riba
Kooltjesharker
Tuurlijk, hier een compilatie van wat aantekeningen en foto's. Zal nog wel eens een draadje posten als ik weer aan de slag ga, maar ik heb net een weekje geleden 2 kg gemaaktGuanciale is geweldig! Perfect voor de Carbonara...
Mocht je in de gelegenheid zijn daar de receptuur en dergelijke van te delen, houd ik me aanbevolen!

Het komt al vaker voor op het forum, maar wat mij betreft kan guanciale nooit genoeg aandacht krijgen.
Niet alleen superlekker voor de carbonara, maar ook lekker door bv de erwten, gewoon goed uitbakken (gewoon in een paar koud mm water starten. en dan op heet vuur, vuur wat lager zetten als het water weg is totdat het goed uitgebakken is) en dan met vet en al bij erwten gooien. supergezond!

Mijn "recept"
Kinnebak wat netjes maken.
Dan de pekel met ratio:
- kinnebak - 1000 gram
- grofgemalen zwarte peper - 19 gram
- bruine suiker - 11 gram
- coloroso zout - 0.6% nitriet zout - 27 gram
- (jenever bes - 4 gram)
- laurierblad
- (nootmuskaat2 gram)
- (wat thijm)
- (knoflook- 1 teentje)

Ik laat het zo'n 3 weken hangen. Af en toe checken op schimmel (meestal een paar plekjes na een week of 2). Die haal ik weg met wat azijn, en strooi er dan wat keukenzout op.
Een nachte koud roken en ... presto ...
(Bij mijn aantekeningen staat een link naar Ruhlman, zal ik wel ter inspiratie gebruikt hebben).
Zelfs als je alleen peper, suiker, zout en een laurierblad gebruikt is het al super. Als ik geen bruine suiker heb gebruik ik gewoon witte.
Dan een paar fotootjes:

Laatst bewerkt: