BasBQ
Beef en Steak

Gravlax of Graved lax

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Graved lax is een zalm behandeld met zout,suiker en dille uit Scandinavi?.

In het verleden werd de zalm gezouten en net boven de vloedlijn in het zand begraven, maar nu hebben we koelkasten en kunnen het dus ook zonder de zee maken...

Ingredi?nten :

500 gram zalm met huid
Vries de verse zalm voor 1 a 2 dagen in, dit dood de parasieten welke in zalm kunnen voorkomen!

Zeezout: 2 theelepels (10ml)
mag ook een ander zout zijn maar zeezout is het beste.

Suiker: 2 eetlepels (30ml)
2 plakjes citroen (geen sap)
dille: ongeveer 20 gram.

Zorg voor 2 stukjes welke even groot zijn



Leg ze tegenover elkaar



Mix het suiker en het zout door elkaar en verdeel het over de 2 delen: iets meer in het midden aangezien de vis hier dikker is.



Verdeel de dille gelijk over beide delen, snij de citroen in kleine stukjes en leg het op 1 deel boven op de dille. Zorg ervoor dat de citroen niet op de vis komt, deze zal daardoor verkleuren!



Leg de dille van het andere deel op het deel met de citroen


Leg nu de delen op elkaar en pak het daarna strak in folie, gebruik minimaal 3 lagen.


Plaats het ingepakte deel in een bak in de koelkast met iets zwaars er boven op.
Keer het elke 12 uur om en giet het vrijgekomen vocht af.
Na 2  dagen is de gravlax klaar, haal het uit de folie, schraap de dille eraf,
spoel de vis af en dep hem droog met een stuk keukenpapier.
Hij is nu klaar: snij hem in dunne plakjes.

Lekker met mosterd dille saus, witte peper en een beetje citroen sap.



Ik heb deze nog niet koud gerookt, aangezien ik nog geen CSG had, maar de volgende gaan we roken.














 
Ben niet zo'n vis mens (maar dat had je waarschijnlijk al wel begrepen.....) maar dit ziet er wel lekker uit!
 
Ik maak met enige regelmaat Gravad Laks, heerlijk! De laatste was met wodka erover. Proefde ik niet van terug, of ik herkende het niet.... Maar toch heerlijk!

Ik denk als je het gaat roken, dat het bremzout wordt, Bert. Denk jij van niet?
 
Ziet er goed uit. Thanx voor het delen.
 
Ik neem aan dat "gravad" begraven betekend? Misschien moet ik dit ook maar eens voor Mevr N maken, die houd wel van dit soort hapjes :D


@ Dominique: Waarom wordt de zalm zouter als je hem koud rookt?
 
@Piet, ik heb het idee dat roken smaken sterker maakt? . Maar ik weet het ook niet zeker, was ook een vraag aan Bert, of hij dat kan weerleggen of beamen.
Of heb jij daar een idee over, ervaring mee? Ik was nieuwsgierig?
 
@Dominique: dit recept heeft al minder zout dan de meeste graved lax recepten, aangezien ik normaal zoutloos eet is het voor mijn gevoel vaak te zout. Toen ik deze heb gemaakt had ik nog geen CSG, maar ik denk dat een beetje rook de smaak iets zal opliften.
Aangezien het niet nodig is voor het conserveren, wat je met "normaal" koud roken wel doet, kun je de rooktijd volgens mij korter houden.

Wordt vervolgd..
 
Ok, ik ben benieuwd naar je bevindingen BertM!
 
Leuk recept Bert! Deze gaat bij mij ook op de ToDo!
 
Leuk recept heb het toevallig in een boek gelezen en het plan is er maar soms wil ik alles doen.Maar soms te weinig tijd.
 
ziet er heerlijk uit! en zo zal het ook gesmaakt hebben! ;)
 
Jammie!
Heb net een zak vol met cederhoutzaagsel gekregen, denk dat dit recept daarmee koud roken wel een topper moet worden.
 
MrMannetje zei:
Jammie!
Heb net een zak vol met cederhoutzaagsel gekregen, denk dat dit recept daarmee koud roken wel een topper moet worden.
Is dit van "gewoon" cederhout van de houthandel? Wat is er nu waar van de bestrijdingsmiddelen waar dit hout mee behandeld zou zijn? Ik denk erover om dit hout te gaan gebruiken als rookplank.
Goegel biedt geen duidelijk antwoord....
 
Ja en dat ziet er ook prima uit!
 
Klopt is min of meer hetzelfde, er zijn duizenden manieren om dit te maken.
Nadeel van dit recept is de grote hoeveelheid zout en suiker, laat je het langer dan 24 uur liggen is het naar mijn smaak niet meer te eten.
Met bovenstaand recept zout het niet door, dus als je het 3 dagen laat liggen ipv 2 dagen kun je het nog eten.
 
Ceriel zei:
MrMannetje zei:
Jammie!
Heb net een zak vol met cederhoutzaagsel gekregen, denk dat dit recept daarmee koud roken wel een topper moet worden.
Is dit van "gewoon" cederhout van de houthandel? Wat is er nu waar van de bestrijdingsmiddelen waar dit hout mee behandeld zou zijn? Ik denk erover om dit hout te gaan gebruiken als rookplank.
Goegel biedt geen duidelijk antwoord....

Geen idee wat de basis voor het zaagsel is geweest, heb het gekregen. Zal er wel ff navragen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan