BasBQ
Beef en Steak

Hallo allemaal

Waltair

Tondelzoeker
Berichten
8
Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen, mijn naam is walter en ik ben al een tijdje aan het BBQen

Dit forum heeft al voor heel wat inspiratie gezorgd
Ik ben niet zo'n schrijver maar lees hier graag mee en er zijn zo al heel wat smakelijke gerechten op tafel gezet
om het leven nog makkelijker te maken ben ik een cheap ass controller aan het maken aan de hand van een post op dit forum

Het gaat om dit topic.

Ik heb aan de hand van dit ontwerp alle spullen besteld maar ben bang dat ik iets niet goed begrijp..

In het schema gaat de zwarte min van de ventilator naar de min van de 12 volt trafo

De rode plus van de trafo gaat naar de plus van de SSR aan de OUT kant,

Vervolgens gaat de rode plus van de ventilator naar de min van de SSR aan de OUT kant...

Klopt dat...? Ik moet toegeven dat ik niet veel verstand hebt van electronica, maar nu gaat er toch een plus draad op een min poort...
ik ben bang dat ik iets opblaas als ik het fout aansluit en dat zou ik zonde vinden...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zodat ik een en ander kan gaan aansluiten en lekker relaxed low en slow aan de gang kan

Alvast bedankt,

Groetjes walter
hMqH9YQ.jpg
 
Ja dat klopt, je moet het bekijken als dat tussen de + en - van de OUT kant een schakelaar staat.
de inkant is dan je hand die de schakelaar bedient.
Eigenlijk moet je die + en - van de SSR eerder als in een in en een uitgang bekijken.

als je je stroom 'volgt', om het even heel kinderlijk te zeggen, gaat hij van het net naar de voeding, naar de ingang van de schakelaar, naar de uitgang van de schakelaar, via de fan terug naar de voeding en het net. Zo heb je een mooie kring.
 
Helemaal top, bedankt voor de snelle reactie!
Dan ga ik hem aansluiten zoals op het schema, en moet het helemaal goedkomen.

Zodra alles werkt laat ik weer wat van me horen
Groetjes walter
 
Welkom Walter!
 
Welkom bij het genootschap

Toch lekkere gerechten gevonden hier
 
hallo allemaal,

goed en slecht nieuws...

allereerst het goede nieuws : het is gelukt :D ik heb de BBQ Controller in elkaar geknutseld en hij doet het!

maar.... nu het slechte nieuws

er zat een enorm temperatuur verschil tussen de temperatuur die ik in de BBQ meet (met een grilleye)
en de gemeten temperatuur van de controller (zo'n 40 graden verschil maximaal)

grootste probleem is de trage temperatuurmeting van de controller
de meting liep heeel langzaam op (+/- 1 graad per minuut omhoog) terwijl de grilleye al veel sneller een hogere temperatuur aangaf

door dat grote verschil heb ik de temperatuur toen maar geregeld op de oldskool manier met boven en onder meer open en dicht

toen ik de gewenste temperatuur had heb ik onder helemaal dicht gezet en na ongeveer een half uur kwam de controller bij en toen werkte het perfect, tot op de graad nauwkeurig

dit hele gebeuren heeft bijna een uur geduurd!

hoe kan ik dit versnellen?
komt het doordat de probe van de controller niet snel genoeg kan meten? of moet ik nog iets calibreren ofzo?

alvast bedankt voor jullie hulp

IMG_20221016_133354.jpg


IMG_20221016_133405.jpg


IMG_20221016_162422.jpg
 
op die laatste foto goed te zien,

de grilleye geeft 96 graden aan, terwijl de BBQ controller pas 60 graden meet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan