Beef en Steak

Go big or go home: bavetterollade

mamajolijn

Stoker
Vandaag moest het gebeuren: een bavetterollade. Ik had er één van anderhalve kilo bij Beef&Steak besteld. Gisteren uit de vriezer gehaald om te laten ontdooien.
Ik heb geen fileermes, maar ik had vorige week mijn keukenmes geslepen, dus die mocht aan het werk. Het snijden viel mij mee. Deels vlies en harde vetstukken verwijderd. Dan het vlinderen..... goed naar filmpjes gekeken zodat ik de draad goed had liggen voor het oprollen en dan.... snijden maar. Op een paar plekken toch per ongeluk teveel naar beneden, dus daar gecorrigeerd zodat het geen gatenkaas werd. Het werd ook een behoorlijke lap vlees, had ik niet zo ingeschat. 😅 Het eindresultaat kan vast beter en netter, maar ik ben er trots op.

20250502_134701.jpg
20250502_142808.jpg

Daarna de lap vlees besmeerd met zelfgemaakte pesto (ook een primeur voor mij), prosciutto en parmezaanse kaas.

20250502_143117.jpg
20250502_143556.jpg

Dan het oprollen, de pesto kwam overal uit. Misschien toch wat te dik gesmeerd 🤔. Al met al werd het een flinke rollade van bijna 30 cm lang. Touwtjes knopen ging wel aardig (werd glibberig door de uitgelekte pesto). Later las ik pas een andere methode van knopen die beter blijft zitten. Volgende keer maar proberen.

20250502_144223.jpg

Dan indirect op de kamado op 120 graden tot de kern 45 graden was. De rollade kreeg al een mooi kleurtje. Dan van het het vuur af en de kamado opstoken naar 180 graden en verder direct grillen op het gietijzeren rooster tot 52 graden kern. We hadden nog een beenhammetje liggen, dus dier er maar gelijk opgelegd. Dan hebben we lekkere lunch morgen.

20250502_171139.jpg
20250502_184505.jpg
20250502_190139.jpg

Na 10 minuten rusten in stukken gesneden en aan tafel! Geserveerd met spinazie/kastanjechampignons en rostirondjes (naar recept van Beef&Steak) en restje asperges met ham en ei, leftovers van gisteravond.

20250502_191701.jpg
20250502_191941.jpg

Ik heb heerlijk gegeten en van mijn man mag ik vaker goede ideeën uitvoeren 😅. We hebben nog genoeg over (was toch wel erg veel, ook met 5 personen). Deze kan van de to-do-list af.

Ziet er echt heerlijk uit 😋

Ziet er heerlijk uit Jolijn.
Rekening houden met de draad voor een rollade vind ik nogal discutabel met zo'n rollade. Als je hem zo oprolt dat al je er een plak van afsnijdt dat je dwars op de draad zit, daarna leg je zo'n plak neer en snij je met de draad mee.
Maakt dus in principe niet veel uit als je het omgekeerd doet.
Ik wil altijd een dikke rollade en dan kijk ik niet naar de draad. En altijd de de rollade proefrollen.
Het verschil in oprollen heb ik met aansnijden en malsheid nooit gemerkt.
Maar wie dat verschil wel merkt mag het zeggen.

Rollade met eigen pesto... dat klinkt toch potdikke als een totaal fantastisch maal!

Ziet er heerlijk uit Jolijn.
Rekening houden met de draad voor een rollade vind ik nogal discutabel met zo'n rollade. Als je hem zo oprolt dat al je er een plak van afsnijdt dat je dwars op de draad zit, daarna leg je zo'n plak neer en snij je met de draad mee.
Maakt dus in principe niet veel uit als je het omgekeerd doet.
Ik wil altijd een dikke rollade en dan kijk ik niet naar de draad. En altijd de de rollade proefrollen.
Het verschil in oprollen heb ik met aansnijden en malsheid nooit gemerkt.
Maar wie dat verschil wel merkt mag het zeggen.

Dank voor de uitleg en je hebt gelijk als je het zo omschrijft. . Maar in alle filmpjes en tips over het vlinderen werd het genoemd, dus heb ik er voor de zekerheid maar rekening mee gehouden. Het was de eerste keer bavette voor mij en ik vond het zonde om zo'n stuk te verpesten. De rollade was uiteindelijk in het midden 10 cm doorsnee, de andere kant oprollen had 'm dunner en nog langer gemaakt, dat wilde ik ook niet. .

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk

Altijd goed, ziet er heerlijk uit! Nu kun je met vullingen experimenteren👌🏻

Terug
Bovenaan Onderaan