BasBQ
Beef en Steak

Gyros van de nieuwe rotisserie, heerlijk maar met verbeterpunten.

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
115
Na een tijdje met jaloezie naar verschillende posts over rotisserie gerechten te hebben gekeken heb ik vorige week de knoop doorgehakt en zelf een rotisserie besteld voor mij Weber (bij vuur & rook). Gisteren de maiden run, met Gyros volgens het welbekende recept van Mele Best.

Zaterdagavond een procureur (~2,8 kg) in plakken gesneden en in de marinade gezet:

IMG_0618.JPG


Volgende dag in de kruiden gezet. Het recept volgend, 30 gram kruiden in een schaal en dan de lappen erdoorheen halen. Echter ging het dan wel héél hard met de kruiden per lap, dus dat heb ik uiteindelijk opgelost door de hele boel nog even lekker langs en door elkaar heen te halen en de kruiden meteen even in te masseren. Daarna een mooie spies van gemaakt. Toch even spannend te eerste keer, maar het ging prima. Appeltje erbij voor de schaal :D

IMG_0620 (2).JPG



Vervolgens op de rotisserie en draaien maar! Tenminste. Ik was wat overenthousiast geweest met het vullen van de twee brikettenhouders, dus de temperatuur liep eerst op tot zo'n 200 graden. Na een minuut of tien had ik die wel terug naar 150-160, wat ik verder ook goed vast kon houden, maar het was wel even schrikken zo'n eerste keer. Na en uurtje zag het er zo uit:

IMG_0624.JPG


Uurtje later even de kerntemperatuur bekeken, maar die was met 64/65 graden nog wel aan de lage kant. Nog even door laten garen tot +/- 73 graden:

IMG_0628.JPG


En toen aansnijden, onder het genot en invloed van, laten we zeggen, niet de eerste ouzo ;)

IMG_0634.PNG


Griekse pita's had ik bij de Sligro gehaald. Toch veel lekkerder (vind ik) bij Gyros dan 'gewone' pitabroodjes. Insmeren met zelfgemaakte tirosalata (feta, olijfolie, geroosterde pepers) en uiteraard aftoppen met een flinke kwak zelfgemaakt tzatziki! Smullen maar!

IMG_0629.JPG
IMG_0633.JPG


Uiteindelijk heel erg geslaagd, iedereen vond het erg lekker. Toch een kritische noot, wat mij betreft was het toch een beetje aan de droge kant. Niet door de hele spies heen, er zaten heerlijk sappige/malse stukjes tussen, maar toch grofweg de helft wat droger. Ik heb niemand horen klagen, maar mijn kritische ik wil dan toch op zoek naar wat ik beter had kunnen doen. Iemand tips?
 
lekker hoor
dat het droog is ligt meestal aan het vlees. iets vetter vlees pakken volgende keer
nu moet je het nog eens maken 🥳
 
Heerlijk, procureur zou vettig genoeg moeten zijn
 
Vind het echt egoïstisch om dit op maandagochtend te posten hoor 😜

Ziet er lekker uit hoor. Misschien droog omdat het het in begin te heet was... lagere temp en langere bereiding houden vlees mals.. zal met dit niet anders zijn. Dus volgende keer starten met minder briketten denk ik.
 
Zo, je zal maar geplaagd worden met zo'n pita ;) ziet er erg lekker uit en inderdaad heel vervelend dat je het nu nog een keertje "moet" maken ..
Nog veel plezier van je nieuwe rotisserie met lekkere eindresultaten.
 
Dit geeft me zin om binnenkort ook eens een procureur aan mijn spit te rijgen.
 
Top gerecht Ik denk dat ik hem ga maken van kalfs- of kalkoenvlees. Moet eerst alles binnenkomen.
 
Hey Jorizzz, welkom bij de club van de rotissereurs!
Geweldig man, ga ik ook maken, binnenkort vakantie, komt goed, kritisch zijn nis niets mis mee trouwens!
ALtijd kijken of het beter kan of een leuke variatie op bekende gerechten! (y) 🔥
 
Terug
Bovenaan Onderaan