Beef en Steak

Gyros van het spit

Rogier

Gemarineerd
Afgelopen weekend stond dan eindelijk gyros van het spit op de planning. Deze stond al even op mijn to-q lijstje maar we kregen nu twee gasten dus een mooi moment om een wat ‘groter’ gerecht klaar te maken.

Ik heb voor de bereiding het recept van bbq helden aangehouden. De procureur was in de aanbieding bij de Makro dus ik heb gelijk een stuk van 3kg gehaald. Uiteindelijk heb ik de helft gebruikt. De andere helft ligt in de vriezer voor een volgende keer.

Op vrijdag heb ik procureur in dunne plakken gesneden en in de marinade gezet. Deze konden lekker een nachtje marineren. Ook heb ik de knoflooksaus gemaakt. Het smaakt zoveel beter als je dit ruim van tevoren maakt. En ik kon eindelijk de sausflessen van de Ikea gebruiken. Zorg er wel voor dat je de peterselie klein genoeg snijd, want die zat soms verstopt ;)

Op zaterdag de hele handel aan het spit gehangen met aan beide zijden een halve ui om het allemaal wat beter op zijn plek te houden. Die lucht die uit het zakje kwam betekende al veel goeds. Wat rook dat al lekker!

90FC3AE1-5FD2-4069-819B-FB0C8E52E804_1_105_c.jpeg

De Weber ondertussen voorbereid voor het spit met aan beiden zijden 2 bakjes briketten. Ik ben uitgegaan voor een temperatuur van ergens tussen de 150 en 170 graden. Ik heb er onder een lekbakje gezet met wat zand zodat niet alles onder het druipende vet zou komen te zitten.

1619610243124.png

Met het deksel dicht zo'n anderhalf uur laten draaien. Wat kwam daar een lucht vanaf zeg, genieten!
Na anderhalf uur even de temperatuur gemeten, maar deze was nog te laag. We moesten nog even wachten. Een half uur later gaf de thermapen 68 graden aan. Dat was voor mij prima dus tijd om te snijden!

1619610529996.png

Van het snijden helaas geen goede foto's, sorry!
Ik heb na de eerste keer aansnijden het spit weer even terug gehangen om het vlees weer wat extra te grillen.
Ondertussen wat pita's opgewarmd en uiteindelijk gevuld met wat ijsbergsla, tomaat, komkommer, rode ui, een goeie dot zelfgemaakt knoflooksaus en natuurlijk het vlees. Wat was dat lekker zeg. Zeker voor herhaling vatbaar!

IMG_7874.jpg

Dit keer gelijk na bereiding het zand uit de lekbak weg gegooid. Dit was ik een vorige keer vergeten en was toen flink bikken...
Bedankt voor het lezen en kijken :)

Laatst bewerkt:
Dit is zo gruwelijk lekker 😋😋😋😋.
Ga ik de volgende keer ook doen ipv pp.

Ps. Ik laat het zand zolang zitten tot het begint te roken. Gevolg...... De bijl nodig om het te verwijderen 😭

Hemels broodje.

Je zou ook gewoon een bak met water onder je vlees kunnen zetten. Dat gooi je na afloop zo weg.

Ps. Ik laat het zand zolang zitten tot het begint te roken. Gevolg...... De bijl nodig om het te verwijderen 😭
Er ligt nog genoeg in de zandbak van de kinderen, dus ik ben er vooral niet zuinig op :ROFLMAO:

*pakt zuurstof* pffff wat lekker man

Heerlijk. Wat moet je zonder spit. Dit Is toch hemels.

Je kan ook een "bakje" van aluminiumfolie vouwen en dan weggooien. Werkt perfect. Wel even een nachtje het vet laten stollen ;)
Een klein randje vouwen Is al genoeg. Er komt echt geen liter vet uit.

Wauw! Dat klinkt goed en ziet er overheerlijk uit. Dank voor de inspiratie.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volgende investering wordt een spit.
Dit ziet er zo fantastisch lekker uit. :cool:

Ik heb nu 2 lijstjes, gerechten voor rooster en voor het spit,
Ziet er zeer smakelijk uit hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Ik heb nu 2 lijstjes, gerechten voor rooster en voor het spit,
Ziet er zeer smakelijk uit hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Heb hier ook al lijstjes aangelegd, er is wel één probleem, die lijstjes worden steeds langer.

Mooie run. Dit staat hier ook nog op de wenslijst. Lijkt me zo ontzettend lekker. Krijg er gelijk honger van. Top

Ziet er heerlijk uit, gaat op de todo-lijst ;-)

laatst ook gemaakt. Door jouw bijdrage nu alweer trek in.

Zo wauw:love: mijn complimenten, dat is echt een fantastisch broodje geworden, toch maar weer eens nadenken over een spit🤔

Een hoop keer kunnen genieten, zelfs tijden het maken 👍🏻

Bijna jarig, ik denk dat ik maar een spit ga vragen i.p.v. een D&C systeem. Wat een mooi gerecht!

Heerlijk😋. En voor iedereen hierboven, een spit is echt een meerwaarde! Je kan er sommige stukken vlees simpelweg nog lekkerder mee maken. Misschien een idee om de todo lijstjes ergens te delen 😂

Terug
Bovenaan Onderaan