BasBQ
Beef en Steak

Grote schweinshaxe op te kleine WGA :-)

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
558
Zoals in het onderstaande draadje aangekondigd had ik op vakantie in Duitsland een schweinshaxe op de kop getikt bij de lokale super.

Ik had me voorgenomen om dit hier veel eerder te posten maar door omstandigheden was het er niet van gekomen, maar zie hier !

Wat is er gebeurd:
Op een mooie zondagochtend eerst wat recepten bekeken. Onder ander ook bij onze zusterclub in Duitsland www.grillsportverein.de

Uiteindelijk heb ik in grote lijnen het volgende gebruikt (https://www.bbqgenootschap.nl/threads/schweinshaxe-uit-polen.1137/) tnx @[U]willyowinki[/U] !

We hadden niet alle ingrediënten maar toch de pekel in elkaar gezet.
  • 4,5 liter gewoon drinkwater
  • 1 cup gehakte (rode) ui
  • 5 laurierblaadjes
  • 8 knoflookteentjes in blokjes
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 2 " " zwarte gemalen peper
  • 1 " " provinciaalse kruiden (hadden we bij ons toevallig)
  • 1/2 cup bruine suiker
  • 350 gr gewoon zout
20200719_111633.jpg


Daarna de haxe proberen in te snijden in een soort van ruitpatroon, dat valt niet mee met de botte "vakantiehuismessen" waarna het in de pekel kon

Na 3 dagen pekel de haxe drooggedept op de WGA gelegd met wat appelhout.

20200722_130907.jpg


20200722_152526.jpg


De WGA gedurende een uurtje of 4 redelijk stabiel weten te houden op een graat of 160/170

Het paste eigenlijk net niet maar ik had geen keus. Dus de WGA trok wat extra lucht, maar dat mocht de pret niet drukken.

20200722_152927.jpg



Man, man wat begon het lekker te ruiken zeg !
20200722_173308.jpg


Na een uurtje of 4,5 was de kerntemperatuur opgelopen tot 80 graden. Het idee was om het zwoerd nog even krokant te krijgen boven direct vuur. Dit is helaas niet helemaal gelukt. Maar dat proberen we een volgende keer nog eens!

Het eindresultaat was super, de pekel had goed zijn werk gedaan, de smaken waren er mooi doorheen getrokken.

Al met al een leuke belevenis om niet snel te vergeten!


20200722_193207.jpg
 
Heerlijk zo'n poot. Heb het gemaakt met zuurkool voor op mijn werk. Die van jou ziet er prima uit. En leuk dat het gelukt is op die kleine weber.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
 
Mooi werk.
Ivm met het behouden van mijn slanke lijn eet it slechts 3 haxen bij mijn oosterburen per jaar. :unsure:
 
perfect gemaakt op de kleine broeder
ziet er fantastisch uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan