BasBQ
Beef en Steak

Hamburger experiment.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste genoten,

Als eerste nog de beste wensen en veel BBQ plezier voor 2022. Dat we een mooi jaar tegemoet kunnen gaan.

Na een tijd van stilte toch m'n BBQ Mojo weer terug gevonden in de kerstvakantie. Gelange tijd liep ik met het id om eens Wagyu vet te mengen in het rundergehakt wat ik bij mijn slager koop. Dit na het zien van een Wagyu vet experiment van Guga. Ik bewaar vaak de mooie stuken vet die ik trim om te gebruiken in stoofpotjes oid. Maar het kan natuurlijk ook gewoon in het relatief mager gehakt dat we bij de slagers kopen. En ik kan je alvast verklappen dat het zeker de moeite waard is.
Hierbij een klein verslagje.

Begonnen met het gehakt te mengen en het Wagyu vet halfbevroren in stukken te hakken. Gewoon met het mes, wel zo makkelijk. Daarbij alleen wat zout en peper gedaan. Gehakt afwegen in bolletjes van 125gr en daarna burgers van vormen.

IMG_0414.JPG


IMG_0415.JPG


IMG_0417.JPG
IMG_0416.JPG


IMG_0418.JPG


Je kunt nu mooie de extra stukjes vet zien die bij het gehakt gemengd zijn. Burgers gaan de koelkast in om nog even verder op te stijven. Konden we nu mooi beginnen met de ingrediënten. We gingen op de culinaire toer. Uitjes en champignons uitbakken. Wat rucola sla, mooie plakken vleestomaten, geraspte Parmezaan en natuurlijk truffelmayo.

IMG_0422.JPG


IMG_0423.JPG


Alles stond klaar en kon het feest beginnen. Burgers grillen. En met al dat extra vet gaf dat mooi wat spektakel. Eerst even indirect en daarna stevig grillen.

IMG_0421.JPG


SKEB5395.JPG


IMG_0434.JPG


IMG_0435.JPG


Dat was even leuk. Mooi vlammenspel en lekker strepen trekken op die burgers. Nu naar binnen en de broodjes lekker op gaan maken. Voor de kindjes zachte bolletjes. En voor ons een Italiaanse bol. Eerst een laagje truffel mayo, dan rucola, de burger, handje Parmezaan, de ui/champignon mix, mooie grote plak vleestomaat en de deksel. Dat zag er alles al om te watertanden uit.

IMG_0429.JPG



OMG wat was dat lekker. Het extra vet gaf net dat extra tikje beef smaak. Niet mega overdreven, maar net die subtiele touch. Dus vanaf nu geen reden meer om dat mooie vet weg te gooien. Maar gewoon vacuümmeren of goed inpakken en gelijk invriezen. Komt altijd van pas.
 
Goed idee om dat vet hiervoor te bewaren, ga ik ook uitproberen. Bedankt voor het delen!
 
Zo krijg je natuurlijk alles lekker 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Een top broodje 👍🏻
 
Zo'n burger lust ik ook wel. ;)
 
Ik ben echt blij dat je dit tot op de bodem goed en wetenschappelijk onderbouwd hebt onderzocht Bram. Maar begrijp ik nou goed dat een burger lekkerder wordt als je daar Wagyu rundervet aan toevoegt? Daar sta ik eerlijk gezegd wel echt een beetje van te kijken! :p
 
Mooi experiment!
 
Mooie reportage Bram en een heerlijk broodje. Lust ik wel.
 
Lekker voor bij de koffie🤪

Welk vacumeermachine heb je? * edit foodsaver zag ik in je andere reportage*


Ziet er goed uit!
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk Bram. Ondanks dat het resultaat voorspelbaar is heb je het toch experimenteel gevalideerd. Knijpen we een oogje toe voor de kleine testgroep en het ontbreken van een placebogroep 😜 Eigenlijk bedoel ik gewoon dat je mij volgende keer moet uitnodigen..
 
Mooi experiment met mooie (enigszins verwachte) uitkomst!
 
Ik ben echt blij dat je dit tot op de bodem goed en wetenschappelijk onderbouwd hebt onderzocht Bram. Maar begrijp ik nou goed dat een burger lekkerder wordt als je daar Wagyu rundervet aan toevoegt? Daar sta ik eerlijk gezegd wel echt een beetje van te kijken! :p
Hahahaha, ik sta er ook echt van te kijken dat dit goed heeft uitgepakt.
Heerlijk Bram. Ondanks dat het resultaat voorspelbaar is heb je het toch experimenteel gevalideerd. Knijpen we een oogje toe voor de kleine testgroep en het ontbreken van een placebogroep 😜 Eigenlijk bedoel ik gewoon dat je mij volgende keer moet uitnodigen..
Geen probleem. Dan moeten we dit gewoon over doen en een testpanel samen stellen. Maar dan ook echte Wagyu burgers er naast hebben. Ik wil best faciliteren. Zolang ik de drank maar niet hoef te betalen.
 
Tallow is toch gesmolten vet?

Dan zou je het misschien sterk terug moeten koelen om het in blokjes te kunnen snijden.

Of gewoon de hamburgers in een skillet bakken met de tallow.
 
Fantastisch! Dat nemen we mee voor een volgende keer! Everything tastes better with wagyu fat 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Zou dit ook werken met een pot wagyu tallow die ik heb staan?
Als je het grillen in een gietijzer pan gaat doen miss wel. Dan de burgers grillen in dat vet. Door het gehakt mengen zal niet gaan. Zodra het maar een beeitje opwarmt smelt dat gelijk.
 
Mogen we eerst even vermelden dat we ontzettend blij zijn dat de kooltjes weer aangestoken worden in huize Bram?
Blij dat je weer bezig bent kerel.

Dit ziet er fantastisch uit. Leuke vlammen foto!
Iedereen doet hier lekker flauw, maar ik vind het een goeie eye opener dat je het gewoon niet weg moet doen! Ik ben er zelf ook altijd van, maar doe het zelden.

Bedankt kerel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan