BasBQ
Beef en Steak

H&F Brisket ear

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
Het leek me lekker om voor kerstavond brisket op tafel te zetten. We kregen maar twee gasten dus toch maar eens kijken naar een alternatief op een whole packer.
Brisket stond hier al een poos hoog op het to-q lijstje. Een alternatief op een whole packer is een deel van de brisket. Ik heb gekozen voor de point. Ook wel brisket ear genoemd. Dit is het vettere, bovenliggende deel van de brisket.

D32A8D04-DB97-4AB1-8CD8-F07864E5CB03.jpeg


In mijn draadje brisket advies hebben jullie mij goed op weg geholpen. Ik heb voor de brisket ear de bereiding van @noskos aangehouden. Daarbij heb ik de ear geïnjecteerd met @Ewald zijn injectie vloeistof.
Op woensdag heb ik de brisket ear van 2kg uit de vriezer gehaald om in de koelkast te ontdooien. Op vrijdag heb ik einde ochtend de injectie vloeistof gemaakt. Dat rook al veelbelovend! Zoals in het recept omschreven even gezeefd. De vloeistof was nog ietwat aan de dikke kant en heb ik nog iets met water verdund. De pan heb ik even buiten gezet om af te koelen.

8D9A8A13-C3CD-4D6C-9C39-DCE5F17F4C6E.jpeg


Toen de vloeistof afgekoeld was was het tijd om de brisket om de 5cm vol te spuiten met ewald zijn goedje. Daarna een SPG rubje gemaakt en de brisket er aan alle kanten mee ingerubbed (en dan bedoelen we natuurlijk er in drukken, niet wrijven).

5B063756-D3B7-4C0D-A8AC-50F581E34D66.jpeg


Ondertussen had ik de bastard voorbereid op een indirecte opstelling van 200 graden. Over het rookhout twijfelde ik nog. Ik had nog 3 chunks hickory, maar vond deze de keren dat ik het had gebruikt iets te overheersend. Dat kan ook aan de ontbranding hebben gelegen. Op advies van @Free_ltd en @noskos toch maar hickory aangehouden. Uiteindelijk heb ik ze er alle drie ingestopt.
Toen de bastard stabiel op 200 graden stond kon de brisket er op. Inmiddels was het 13.30u. Het doel was dat het gerecht pas 21.00u op tafel hoefde te staan, we waren dus ruim op tijd.

A0C4616E-9EE4-4A44-A282-BA9D6B391600.jpeg


Ondertussen ook nog een pondje kaas koud roken op de weber…

0CF420C9-6001-4BBD-8031-E0F3409351B0.jpeg


Na een uur even in sprayen met water en dit , tot de korst vast zit, ieder half uur herhalen. Na iets meer dan 2 uur zat de korst vast en heb ik de brisket ingepakt in aluminiumfolie. Probe er in en nu wachten tot een kern van minimaal 92 graden.

AA537753-E4DB-4459-879D-9CBF10C39F38.jpeg

ADC94FCB-2212-4C52-9C76-833859EE094C.jpeg


Wat wederom opviel was dat de temperatuur flink omhoog schoot op de Inkbird (die op het rooster zat) na het inpakken. De bastard stond de voorgaande 2,5 uur stabiel op de dome en het rooster op 200 graden. Na het inpakken was dit opeen 230 graden op het rooster maar nog gewoon 200 graden op de dome. Als iemand hier een logische verklaring voor heeft; er loopt nog een draadje 😉

BD672FA4-1B7C-43C9-AB7E-E4FE0393A7A9.jpeg

CFF52BDC-FC85-41A3-904F-FB82860272B5.jpeg

De kerntemperatuur liep snel op. Rond 17.00u was de brisket op 97 graden en slaagde deze voor de priktest. Tijd om 10 min uit te wasemen.

2134D29B-931B-4F8A-B35E-2B10FFC092F1.jpeg


Hierna ingepakt in een dubbele laag folie en een handdoek om vervolgens in een koelbox te rusten.

Uiteindelijk liepen we iets voor met eten en kon de brisket om half 9 geserveerd worden. De overgebleven jus een minuutje aan de kook gebracht. De brisket was nog op een mooie temperatuur gebleven. Deze in plakken gesneden en even gecoat in de jus.

A2F94951-E194-48A3-B4F5-08175463CB65.jpeg


De brisket heb ik geserveerd met aardappels in roomsaus en haricots verts gewikkeld in spek. De overgebleven jus heb ik er naast geserveerd.

472038BB-23DC-4490-9D5D-FC4C40279C43.jpeg


En de conclusie? Een fantastische hot & fast brisket (ear). Ik heb er slechts een kleine 4 uur over gedaan. Volgens mijn vriendin deed het haar denken aan ons bezoek bij Black Smoke Antwerpen (in positieve zin) waar we voor het eerst brisket hadden gegeten. Maar dan veel sappiger en malser. De hickory rook was zeker niet overheersend en deed het er prima bij. Ook was er een mooie rookring in het vlees te zien, altijd leuk. En dan nog @Ewald zijn jus/vloeistof erbij… man man man wat een feestmaal! @noskos en @Ewald, bedankt voor de mooie recepturen.
 
Die is goed gelukt zeg!
Mooi beschreven ook.
Heb je nog over? Ik heb tot 15.00 niet heel veel te doen. 😎😋
 
Mooi verslag. Ziet er erg goed uit 😋
 
Leuk verslag om te lezen. Ook fijn dat het in één keer goed is gegaan :)
 
Mooi dat hij zo goed geslaagd is! Het zag er heerlijk uit!
 
Heel mooi gemaakt, heerlijk om de rookring zo duidelijk te zien.
 
Leuk om te lezen, mooi bordje zo!
 
Had ik best een hapje van mee willen snoepen. ;)
 
Ziet er heerlijk uit Rogier, mooi dat jullie het ook heerlijk vinden.
 
Poeh, daar krijg ik trek van!
Prachtig goed gelukt zo te zien!
 
Prachtig gelukt! Wat een feestmaal!
 
Smullen Rogier, ik krijg de neiging om m'n vingers af te likken!
 
Mooie run, en ook lekker snel zo. Dat ziet er niet verkeerd uit.
 
Ziet dr goed. Dank je wel voor tip....

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Ziet er goed uit ! Wil me ook snel aan Brisket gaan wagen. Ga deze manier van bereiden aanhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan