BasBQ
Beef en Steak

Green Chili

Sickboy

Sprokkelaar
Berichten
40
25931B78-86DC-4172-A3B1-8F8D84F4C5DE.jpeg


Ik had nog een lading verse chillies in huis, waaronder Poblanos,Jalapenos en een hele lading eigen kweek tomatillos. Het werd tijd deze op te gebruiken en dus op zoek naar een recept dat deze ingredi?nten gebruikt. Even zoeken in mijn all time Favorite Tex-Mex kookboek boek en ik vond het perfecte recept.

Green Chili is de chili van New Mexico. Er worden alleen groene chillies gebruikt en een lading tomatillos. perfect dus. De meeste chillies worden met rundvlees bereidt, maar deze is van varkensvlees, wat de bereidingstijd flink bekort.

Ingredienten:

2kg varkens schouder. In blokjes van ongeveer twee cm.
500gr Poblano pepper. (ik heb alles wat ik nog had gebruikt, ongeveer een kilo).
4-10 Serrano Peppers, steeltjes eraf en in plakjes.
4-10 Jalapenos, steeltjes eraf en in plakjes.
1 Pond tomatillos in 1/8 partjes.
1 Grote zoete ui, in blokjes.
6 teentjes knoflook
4 eetlepels komijnpoeder.
2 eetlepels (Mexicaanse) oregano
1 bosje koriander.
0.5 liter kipbouillon.
1 Flesje bruin bier.
Zout en peper naar smaak.
Vet om mee te bakken.

untitled-2775.jpg



Ik heb in totaal een starter briketten gebruikt. Eerst een halve starter gedaan in de bbq om de poblanos te roosteren. De Poblanos direct boven de kolen zwart laten worden, en dan ongeveer 20 minuten in een papieren zak laten stomen. Hierna kun je heel gemakkelijk het vel van de pepers halen. Snijd ze hierna in blokjes. (op de foto zijn ze halverwege, ze mogen echt zwart worden)
untitled-2776.jpg



Neem nu het rooster van de bbq en plaats een Dutch oven of een andere grote gietijzeren pan direct op de kolen. Als de DO goed heet is doe je het vlees er in en bak het rondom tot het een kleurtje krijgt, ik begin meestal met wat spek zodat de rest van het vlees in het spekvet kan worden gebakken. Waarschijnlijk moet je dit in een paar batches doen, zodat het vlees echt bakt en niet gaat koken.
untitled-2777.jpg



Haal het vlees uit de DO en bak in het vet dat achter blijft de ui tot hij bruin begint te worden. Voeg nu de knoflook toe en bak nog een paar minuten door.
Nu kan het vlees terug in de DO, samen met de buillion, het bier,de tomatillos, de poblanos en een gedeelte van de jalapenos en serranos. Dit is omdat je dan nog de hitte van de chili kunt aanpassen. Ik ben uit eindelijk uitgekomen op 8 jalapenos en 5 serranos. Dit is behoorlijk heet, dus begin met 2 jalapenos en 2 serranos. Verder voeg je nog de komijn en de oregano toe.
untitled-2778.jpg


untitled-2780.jpg


Tijdens het koken nog even tijd gehad om de laatste tomatillos van dit jaar te oogsten. B-)
untitled-2781.jpg



Even doorroeren, en dan het deksel erop en een uurtje zachtjes laten koken en af en toe roeren. Na een uurtje kun je proeven hoe heet de chili is geworden. Voeg nu naar smaak de rest van je pepers toe. en breng het geheel op smaak met zout en zwarte peper en eventueel nog wat komijn. Nu voeg je ook de koriander toe. Ik heb nu nog een aantal "koude"briketten tussen de hete kolen gegooid.

untitled-2782.jpg



Laat het geheel nog even zachtjes door koken, af en toe roeren. Na een half uurtje zonder deksel is het klaar, maar vaak is de chili dan nog te dun. Je kunt nu een papje maken van maisbloem en water en dat toe voegen om in te dikken. Ik laat het echter meestal nog een uurtje of zo pruttelen om het in te koken, maar dan moet je er wel in blijven roeren om aanbranden te voorkomen. Als de chili sist als je over de bodem roert begint het te bakken in plaats van te koken en dan is de dikte meestal wel okee. Als je de stukken vlees te groot vind kun je wat steviger roeren of de grotere stukken tegen de zijkant van de DO drukken.
untitled-2785.jpg


untitled-2786.jpg


Serveren met tortilla's en koriander en eventueel zure room.
Eet ze!

PS:
Zoals meestal met chilies is het een kwestie van regelmatig proeven. De hoeveelheden kruiden en pepers zijn meer een richtlijn dan een gegeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben niet zo van het echte "hete", maar dit wil ik echt wel proberen!! :D
 
Je kunt het zo heet maken als je wil door te spelen met de hoeveelheid jalapenos en serranos. De tomatillos en de poblanos, zijn niet heet.
De serranos kunnen wel echt behoorlijk heet zijn, daarom proef ik ook altijd even halverwege het koken.
 
Nou, na het enorme succes van de Calabasitas alhier in huize Fumarole, gaat deze ook snel op de ToDo  :D
Thx for sharing en keep 'm coming, zou ik zo zeggen!
 
Top boek is dat. Haar blog blijft ook nog steeds leuk om te volgen. Ik heb het recept ook al eens gedaan, maar dan zonder de tomatilios. Gewone tomaten gebruikt, helaas. Het ziet er in ieder geval heerlijk uit
 
Dat ziet er inderdaad prima uit zeg!
 
Lijkt me heerlijk!
 
ben dol op chili
 
Hmmmmm moet ik weer op zoek naar,  Poblano pepper, Serrano Peppers en Jalapenos tomatillos :)

Alles eigen kweek?
 
Jammer genoeg geen ruimte voor. Alleen tomatillos zijn eigen kweek en de jalapenos zijn van mijn neef. (ook een chillehead), de rest besteld. Zie de links boven in.
 
Hoppa doe mij een bordje, lekker hoor........
 
Terug
Bovenaan Onderaan