BasBQ
Beef en Steak

Gyros op de DIY Rotisserie

 

Smoker Seven

Sprokkelaar
Berichten
40
In Nov'21 was mijn DIY shoarma grill eindelijk gereed. (zie Van Gasfles naar Shoarma Grill) Sinds de eerste uitprobeerronde in November was het er niet meer van gekomen om er iets mee te maken. Afgelopen weekend werd een gepland etentje alweer afgezegd door een niet nader te noemen @$^%#%^. Ik had nog een procureur in de vriezer liggen en gyros stond op de wensenlijst.... dus van een ongemak maar een deugt maken. Graag wil ik mijn ervaringen van mijn verticale rotisserie grilletje met jullie delen. Altijd handig om wellicht nog wat tips te krijgen.

Ik heb mijn gyros geïnspireerd op het recept van deze twee Griekse bazen. ( Greek old traditional recipe and preparation ) Zij maken ook hun eigen bbq's speciaal voor kebab en gyros e.d.. Leuk voor onze DHZers onder ons. Maar goed, ingrediënten voor de receptuur:

1 Procureur (mijn was ca. 2,3 kg)

Marinade/Kruidenmix (goed voor ca. 3kg vlees):

6 gram peperkorrels (of gemalen peper)​
9 gram chilivlokken​
2 gram oregano​
0,5 gram bonenkruid​
0,5 gram tijm​
Rasp van 1 citroen​
150-200ml Zonnenbloemolie​
1 EL Mosterd (ik heb Dijon gebruikt)​

Ik heb er zelf voor gekozen om nog 400g Spekvet aan het recept toe te voegen. Dit heb ik gezien bij andere gyros/shoarma recepten. Wat mij opviel dat de Griekse heren géén knoflook gebruiken in hun kruidenmix. Uiteraard wordt dat natuurlijk overvloedig gecompenseerd met Tzatziki ;) . Zelfgemaakt uiteraard. Verder geen zout in de mix want we gaan het vlees pekelen. We beginnen dus met het maken van een eenvoudige pekel.

Pekel:
2 liter water​
120 gram (zee)zout (6% oplossing dus)​
75 ml wijn azijn​

Ik had de procureur een dagje van te voren uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet. Het vlees was toen nog wel "hard", maar niet diep gevroren. Ideaal om er plakken van ca. 1 cm van te snijden.

2022-02-03 16.27.28.jpg
2022-02-03 16.31.47.jpg
2022-02-03 16.55.47.jpg


Vervolgens in de pan met pekel. Voor de zekerheid wat zakjes water er bovenop gedaan zodat alles goed ondergedompeld blijft. Terug in de koelkast en laten staan voor zo'n 18 á 24 uur.

2022-02-05 10.41.55.jpg
2022-02-05 10.53.46.jpg
2022-02-05 10.59.55.jpg


Na het pekelen heb ik het vlees op een rooster in een bak gelegd om het nog een paar uurtjes te laten "uitlekken". Daarna de marinade/kruidenmix goed in het vlees gemasseerd en weer terug in de koelkast. Dit een paar uurtjes laten staan. In de tussentijd heb ik van het spekvet dunne plakjes gesneden van ongeveer 0,5 cm.

2022-02-05 15.48.50.jpg
2022-02-05 15.58.45.jpg
2022-02-05 16.31.23.jpg


Het is zover. De spies opmaken. De dunne plakken van procureur maakte het erg gemakkelijk om er een redelijk gelijkmatige rol te maken. Slechts een paar kleine uitstulpingen heb ik er maar vanaf hoeven te snijden. Om de 3 lagen vlees heb ik een plak spekvet gelegd. De kooltjes in de grill en Hoppa! Draaien met die hap.

2022-02-05 17.26.25.jpg
2022-02-05 18.30.28.jpg


Na een dik uur was het vlees door en door gaar en kon er voor de eerste keer gesneden worden. Daarna is het na ongeveer elke 10 minuten dat je weer een knapperig laagje kan afsnijden. Het geheel afgemaakt met zelf gemaakte Tzatziki en voor de puntjes op i had mijn zoon zelf de pita broodjes gemaakt. Een 100% home made diner. Zo eenvoudig, maar zo lekker. :p

Volgende keer zal ik wel de helft van de chili-vlokken gebruiken. Sommigen vonden het vlees iets aan de pittige kant. Het toevoegen van spekvet was een gouden greep. Wat krijg je daar een lekker korstje van terwijl het vlees toch lekker sappig blijft. Zeker een aanrader. Toch kijk ik de volgende keer voor "ongezouten" spekvet. Hoewel gyros best zoutig mag zijn, vond ik het hier en daar iets té. Maar al met al, zeer tevreden met deze tweede ronde. (y)
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch, dit is precies de gyros die ik ook al ff op mn verlanglijstje heb staan maar helaas nog geen tijd te zien hem te maken! Doet ie je ook echt denken aan de gyros bij een Griek?
 
Doe mij ook maar een broodje.
Lekker hoor. 😋

Bedankt voor het recept.
 
Blijft een mooie grill om te zien , vind het altijd mooi dat mensen echt mooie dingen zelf kunnen maken ,respect 👏 .
Is ook mijn 1ste groote hobby , daarna de Q .

Gyros ziet er top uit 😋
 
Mooi en lekker ! Top!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Water loopt me in de mond...
 
Fantastisch, dit is precies de gyros die ik ook al ff op mn verlanglijstje heb staan maar helaas nog geen tijd te zien hem te maken! Doet ie je ook echt denken aan de gyros bij een Griek?
Jazeker, deze gyros komt idd akelig dicht bij de versie van de Griek. Dat pekelen is denk ik de grote truc hier. Spekvet ga ik de volgende keer zeker weer toevoegen.
 
Gaaf ding, hoor! En een lekker gerecht. 🤩
 
Ziet er goed uit! Ik heb ook nog een procureur liggen dus die heeft een bestemming gevonden :)
Is 6% oplossing niet erg hoog voor pekel? Her en der lees ik ook over 1%. Maakt dat veel uit? Heb nog nooit gepekeld, dus even checken…
 
wauw!!! wat is dat een gaaf apparaat zeg. complimenten.
en dan ook nog een lekeer gerecht er op maken. top
 
Ziet er goed uit! Ik heb ook nog een procureur liggen dus die heeft een bestemming gevonden :)
Is 6% oplossing niet erg hoog voor pekel? Her en der lees ik ook over 1%. Maakt dat veel uit? Heb nog nooit gepekeld, dus even checken…
Nee, zeker als je "gewoon" zout gebruikt is 6% niet (te) hoog. Ik heb recepten gezien waar ze standaard 7% gebruikten. Volgens mij heb je al minimaal een 2% oplossing nodig om bacterie-vorming tegen te gaan. Er staan genoeg tips en tricks op dit forum (en elders) over pekelen. Lees je eerst even in zou ik zeggen. Be safe! (y) (Maar het is een geweldige techniek om je vlees op smaak te brengen en sappig te houden, zeker de moeite waard om het eens uit te proberen!)
 
Laatst bewerkt:
Wat ongelofelijk lekker ziet dat er uit. Had graag even geproefd!
 
OMG dat ziet er heel erg gaaf uit man. En die grill, dat heb ik dus even gemist. Dat ga ik eens op mijn gemak na lezen.
Jou gyros ziet er super uit. Dat moet smullen geweest zijn TOP
 
Poah wat een dikke gyros spit is dit zeg. Geweldig.
Die plakken vet er ook tussen, potverdikkeme.
 
Kicken zeg! Ben absoluut niet handig. Maar ontzettend mooi dat je dat zelf maakt zeg! En wat een goede tip om de gyros te pekelen. Ga ik ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan