We halen vaak grillworst op de markt. Zeker als er vrienden komen of (zoals laatst) we met vrienden een 1,5m-afstand-borrel deden. Omdat ik een recept op BBQ Junkie tegenkwam, maar het ook hier tegenkwam in een draadje, leek het me tijd om het zelf te proberen. En omdat ik het dan zonde vind om voor één worst de kolen op te stoken, heb ik meteen 1,5kg gehakt gehaald 
We beginnen met de ingrediënten (kip en kaas van lokale markt):
En dat tot een beslag mengen 3:1 van gehakt met kaas:
We kunnen dan worsten exact van 400g afwegen zodat we netjes uitkomen:
En opstijven om weer wat in vorm te komen:
Het recept zegt om de grillworst te garen in een pan kokend water tot een kerntemperatuur van 70 graden. Maar ja, als je sous vide kan, doen we dat natuurlijk!
Eindelijk klaar om de Q op te stoken. Terwijl de kooltjes beginnen te gloeien een growler van BIg Fat 5 opengemaakt.
Als de korst goed genoeg is mogen ze even afkoelen, maar niet te lang!
Smaak is echt héél goed, totaal niet droog (dankzij sous vide) en kaas ging heel goed. Wel wat verbeterpuntjes:
Maar al met al blij met het resultaat en prima om een worst te bewaren en de overige vier in te vriezen.

We beginnen met de ingrediënten (kip en kaas van lokale markt):
En dat tot een beslag mengen 3:1 van gehakt met kaas:
We kunnen dan worsten exact van 400g afwegen zodat we netjes uitkomen:
En opstijven om weer wat in vorm te komen:
Het recept zegt om de grillworst te garen in een pan kokend water tot een kerntemperatuur van 70 graden. Maar ja, als je sous vide kan, doen we dat natuurlijk!
Eindelijk klaar om de Q op te stoken. Terwijl de kooltjes beginnen te gloeien een growler van BIg Fat 5 opengemaakt.
Als de korst goed genoeg is mogen ze even afkoelen, maar niet te lang!
Smaak is echt héél goed, totaal niet droog (dankzij sous vide) en kaas ging heel goed. Wel wat verbeterpuntjes:
- Het gehakt was wel degelijk gekruid en met meer zout dan verwacht, de kaas is ook nog eens zout, dat was op het randje
- De rub bestond uit >25% suiker en 25% zout, oftewel: dat merkte je meteen, echt way too much. Volgende keer weer zelf de rub maken
- Kaas aan de buitenkant met (langere) sous vide garing zorgt dat de buitenkant heel nat is, kan je beter goed droogdeppen voor je rub gebruikt