BasBQ
Beef en Steak

Gestoofde indonesische kip met een bite. (Ajam Roedjak Pedis)

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.631
Vandaag voor de eerste keer een stoofgerecht geheel op de Q gemaakt. Uitermate lekker.
Gezien de tijd en het weer afgezien van de rendag en gekozen voor Ajam Roedjak.

Het recept is een compilatie van diverse andere recepten. Ik heb dit in de receptenrubriek van gevogelte gepost.

Kip en boemboe voorbereid.
IMG_4173.JPG


Q voorbereid en een kleine stoofpan (2,5 ltr) op stenen op het kolenrooster gesteld.
Te zuinig geweest met 12 briketten opstoken. Wind en buitenlucht, in combinatie met het opwarmen van de stoofketel, de Q en de stenen heeft genoodzaakt om nog 6 briketten extra op te warmen. Q loopt daarna op tot een dome temp van 200C. In de stoofketel de gelijke temperatuur.
Lesje weer geleerd, eerder starten met opwarmen en de ketel wat hoger boven het rooster plaatsen. (kunnen er meer kolen onder)
Tevens staat de opstelling direct onder de dome temp. meter. Knullig. Losse thermometer in margrietwiel gehangen. :unsure: 🧐

Maar dan, is de Q en pan ready to use..
- Kip aangebraden.
- Boemboe gesmoord. Daarna de luchtschuif onder en boven dicht en de ketel op kolenrooster laten staan

IMG_4176.jpg
IMG_4177.jpg



- Kip en boemboe bij elkaar, ketjapmanis, black soy, kokosmelk met wat water erbij. Goed doorroeren en deksel dicht.

IMG_4178.jpg
IMG_4179.JPG


Ondanks alle schuiven dicht blijkt bij doorroeren na 30'dat het gerecht te hard sudderd. In quick en dirty move de ketel van de stenen, briketten in het kolenmandje, vleesrooster erop en de ketel op het vleesrooster. Dome temp. daarna tussen de 140 en 120 C. Gerecht met 2x doorroeren <1,5 h laten sudderen. Laatste 30' met geopend deksel.
De saus is lekker ingekookt, boemboe is geheel fijn gesudderd. De kipfilet blokjes beginnen uit elkaar te vallen.

Als bijgerecht paksoi gegrild.

IMG_4181.JPG
IMG_4182.jpg


Na enkele biertjes zijn de gerechten klaar. Cheffin di case heft in de keuken de nasi en bijgerechten klaar.

IMG_4183.jpg
IMG_4184.jpg


Ik moet zeggen dat de gehele combi bij de gehele family in de smaak is gevallen.

IMG_4186.JPG


Te nemen akties:
- Gerechten gaan proberen met langere stooftijd (rendang) 😋
- Opstelling van deze ketel verbeteren.
- Volgende keer een grotere portie maken in mijn oude geemailleerde gietijzeren stoofketel.
- Een grotere ketel op mijn verlangslijstje
 
Laatst bewerkt:
Heel inspirerend dit :love: deze komt ook bij mij op m'n lijst van dingen die ik MOET gaan doen..... dank voor het delen;)(y)
 
Tjongejonge, wat een feestje Is dat geweest
Heerlijk
 
Bordje vol lekkere dingen
En de actie lijst bijgewerkt 😉
 
Ziet er niet heel vervelend uit, Peter!
 
Hele mooi run. Hier hou ik van. Dit ga ik eens lekker bestuderen en na maken. En vervolgens lekker van genieten. Top.
 
Wt heb je over die sla gedaan waardoor dat sesamzaad blijft plakken?
Dit is paksoi. Geen sla... ;)
ff serieus. Ik heb ergens een receptje gevonden om deze groente te grillen
uiteraard ben ik van het recept afgeweken en heb de paksoi voor het grillen lichtjes ingesmeerd met een sausje van sesamolie en soja olie.
Na het grillen afgewerkt volgens recept. Zie linkje.

 
Dit is paksoi. Geen sla... ;)
ff serieus. Ik heb ergens een receptje gevonden om deze groente te grillen
uiteraard ben ik van het recept afgeweken en heb de paksoi voor het grillen lichtjes ingesmeerd met een sausje van sesamolie en soja olie.
Na het grillen afgewerkt volgens recept. Zie linkje.


Thanx.

Ik heb gisteren redelijk wat aan kruiden en dergelijke online besteld en kwam in het rijtje sesamzaad tegen. En zag dit hier vaak bij gerechten voorbijkomen dat het erop zat. Dus mee besteld, maar vroeg me dan af wat je erop deed om het te laten plakken.

Beide olie's hebben we, maar nog niet stilgestaan om het te mengen.

Maar ben nu wel heel zeker dat ik een DO moet aanschaffen, want dit zijn de gerechtjes waar mijn vrouw ook zot van is.
 
Maar ben nu wel heel zeker dat ik een DO moet aanschaffen, want dit zijn de gerechtjes waar mijn vrouw ook zot van is.
[/QUOTE]
Succes. Een oude stoofketel (weet wel zo'n emaille ding) is ook goed om te starten. Heb ik vaker gebruikt. Kijk ff of de knoppen en handvaten hittebestendig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan