BasBQ
Beef en Steak

Gyros van het spit

 

Harriedv

Vuurmaker
Berichten
99
Ook hier mocht het spit rondjes draaien dit weekend. Een beetje geïnspireerd door de post van Smoker Seven eerder deze week.

Donderdagavond 2,8kg in plakken gesneden procureur in de pekel gezet: 4 liter water, 300 gram nitrietzout, 100 gram suiker, laurierblaadjes, 4 teentjes knoflook en een bosje tijm.

Vrijdagavond de procureur drooggedept en een marinade gemaakt van 350ml olijfolie, 50 ml citroensap, 2 geraspte uien, 4 tenen knoflook, 2 rode pepers, komijn, paprikapoeder, oregano en een beetje kaneel. Bewust geen zout gedaan, in verband met de pekel.

Zaterdag om 15u de bbq aangestoken en naar 150 graden gebracht, met 2 blokjes kersenhout. De lapjes procureur afwisselend met halve paprika’s en dungesneden plakken spekvet op de spies geschoven. Na 3 uur was het vlees 72 graden en toen mocht het er af.

Ik had mooie pitabroodjes bij de Sligro gehaald, 2 minuutjes op de restwarmte van de bbq, heerlijke knoflooksaus van Gilroy, ijsbergsla, tomaatjes en gebakken en gedroogde uitjes erbij. Met 8 man van gesmuld. Er was denk ik een kilo’tje over, die is vandaag door de verjaardagsvisite vakkundig weggewerkt.

De plakjes spekvet er tussen had ik van het recept van Smoker Seven. Het was mij toch iets te vet, volgende keer weer zonder. Maar ondanks dat was het heerlijk en werd het onverdeeld positief ontvangen!

0D293AE6-1A55-4D94-844A-8D595514BBC6.jpeg


12E8624D-1FFF-4F73-9251-BFC891AB0CD1.jpeg


FB3E8C11-DBC1-47E4-BC1D-1F30E65AAD24.jpeg


3BFBE1D2-BF93-44E4-B50C-2DA4236B8186.jpeg


4281E74E-A026-48AB-ADB4-513D32308545.jpeg
 
Lijkt me lekker! Ga ik toch ook eens maken.
 
Ziet er heerlijk uit!

Zodra er hier een spit is gaat dit echt 1 van de eerste eigen worden. 😋😋
 
De drang om dit ook weer eens te maken neemt alleen maar toe door deze heerlijke plaatjes.
Ziet er goed uit zeg
 
Lekker hoor😋
 
Ziet er heerlijk uit! Moet ik ook gauw weer doen. Volgende keer een knoflook bol poffen in de rest warmte van de Q en daar je knoflook saus van maken. Maakt het echt af!
 
Zo te zien heb je het vlees in een keer van het spit gesneden.
Het is ook echt lekker om steeds de buitenkant eraf te snijden en hem dan weer aan te braden
Klopt, maar ik heb zes (stief)kinderen onder de 12 die als een roedel hongerige wolven klaarstonden om aan te vallen. Enige vorm van uitstel, of discussie daarover, is een complete utopie... 😅
 
Wat blijft dat toch heerlijk om te zien, giros aan het spit.
 
hubba hubba hubba, lekker man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan