelen hier uitermate geschikt voor. Veel smaak...
Mee eens! Al pak ik die niet altijd. Ligt eraa. Hoeveel ik doe qua kruiden e.d. Zelf kook ik ze altijd wel even een kwartiertje. Ze kunnen daarna gewoon veel makkelijker mee op de bbq op welke temp dan ook. Maar was Dennis zegt, ze verdwijnen hier ook regelmatig in de oven. De Hasselback gaat er toch niet heel anders van smaken, oven of bbq en is in beide gevallen gewoon een geweldige side dish!
 
Mee eens! Al pak ik die niet altijd. Ligt eraa. Hoeveel ik doe qua kruiden e.d. Zelf kook ik ze altijd wel even een kwartiertje. Ze kunnen daarna gewoon veel makkelijker mee op de bbq op welke temp dan ook. Maar was Dennis zegt, ze verdwijnen hier ook regelmatig in de oven. De Hasselback gaat er toch niet heel anders van smaken, oven of bbq en is in beide gevallen gewoon een geweldige side dish!
Normaal is zo'n oven inderdaad hartstikke handig. Echter zaten we een paar weken geleden in een huisje in Limburg en daar was geen oven aanwezig. We moesten dus wel de WGA gebruiken. Hadden natuurlijk ook voor friet als side dish kunnen kiezen maar dat vinden we niet altijd even goed passen bij de rest van het gerecht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan