BasBQ
Beef en Steak

Gyros van het spit

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Griekse avond met een paar buren. Uitstekende gelegenheid om het spit weer eens te laten draaien.

Voor 8 personen:
1,5 kilo procureur
4 tenen knoflook
2 grote uien
1 el gerookt paprikapoeder
3 el oregano
1 el tijm
1 el komijn
1 el kaneel
1 el zout
1 tl cayennepeper
150 ml olijfolie

Ziplockbag
Spit (Joetisserie)

Begonnen met het in plakken snijden van de procureur. Gelukkig heb ik ooit een snijmachine cadeau gekregen. Ideaal ding om mooie gelijke plakken te snijden.

6B62E6EC-9EBF-444E-8F55-2DCEC1237113.JPG


De kruiden gemixt met de olie, knoflooktenen geperst en één ui geraspt.

4868F810-F15C-443B-A203-5F3CD1E012F5.JPG


Vlees ingesmeerd, in een ziplock gestopt en een nacht in de koeling gelegd.

7E70CF1D-4BBD-4DFD-900E-D326B27F7EF3.JPG


Dag later de plakken aan het spit geregen. Begonnen met een halve ui, het vlees ertussen en weer geëindigd met de andere halve ui. Goed aandrukken.

D6DDC7A9-AA57-45BD-8969-1F42A9E204E1.JPG


De bbq naar 150 graden. Houtskool op een helling, zodat de ene kant wat warmer dan de andere is. Dik anderhalf uur laten draaien. Buitenkant eraf snijden, de rest weer terughangen. Lekker met een pita, zelfgemaakte tzatziki en een frisse salade. Eet smakelijk!

E1AB69C0-3B59-4CF8-9D92-CB68ABC45271.JPG
 
dat ziet er goed uit zeg.

Heerlijk.
 
Erg mooi dit!
 
Ziet er goed uit.. toevallig gister ook gemaakt.. heerlijk!!!
Ik had het recept van mele grotendeels aangehouden
.
 
Ziet er goed uit.. toevallig gister ook gemaakt.. heerlijk!!!
Ik had het recept van mele grotendeels aangehouden
.
Lekker man!

Volgens mij schelen de recepten allemaal niet zoveel op het internet. Soms een teentje knoflook meer of minder. 😃
 
* wil het spit schoonlebberen 😋😋😋😋😋

Lekker gek👌🏽

Die van Mele best is wat anders, vlees gaat dan een nachtje zwemmen geen idee of dit veel verschilt met dit geweldige resultaat...


Kerel doe mij een broodje ik lik bijna aan t skerm🙈
 
* wil het spit schoonlebberen 😋😋😋😋😋

Lekker gek👌🏽

Die van Mele best is wat anders, vlees gaat dan een nachtje zwemmen geen idee of dit veel verschilt met dit geweldige resultaat...

Tnx man! :D

Ik zie het nu, ja. Het proberen waard de volgende keer! Zitten veel zuren in de marinade, dat zal ongetwijfeld iets doen met het vlees. Ben benieuwd!
 
Ziet er lekker en leuk uit. Het praktische houdt me altijd tegen om dit te doen.
Bij de eerste keer vlees afsnijden, kan je daar al 8 broodjes van maken? Of moeten sommige mensen wachten op de tweede ronde?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Ziet er lekker en leuk uit. Het praktische houdt me altijd tegen om dit te doen.
Bij de eerste keer vlees afsnijden, kan je daar al 8 broodjes van maken? Of moeten sommige mensen wachten op de tweede ronde?

Het is belangrijk dat je het vlees gelijkmatig over het spit verdeelt. Zo voorkom je dat het ene stuk verder gegaard is dan de ander. Je wil ook geen loshangende plakken hebben, want die verbranden snel omdat ze dicht langs de kolen draaien. Wat ook meespeelt is de temperatuur. Als de bbq heel heet is, is de buitenkant al verbrand voordat de binnenkant gaar is. Daarom bouw ik een helling en probeer ik 'm rond de 150 graden te houden. Duurt wat langer, maar dan heb je wel een gelijkmatigere garing zonder dat de buitenkant verbrandt en kan je dus bij de eerste ronde meer vlees van het spit snijden, is mijn ervaring.
 
Leuk om te maken, komt op de to do list…. 👨‍🍳
 
Heerlijk, maar de gyros maak ik het liefst door de plakjes apart te grillen zodat je nog meer krokante korstjes krijgt.
 
Ziet er top uit en bij mijn groothandel is de procureur in de aanbieding. Dit weekend maar eens maken.

Q. Als ik hem aan het spit doe…. Hoelang duurt t ongeveer voor je weer een knapperige buitenkant heb als je 1 snij sessie hebt gehad ?

Thxs
 
Terug
Bovenaan Onderaan