BasBQ
Beef en Steak

Groeten uit Brabant

 

Melmeteengrillguru

Tondelzoeker
Berichten
8
Goedemorgen bbqgenoten!

Mijn naam is Melvin, 33 jaar uit Brabant. Ik lees al een tijd mee hier op het forum en nu is het tijd om actief mee te doen.

Heb sinds vorige week eindelijk zelf na lang twijfelen de overstap gemaakt naar een kamado. Ik barbecue zelf al een jaar of 13 met veel plezier, ook vrienden weten dit, en ben dus altijd de pineut als er gebarbecued wordt (alleen maar leuk), maar had toch altijd het gevoel dat een kamado voor de echte die-hards was.

Heb in het verleden van alles gehad, begon allemaal met een keteltje die steeds groter moest, toen (stom) overgestapt op gas maar dit heeft me nooit kunnen bekoren ondanks dat het toch makkelijker is om “even” te barbecuen. Wilde toch weer terug naar kolen en toen was de vraag; ondanks de prijs dan eindelijk een kamado?! Zo geschiedde. Zoals m’n username al verraad, het is een gg large geworden in de kleur zwart, dit omdat we de grijze variant minder mooi vonden.

Gister tijdens het inbranden moink balls gemaakt en ondanks dat daar weinig aan mis kan gaan, zijn ze goed gelukt. Ik gebruikte marabu kolen dus het aansteken duurde even, maar eenmaal op temperatuur bleef ie daar ook constant op. Ik vond ze alleen wat aan de zoute kant (zout in gehakt/door de rub/in spek rollen) daar is dus nog ruimte voor verbetering wmb maar de rest vond ze heerlijk.

Het volgende dat ik ga maken zijn natuurlijk 3-2-1 ribbetjes alleen ben ik bang dat als ik die in de rub zet, deze ook weer te zout zullen worden, hebben jullie hier tips voor?

Houdoe

IMG_6839.jpeg


IMG_6845.jpeg
 
Welkom Melvin bij het genootschap! lekker snel die grillguru vies maken inderdaad moinkballs doen het altijd goed ;)

Hier staat het spit ook alweer te draaien voor de zondagse lunch ( lekker warm eten )

Betreft je ribbels,
Uiteraard zorgen dat je ribs ontvliest zijn, de sparerib kruiden van beekum heb ik laatste paar x gebruikt erg lekker zeker niet te zout.
Afgelakt met blue hog original nomnom.

3-2-1 is geschikt afhankelijk van je ribben, bij niet dik bevleesde met ketting zou ik de tijd inkorten
2 - 1½ -1 lijkt mij dan meer geschikt maar het is ook een kwestie van zelf beetje kijken en naar wat je voorkeur is.

20230319_121400.jpg


20230319_151545.jpg

20230319_170033.jpg


Wat fotos ter inspiratie 🤪
Was overigens geen winter zie je wel aan de keuze voor het biertje haha
 
Welkom hier.
Goedkope rubs zit te veel zout in .
Zelf maken of rubs kopen waar ongeveer 24 gram per 100 in zit .
Goedkope zit meestal rond de 60 gram.
 
Welkom Melvin, veel plezier en inspiratie hier!
 
Welkom hier
Maak je eigen Rub melvin. Super makkelijk, goedkoop en vooral lekkerder
Je bepaalt namelijk zelf wat je er in doet.
Dit Is een prima recept wat je naar eigen smaak kan aanpassen :

Dat je moinkballs te zout zijn Is een bekend verhaal. Je gebruikt namelijk zout volgens recept en een spek die je gebruikt Is waarschijnlijk ook gezouten.
Das dus en-en. Volgende keer geen zout in je gehakt doen. De spek Is zout genoeg. Dan heb je een van de lekkerste snack die er bestaan

Veel plezier hier
Houdoe
 
Welkom Melvin!
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers: je eigen rub maken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Eens met Ridevi71. Geen zout (en kaas) in je ballen EN slechts de helft van de ballen in de rub wat mij betreft. En dan nog is het zout zat. Het oorspronkelijke recept verdient op z'n minst een onderschrift. Of een naamsverandering. Hypertensieballen stel ik voor.
 
Welkom Melvin bij het genootschap! lekker snel die grillguru vies maken inderdaad moinkballs doen het altijd goed ;)

Hier staat het spit ook alweer te draaien voor de zondagse lunch ( lekker warm eten )

Betreft je ribbels,
Uiteraard zorgen dat je ribs ontvliest zijn, de sparerib kruiden van beekum heb ik laatste paar x gebruikt erg lekker zeker niet te zout.
Afgelakt met blue hog original nomnom.

3-2-1 is geschikt afhankelijk van je ribben, bij niet dik bevleesde met ketting zou ik de tijd inkorten
2 - 1½ -1 lijkt mij dan meer geschikt maar het is ook een kwestie van zelf beetje kijken en naar wat je voorkeur is.

Bekijk bijlage 65707

Bekijk bijlage 65708
Bekijk bijlage 65709

Wat fotos ter inspiratie 🤪
Was overigens geen winter zie je wel aan de keuze voor het biertje haha
Dit ziet er heeeeerluk uit! Ik ga morgen zelf aan de slag met spare ribs, komen een stel vrienden eten en heb 5kg iberico ingeslagen. Die frietjes zien er ook erg lekker uit, goeie tip!
 
Iberico ribben? Die zou ik net wat anders klaarmaken. Alleen PeZo en Easterwood style
 
Uiteindelijk gelukt, beetje gestoeid met de temperatuur af en toe maar 90% stabiel kunnen houden. Erg blij met het resultaat!

IMG_6851.jpeg
 
Prima kleur! Zal gesmaakt hebben!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan